Annonce
Del på Facebook   Print siden

Per Husted: Debatniveau under lavpunktet

Debat
Torsdag 23. juni 2022 kl. 09:00

Per Husted: Debatniveau under lavpunktet
Af Per Husted Folketingskandidat (S) og Byrådsmedlem Mariagerfjord


Af Per Husted Folketingskandidat (S) og Byrådsmedlem Mariagerfjord

Jeg læser dagligt med stor fornøjelse stort og småt på Fjordavisen. Og jeg læser også Fjordavisens Facebook side, hvor der er mulighed for at kommentere og diskutere de forskellige artikler fra Fjordavisen.

Det har jeg også gjort i dag, og her faldt jeg over en artikel om, at statsminister Mette Frederiksen skulle holde et pressemøde om coronastrategien for sommeren og efteråret. Egentligt ikke særligt politisk – faktisk bare et pressemøde, hvor informationer fra fagfolk skulle formidles.

Men læs engang kommentarerne på Facebook. Jeg har herunder taget et par direkte kommentarer direkte fra Fjordavisens facebook og uden at nævne navne:
”den lorte kælling.. nu skal vi igen fyldes med Løgn.. & Vupti.. så skal vi lige pludselig ikke snakke om krig i Ukraine - stigende afgifter - stigende leve omkostninger - klima krise osv.. Lorte Regering ”
Den kommentar fik 17 likes eller hjerter!

Og hvad så med den her:
”Så er diktator igen på banen.”

Eller den her:
”Hold nu bøtte slette Mette din heks. Ps der sankthans i morgen”

Kommentarerne bliver så absurde, at de bliver ligegyldige. Frådende og hujende opildner skribenterne hinanden, og for os andre virker kommentarerne mest af alt latterlige. Ærgerligt at et kommentarspor ikke byder på meningsudveksling i en sober tone, og kommentarer der faktisk er til at føre en diskussion ud fra og blive klogere af.

Niveauet afholder mange fra at blande sig. Det er ærgerligt. For den frie og åbne diskussion, hvor alle har lyst til at deltage, er noget af det vigtigste i vores demokrati.


Kommentarer til artiklen:
Det glæder mig j.s., at dit skriv ikke er et forsvar for regeringstoppen. Det er spøndende at se frem til. hvad kommissionsrapporten kommer frem til.
kaj, 29-06-2022 17:14:13

Ja, Kaj, sådan må du godt opfatte det, men du må ikke se det som et forsvar for regeringstoppen, det ville give mig virkelige anfægtelser, og så tror jeg, at gode argumenter, fakta og for eksempel den kommende torsdags kommissions rapport støder mere til magthavere end hårde ord på de asociale medier.
js, 28-06-2022 08:08:16

Skal det opfattes således, at j.s. tager Husted i forsvar? det kunne være interessant, hvis j.s. kunne nærmere uddybe, hvordan man skriver et indlæg uden at støde Mette Frederiksen.
kaj, 28-06-2022 01:06:08

Hvorfor er han så anfægtet, js?
Moth, 27-06-2022 22:58:01

Læserbrevet handler om måden, vi skriver og taler, og det er et anerkendt problem i hele landet og verden med. Nu er der så valgt eksempler på angreb på Mette F, og man behøver ikke stemme A for at være enig, hvilket blandt andet ses af, at indlæggets forfatter bakkes op af konservative Kirk og den radikale Lykke. Selve statsministerens ageren i diverse sager er ikke blevet forsvaret af nogen, men det ville være nærliggende at tage den op i indlægget ved Jakob Axel Nielsen, der har ordet mink i overskriften. Det forekommer desuden urimeligt at pålægge Husted ytringspligt i minksagen, som moth vist forsøger, for den har et lokalt byrådsmedlem vel trods alt ikke ansvar for eller særlig indsigt i.
js, 27-06-2022 21:10:40

Det er virkeligt fint formuleret, og det er værd at tænke over, nemlig de ord, som Moth har skrevet.
Olav Marco, 27-06-2022 20:23:47

Ifølge oltidsfilosofien har håb to døtre: vrede der ser tingene som de er og mod til at gøre tingene som de burde være.
En politiker må anerkende at man har modtaget suveræniteten af vælgerne til låns så nu er han bleven udstyret med et politisk instrument og via sit indlæg bleven en del af samtalen og antage konsekvensen for at genmæle Kjeld A i henhold suspenderingen af næringsfrihedsloven af 1857 og hvad begrebet "slettemette" antyder. Rammer "lavpunktet" dig selv?


