Del på Facebook   Print siden

Peder Larsen: Er SF- Mariagerfjord virkelig det mest erhvervsvenlige parti i kommunen?

Debatsiden
Torsdag 17. juni 2021 kl. 17:00

Peder Larsen: Er SF- Mariagerfjord virkelig det mest erhvervsvenlige parti i kommunen?
Peder Larsen SF


Af Peder Larsen, spidskandidat for SF

Er SF- Mariagerfjord virkelig det mest erhvervsvenlige parti i kommunen?

På økonomiudvalgets møde den 16. juni, stemte SF som det eneste parti imod den næsten kommunistiske detailhandelsplan, som ikke er set i mands minde.

Planen begrænser erhvervsdrivende i, hvor de må drive deres forretning i fx Hobro. ALT skal åbenbart ligge i gågaden, så det næsten bliver umuligt, at starte en butik i vores ”City syd” hvor bl.a. Menu, Netto, Jysk, Jem og Fix og Apoteket ligger. I planen stå fx også at apoteker ikke må ligge i den del af byen, så det var da meget heldigt for borgerne, at Fyrkat apoteket lige nåede at finde en plads inden overmagten fik det lukket.

Kan vi forbrugere ikke være ligeglade med lokalplanen? Nej, det mener jeg ikke, fordi det har altså været efterspurgt med et apotek i den del af byen. For os forbrugere handler det også om større konkurrence som igen er lig med lavere priser på fx apoteksvarer eller andre produkter. Der er faktisk mange at vores svage borgere, der har et højt medicinforbrug!

Utroligt nok må der heller ikke være en restaurant, fx et pizzaria eller lignende i området. Hvis jeg handler i City syd, og bliver sulten, så giver det ikke en eneste kunde mere inde i midtbyen, hvor det kan være svært at parkere. Det betyder da bare jeg kører hjem i stedet for. For det værste er vel, at man i stedet for vælger Randers Storcenter eller Aalborg Storcenter. De kan nemlig levere på mange gratis parkeringspladser, og flere restauranter i området, så familien kan få en hyggelig dag. Det bør vi også kunne tilbyde i kommunens største by Hobro.

Selv nede på kulturkajen i Hobro skal folk ikke ”bare” at få lov til at starte en restaurant i fremtiden med denne nye plan. Der er også opsat nye begrænsninger. Vi kan altså ikke bevare en dejlig gå-gade ved at nægte andre butikker at komme til.

Mine eksempler gik på Hobro, men den samme galskab kan blive virkelighed i Hadsund også.

Et gammelt ordsprog siger, at det bedste det kan ligge ved siden af en købmand faktisk er en købmand. Handel giver omsætning og liv til vores byer i kommunen.

Så jeg håber, at byrådet på det kommende møde vender tommelfingeren nedad, så fornuften vender tilbage.




Kommentarer til artiklen:
Det fremgår af referat fra byrådsmøde 24. juni, at SF ved Peder Larsen ligesom i økonomiudvalget ikke kunne tiltræde godkendelsen af indstilling om at sende forslaget i offentlig høring! Havde det alene stået til Peder Larsen ville hele kommunens borgere og erhvervsliv være afskåret fra at indsende høringssvar! Der er i en runde med forhøring allerede indsendt svar fra Øster Hurup handel, Meny Hobro og apoteker Lars Walmar, Hadsund. Der er ændret i planen således, at en udvidelse på 20 procent af dagligvarebutikker i aflastningsområde syd i Hobro kan finde sted, men kun på eksisterende matrikel og bygningsmæssige rammer. Vil man påvirke processen, så har man altså nu chancen uanset, om man blot skulle være en enkelt person. Det gælder også Enhedslistens spidskandidat, Malene Ingwersen, der måske alligevel kan få mulighed for at realisere sin ide, hvis et eventuelt høringssvar fra hende skulle føre til en anden ændring. Det er så bare lidt tankevækkende, at Malene ikke kunne indsende høringssvar, hvis det stod til SF, der jo er i valgforbund med de radikale og EL....
Jesper Salomonsen, 25-06-2021 13:40:12

