Del på Facebook   Print siden

Laura Holm: Ventetiden dræber alt udvikling – også for virksomheder i Mariagerfjord kommune.

Debat
Lørdag 18. juni 2022 kl. 20:00

Laura Holm: Ventetiden dræber alt udvikling – også for virksomheder i Mariagerfjord kommune.
Laura Holm Byrådsmedlem for Konservative i Mariagerfjord Kommune


Af Laura Holm Byrådsmedlem for Konservative i Mariagerfjord Kommune

Byggesagsbehandlingen i Mariagerfjord

Op til kommunalvalget havde jeg flere markante emner, som jeg ville sætte fokus på – såfremt jeg blev valgt til byrådet. En af dem var og er ”Byggesagsbehandlingen skal ned”. På det tidspunkt havde jeg allerede hørt om frustrationer fra adskillige borgere og virksomheder.

Her i 2022 har min familie og jeg selv igangsat en totalrenovering af et lille hus. Tegninger og planer blev tidligt på året sat i værk, budgettet lagt med banken og godkendt med en vurdering af realkreditten. Derefter skulle det hele så sendes ind til xx i Arden, og datoen for afsendelse var 24. marts.

Den 9. juni ringede vi til byggesagsbehandleren og fik oplyst, at de endnu ikke har set på sagen. Den ligger stadig i bunken!

Der er flere problemstillinger i det her: dels at man intet hører, dels at man betaler af på et lån, men ikke kan få frigivet midlerne, da en godkendt ansøgning til ombygningen mangler, og så er der hele udfordringen i, at sommerferien står for døren og dermed en yderligere bekymring om, om der måske først kan kigges på sagen i august eller september.

Så nu står jeg selv i den udfordring, jeg i november skitserede som en problemstilling. Processen går i stå, og det er virkelig ærgerligt - som privatperson, der har noget på spil, men også med tanke på de virksomheder, der skal tackle logistik, konkurrence og det finansielle aspekt.

Vi skal være konkurrencedygtige
Vi har brug for at vækste med borgere i kommunen, og vi har brug for smidighed i sagsbehandlingen.

Er det medarbejderen, der bare nøler?
Det tror jeg bestemt ikke, det er. Svaret må findes i, at der ikke er ressourcer nok, at arbejdsbyrden overstiger normeringen, eller at tingene bliver for komplicerede.

Igen, andre kommuner i landet har nogle helt andre sagsbehandlingstider, og det må være os muligt at gøre dem kunsten efter. Jeg har også hørt godt om selve resultatet af byggesagsbehandlingen – det er blot ventetiden, der dræber alt udvikling – også for virksomheder i vores kommune.

Jeg vil vente på at høre om min byggesag – andet kan jeg som borger ikke stille op, men jeg vil fortsat bruge min energi på at forfølge denne problematik, for jeg er ganske sikker på, jeg ikke er den eneste, der oplever det her. Sidder du og din familie eller virksomhed og har samme udfordring, hører jeg gerne derom.




Kommentarer til artiklen:
To gange nej, kære Lasse, det er hobby eller dårlig vane, og der er indlæg, som er gået fri!
js, 28-06-2022 12:02:40

Er j.s., som reagerer på alle indlæg i Fjordavisen, mon ansat ved Fjordavisen?
lasse, 28-06-2022 07:27:57

Er j.s., som reagerer på alle indlæg i Fjordavisen, mon ansat ved Fjordavisen?
lasse, 28-06-2022 07:27:56

Man kan via dagsordener og referater på kommunens hjemmeside finde økonomiudvalget og indtaste datoen 15.juni, og derefter finde dagsordenen med prognosen udvirket af administrationen og konsulentfirmaet. Man vil så nede i teksten se, at prognosen danner grundlag for indsatsen på forskellige områder, mens forudsætningen for fremgang i indbyggertal ganske meget hænger på en øget udbygning af boliger, og her må det jo også af den grund formodes, at kommunen må finde en hurtigere sagsbehandling ønskelig. Hermed er vi tilbage ved indlæggets tema, og spørgsmålet, om problemet kan løses.
js, 25-06-2022 09:27:46

Man kan intet spå om fremtiden, og de tal, som COWI er kommet frem til med hensyn til indbyggertallet om ti år, bør man tage med et gran salt. Prøv at se på danske småøer. Der sker pludseligt øhop fra ø til ø. Se på Læsø, som uventet få ca. en halv snes indbyggere om kort tid. Se på Tønder by, som ingen lokalpolitiker havde regnet med, at affolkningen går så hurtigt. Stol aldrig på prognoser.