Moth, 27-06-2022 19:17:55

En del af den gode tone er ikke at hænge sig i små slåfejl, og helt fint bliver det jo, når man ved at gøre det alligevel understreger en andens pointe, bravo!
xoz, 26-06-2022 19:25:56

At blande sig i en detat, hvad er det? Det skriver hr. Husted.
jesper, 26-06-2022 16:25:22

Alle i min omgangskreds kender nogen, endda familier, der har mistet deres arbejde, bolig og tilmed levebrød pga diktator Mææææhtte og hendes løgne. Og de føler sig alle pisset rigtig godt og grundigt på af alle de hellige socialedemokrater, der nu sidder og forsvarer en patetisk løgner og grundlovsbryder. Føj for fanden, som I sidder der og dukker nakken og retter ind til venstre
Kjeld A, 25-06-2022 21:45:51

Hvem fremstår som dommer, når det drejer sig om tonen i Fjordavisen. Husted nævner nogle eksempler på nogle barske meningstilkendegivelser om den endnu siddende statsminister. At hun har mange danskere på nakken, ja det er hendes egen skyld.
jette, 24-06-2022 17:19:52

til kuk. gak gak.
niels., 24-06-2022 10:12:25

Indlægget handler om fjordavisens facebookside, og der står ikke noget om censur, Ole.
kuk, 24-06-2022 09:07:42

Lev med det
Kristian, 24-06-2022 05:42:13

Det kunne se ud til, at politikeren fra det såkaldte Socialdemokrati, harcelerer over tonen i Fjordavisen. At indføre censur i Fjordavisen, er nok ikke noget der bliver aktuelt, sålænge der ikke fremsættes trusler mod politikerne. Som tidligere politiker ved jeg alt om, at tonen kan være hård, men kan man ikke klare at blive kritiseret, må man finde et andet job.
ole dkp, 24-06-2022 01:34:36

Husted har hermed lavet en dansk Hillary Clinton hvor nogle vælgere bliver betegnet som "latterlige" som synonymt med "basket of deplorables"....Husted, du kan nok reflektere over hvad der ligger bag ved folks intention; "diktator" eksempelvis som en metafor kunne være patientstyrelsen under nedlukningen hvor man tilsidesatte grundloven så politiet kunne gå ind over den private ejendomsret. Nogle debattanter kunne være bleven berørt af denne konkrete lov. God idé som politiker at forstå afmagten.....

Moth, 23-06-2022 19:48:13

Helt enig. Det er alt for groft og lavpandet.
Ole Nørris , 23-06-2022 17:54:57

Den konstruktive og nuancerede debat er totalt fraværende og det handler oftest i mudderkastning på de sociale medier. Den eneste farbare vej er at ignorere de værste opslag. Nogle har før inviteret face to face til dialogkaffe. Jeg tror at der ofte er lidt mere hjerneaktivitet når man får skraldet de første lag væk. Man skal dog vælge sine kampe med omhu
Jens LykkeÆØ, 23-06-2022 17:03:02

Så enig Per, vi mangler ordentlighed og fokus på debatten. Det er i mødet med hinanden vi flytter vores forståelse og selv er i udvikling.
Gitte Gade, 23-06-2022 16:43:43

Fint Per Husted, en radikal fra Rebild kommune skrev også om tonen for nogen tid siden, og nævnte, at langt over halvdelen af befolkningen afholder sig fra at debattere på grund af den. Man kan mene mangt og meget, men hvorfor ikke underbygge det med argumenter og kilder, der måske kunne overbevise nogen i stedet for at skyde over målet eller under lavmålet?
js, 23-06-2022 15:06:46

Tak for kommentarerne. Flere er enige og det er jo glædeligt. Jeg kan også se, at et par enkelte har nærlæst mit skriveri grundigt og er faldet over, at jeg har brugt ordet latterligt om de grove kommentarer og debatniveauet (ikke personer). Det ord burde jeg ikke have brugtDet beklager jeg. Ved nærlæsning synes jeg dog ikke, at det overordnede budskab forsvinder i, at jeg har brugt det ord. Det er i øvrigt også noget, at jeg har bemærket på de sociale medier, at hvis der er en, som ikke er så dygtig til stavning, så er der ofte en, som lige skal gøre opmærksom på det. Det kan jo afholde enhver ordblind eller andre med staveudfordringer for at blande sig i en detat - det er også ærgerligt.

Per Husted, 23-06-2022 14:00:04

God skrevet Per. Utroligt så lavt folk kan synke, det er vildt underligt, hvad man får i hovedet når man forsøger at få en ordentlig debat.