Hej Peder, når du stemmer nej i økonomiudvalget til at sende punkterne 156 og 157 i høring, kan man så ikke sige, at SF personificeret ved dig i virkeligheden blokerer den demokratiske proces som det eneste parti i kommunen. Selve indholdet af planen har jeg ingen mening om, men det har sikkert en hel del andre, og de skulle vel gerne kunne få deres ønsker indarbejdet i planen i høringsfasen!
Jesper Salomonsen, 21-06-2021 14:36:07

Man kan ved besøg på kommunens hjemmeside klikke på næste byrådsmøde, derefter på se dagsorden og referater osv, så klikker du på økonomiudvalget og derefter 2021 og vælger 16-6 2021 læs referat, og så skal du ned til punkt 156. Det er hurtigt gjort, og så kan man se meget mere om tankerne og den proces med høring og inddragelse af relevante foreninger, der allerede er i gang. Det drejer sig i større og mindre grad om alle kommunens byer. Dette blot skrevet til orientering, men der er altså mulighed for at påvirke processen. Der skal stemmes om en høringsperiode på otte uger, der af hensyn til sommerferien kan blive øget med to uger.
Jesper Salomonsen, 20-06-2021 16:36:45

Helt enig Peder Larsen. Jeg kunne tænke mig, at du eller en anden fra SF fremlagde jeres holding til planerne om mammubyggeri(kulturhus) på torvet placeret mellem gamle,fine bygninger.

Annette Andersen, 20-06-2021 11:25:43

SF og ligesindede er mest erhvervsvenlige da de jo er garanter for at bredden sikres købekraft.
Bent Bugge Herlevsen, 20-06-2021 08:37:23

Stadig ingen forklaring fra udvalget, tyndt!
Fru Vom, 18-06-2021 20:29:10

Endelig en politikker der fatter noget!!!
ninna sønderskov, 18-06-2021 15:24:20

Man kunne få den tanke, at kommunen vil beskytte udlejerne i gågaden i Hobro ??? Men tør politikerne bruge det som en skjult dagsorden, så tangerer det korruption!!

Thorkild Løkke, 18-06-2021 14:52:08

Al min handel, sker i brugsen veddum.
Det der ikke kan købes eller bestilles her.
Bliver købt i Aalborg, eksempel tøj og teknik og større ting, såsom plæneklippere, trailere og lignende
Kurt marinus, 18-06-2021 10:03:58

Da jeg ville være selvstændig, blev det tydeligt for mig at den politik Mariagerfjord Kommune har på området i Hobro by forhindrer at man kommer i gang.
Huslejen i gågaden er for høj til start up og der hvor vi kunne etablere os, i forhold til kunder og husleje, måtte vi ikke.
Så nu stiller jeg op til byrådet i stedet. Kræfterne skal jo bruges et sted.
Malene Ingwersen, Enhedslisten , 18-06-2021 09:14:33

Det er helt til grin, at kommunen vil bestemme hvilke butikker/erhverv der skal ligge hvor.
Samtidig åbner der kontore og man vil have kommune kontor på byen's bedste strøg.

Slet ingen sammenhæng
Søren Wetter, 17-06-2021 21:25:01

Politikernes tro på, at de kan tvinge folk til at handle i gågaden ved at begrænse konkurrencen, er helt til grin. Det kommer jo aldrig til at virke. Hvis man af den ene eller anden grund ikke synes om at handle i gågaden, så gør man det jo ikke alligevel bare fordi der ikke er andre muligheder i Hobro. Så handler man on-line eller kører til Randers eller Aalborg. Fra store dele af kommunen er der alligevel ikke meget længere til alternativerne i de større byer
Lars Walmar, 17-06-2021 21:08:30

Jeg giver fuldstændig ret og mange borgere tænker som dig. Vil kommunen ikke være med til at udvikle handlen på den frie markedsplads. Skal kommunen virkelig være smagsdommer og hæmme væksten i handlen. Vi lever i en verden som hele tiden er i bevægelse, men det er ikke gået op for Mariagerfjord kommune. Butikkerne i gågaden må selv komme ind i kampen, og ikke ligge læ af kommunen.
De retningslinier som der lægges op til kan og vil ikke blive overholdt på sigt. Udform noget som er operationel og ikke beskyttende.

Bent Mejlstrup, 17-06-2021 20:52:28