lasse og lise, 23-06-2022 22:24:31

Kære Laura
Vi sidder i samme situation - venter at kommunen behandler vores ansøgning alt imens vi sidder til leje og ikke kan tage lånet hjem inden renten stiger.
Vi vil i virkeligheden bare gerne igang med vores livsværk og investering..
Jeg arbejder i det private og vi har en række projekter, vi gerne vil gennemføre. Det kræver at man laver en prioritering (ledelsen) og en estimeret tidsplan. Hvis sæsonen er forbi for et projekt, kan man finde på at omprioritere..
Jeg FORMODER, at man i disse byggesager kan lave en lang liste af det, der er kommet ind - måske 200 sager..hvad ved jeg ? Dernæst kan man afsætte den tid, det tager at kigge på en sag - hvor lang tid er det ? måske 1-2 uger. Kan man så ikke ret præcist vende tilbage til ansøger og sige hvornår sagen bliver håndteret. Måske kunne et IT system autogenere en mail en gang om ugen, så man ved, man ikke er glemt undervejs...ligesom når man sidder i telefonkø.
Det er bare svært at få at vide, at vi begynder at kigge på sagen om 12 uger..men hvor lang tid er sagsbehandling så - og hvad hvis man parallelt kunne have igangsat en høring og/eller en jordanalyse og/eller klimasikring..
Undskyld - jeg er bare så skuffet over at vi ikke kan komme i gang :-( og så får jeg den tanke, er der nogen der springer køen over ?
Anne Mette Nielsen, 22-06-2022 10:38:25

Ved besøg i referat af seneste ØK møde kan man finde et punkt om prognose for indbyggertal foretaget af COWI. Året startede med 41.661 indbyggere, en fremgang på 127, og ultimo 2022 ventes en stigning på 215, hvorefter man frem mod 2032 forventer yderligere tilvækst med 63 borgere, altså i alt 278 flere i prognoseperioden. Flere detaljer og ikke mindst baggrunden for tallene og forudsigelserne kan findes på kommunens hjemmeside, og så vil man nok forstå, at der stadig er visse udfordringer i fremtiden. God studielyst!
js, 21-06-2022 15:28:32

Ja Mariagerfjord Kommune har i mange år brugt millioner af kroner til turismefremme, erhvervsstøtte m.m., men hvor mange indbyggere vil Mariagerfjord Kommune mon huse i tyvetredive? Ifølge prognoser vil indbyggertallet dale, ligesom man ser det i flere andre såkaldte udkantskommuner. Naturen i kommunen er henrivende, men det er ikke alt.
lasse, 20-06-2022 23:29:52

Måske er resultatet af det store beløb, som Thorkild nævner, at det ikke er gået mere tilbage, for kommunerne er jo i konkurrence om indbyggere, turister og virksomheder, men det kunne da være rart at vide, hvor meget, der skal til for at fjerne den pukkel, der gør, at sagerne ikke kan komme under behandling hurtigt. Måske kunne en korttids ansat til de lettere sager klare det, og man har temmelig sikkert gjort sig en del flere kvalificerede tanker i kommunen om det her problem, end vi kan præstere. Så igen, Laura, spørg dig for!
js, 19-06-2022 09:59:21

Jamen for pokker Thorkild. Hvorfor i alverden skyder du på mig??? Jeg er IKKE med længere!!
Jeg skriver jo netop, at jeg også ønsker kortere ventetider. Men kernen er jo bare, at skal der flere ressourcer den vej - så skal de fjernes fra noget andet! Den aftale regeringen lige har serveret, giver jo ikke ligefrem mulighed for at øge de kommunale udgifter.
Jeg er som sagt IKKE med længere. Men lad nu C og S (begge partier du har været medlem af) sørge for det. Så skal alting da nok blive godt...
Søren Greve, 19-06-2022 00:28:22

Typisk Søren Greve ikke at forholde sig til essensen af Lauras indlæg !! De seneste 10 år har Mariagerfjord kommune brugte over 120 millioner på erhvervsstøtte, turismefremme og markedsføring, uden at indbyggertal er vokset særlig meget og mht. arbejdspladser er vi stadig ikke på niveauet fra 2008. Der burde kunne findes penge i budgettet på de områder, da vi ikke kan se synlige resultater af de store investeringer ???
Thorkild Løkke, 18-06-2022 23:48:38

I må da netop som politikere kunne spørge i forvaltningen og på borgmesterkontoret , om flere egnede medarbejdere på området er til at få, hvor mange man skal bruge for at knække flaskehalsen og prisen i form af løn. Spørg de rigtige steder, og lad os få svarene!
js, 18-06-2022 22:13:26

Kære Laura.
Jeg ser også meget gerne hurtigere sagsbehandlingstider - det er jeg sådan set sikker på, alle gør.
Hvis du mener, der mangler ressourcer til "Arden", har du da al mulighed for at påvirke det ved budget 2023. Det er bare med at pege på, hvor der så skal spares. Det er straks en sværere proces.
Søren Greve, 18-06-2022 21:29:16