Lilly , 23-06-2022 13:58:14

Troels Jensen, hvor går grænsen på at blokere nogen? Hvor går grænsen på at kalde nogen "latterlige" som man repræsenterer?

Moth, 23-06-2022 13:36:19

Enig. Desværre trækker de der kan holde den sobre tone sig tilbage og de højtråbende fylder mest. De der ødelægger debatten, fordi de ikke har andet at byde på, kommer fra folk med stort set alle politiske holdninger (nogle dog flere end andre). Måske er det en god ide, at sætte dem helt udenfor døren. Simpelthen ved at vi blokerer dem hver især.
Troels Jensen, 23-06-2022 12:05:09

Enig. Desværre trækker de der kan holde den sobre tone sig tilbage og de højtråbende fylder mest. De der ødelægger debatten, fordi de ikke har andet at byde på, kommer fra folk med stort set alle politiske holdninger (nogle dog flere end andre). Måske er det en god ide, at sætte dem helt udenfor døren. Simpelthen ved at vi blokerer dem hver især.
Troels Jensen, 23-06-2022 12:04:30

Skønt at der nogen som reagerer på måden at debatere på.
I et demokrati har alle taleret, men gør det dog på en ordentlig måde.
Tak Per
Mogens Christiansen, 23-06-2022 12:01:04

En politiker der istemmer folk alias sine vælgere alias som sine repræsentanter som "latterlige" er absurd og er selv bleven en del af samtalen eftersom du Per Husted og i andre repræsentanter repræsenterer os vælgere uanset om man har stemt på jer eller ej fordi suveræniteten kommer fra os og ikke fra jer.....

Har aldrig været på Meta som man vist stadig omtaler som Facebook. Vidste ikke Fjordavisen kobler sig på Ekstra Bladet, så du må spørge redaktionen hvis du vil censurere.....
Moth, 23-06-2022 11:11:59

Tak Per.
Det er fuldstændig korrekt at sproget i diverse kommentarfelter er blevet fordummende. Jeg kan godt forstå børn i skolen heller ikke kan styre deres sprog når deres forældre åbenbart selv bruger det. Lad der endelig komme mere fokus på det positive sprog fremfor modbydelige ord der bliver dagligdags.
AD, 23-06-2022 10:57:33

Kære Per, jeg er meget enig. Det er vildt som debatten får lov at køre af sporet og blive uordentlig. Vi må kunne gøre det bedre end det. Tak at du tager ordet.
Jens-Henrik Kirk, 23-06-2022 10:51:32

Du har ret Per. Kommentarer, der før var forbeholdt nationen på Ekstra Bladet, er nu allemandseje. Jeg skøjter let hen over det og sætter den slags mennesker på ignorer. Folk har lov til at have en mening og jeg har lov til at ignorere dem. Kan slet ikke kommunikere med dem, og vil ikke på det niveau. Godt brølt løve👍
Jan, 23-06-2022 10:32:01


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 Fjordavisen.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Debat: Der skal være en læge til alle, men stråmandsklinikker er en farlig vej
Debat: Der skal være en læge til alle, men stråmandsklinikker er en farlig vej
Debat
Theresa Berg Andersen: SF vil forbyde bundtrawl helt
Theresa Berg Andersen: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Lægens tag selv bord
Læserbrev: Lægens tag selv bord
Debat
Læserbrev: Et levende kulturliv i Hobro: Giv Himmerlands Teater et markant løft
Læserbrev: Et levende kulturliv i Hobro: Giv Himmerlands Teater et markant løft
Debat
Læserbrev: Ældre og borgere med handicap skal ikke spilles ud mod hinanden
Læserbrev: Ældre og borgere med handicap skal ikke spilles ud mod hinanden
Debat
Danmarks Naturfredningsforening: 13 års ulovlig miljøadministration i Mariagerfjord Kommune må stoppe nu!
Danmarks Naturfredningsforening: 13 års ulovlig miljøadministration i Mariagerfjord Kommune må stoppe nu!
Debat
Debat: Vis vores bundtrawlsfiskere noget respekt
Debat: Vis vores bundtrawlsfiskere noget respekt
Debat
EU vedtager lov om planteforædling
EU vedtager lov om planteforædling
Debat
LandboNord: Få råd til fremtiden og udnyt dine ressourcer
LandboNord: Få råd til fremtiden og udnyt dine ressourcer
Debat
Regionale, Nationale og Internationale nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev