Del på Facebook   Print siden

Læserbrev: Spildevandsudledning i Natura 2000 området ved Als !

Debatsiden
Tirsdag 25. maj 2021 kl. 10:00

Læserbrev: Spildevandsudledning i Natura 2000 området ved Als !
Arkiv billede


Af Allan Frederiksen

At skyde sig selv i foden er umådelig dumt, men intet mindre hvad Mariagerfjord Kommune er i færd med.

Kommunens turistindtægter andrager i omegnen af 500 millioner kroner årligt. De 250 millioner stammer fra østkysten mellem Øster Hurup i nord til Als Odde i syd. Turisterne søger til området, først og fremmest på grund af strandene langs kattegat. Det er derfor helt uforståeligt, at Mariagerfjord Kommune vil øge spildevandsudledningen til det firdobbelte - ud i det farvand, der giver smør på brødet.

Kommunen har givet tilladelse til udlede 11.000.000 m3 spildevand i et Natura 2000 beskyttet område, og lige ud i hovedet på os alle, borgere, turister, fugle, fisk, havdyr og planter.

Kommunen bryster sig af, at ville være Danmarks grønneste kommune, men har tilsyneladende glemt, at biodiversitet også er et tema i havet, tilmed godt for CO2 balancen.

“Støttegruppen Stop Spildevand” vil på vegne af 62 foreninger, som repræsenterer over 10.000 personer, torsdag den 27. maj 2021, kl. 17.30 på Hadsund Rådhus, overdrage Borgmester Mogens Jespersen kravet om en forlængelse af spildevands-røret, så det flyttes udenfor Natura 2000 området. MØD gerne OP og STØT.

Spildevandet udledes p.t. 3.8 km fra kysten ved Als, - men når Vesthimmerlands Kommune og Rebild Kommune kobles på Mariagerfjord Kommunes rensningsanlæg - er Støttegruppens krav, at udledningspunktet flyttes ca. 11 km ud fra kysten.

Udgiften for at forlænge røret vil andrage beskedne 10 kr. pr. husstand pr. år, så hvorfor ikke vælge den for borgerne, turisterne, fuglene, fiskene og planterne rigtige løsning.

Det ville klæde demokratiet og vore politikere, at lytte til sine borgere og foreninger etc.

Hvad kan der ske, såfremt politikerne fastholder deres beslutning, og det viser sig at være den forkerte løsning ??

● Fiskene og havdyrene forsvinder.
● Alle havplanter dør. Biodiversitet findes også i havet.
● Fuglene forsvinder, når der ingen føde er.
● Turisterne finder andre rejsemål.
● Huse og ejendomme falder i værdi.
● Sommerhusene bliver usælgelige.
● Borgerne mister jobmuligheder i kommunen.
● Østkysten sygner hen.
● Kommunen taber et trecifret millionbeløb på manglende ejendomsskatter, skatteindtægter og turistindtægter etc.

Alt sammen fordi Mariagerfjord Kommune vil spare 10 kr. pr. husstand pr. år !!

Deltag i debatten på Facebook



Deltag i debatten på Fjordavisen




Kommentarer til artiklen:
fuldstændig rigtigt hvad Torben Høeg fra Hadsund skriver her på Als Odde oplever vi det samme - fiskene er væk og sandbunden er blevet mere slam end sand.
erik christensen, 14-06-2021 17:47:59

Når man læser om en firdobling af renset spildevand, hvor ikke alle problematiske stoffer behandles, og dertil lægger eventuel ekstra urenset udledning ved spidsbelastning eller eventuel underdimensionering af anlægget, og Løkke og Frederiksen så er enige om, at der er store problemer med sommerhusenes udledning plus landbrugets, så må man måske have lov at spørge, om det nu er så god en ide at lave et multimillion projekt, hvor den gamle mole ud for kirken i Als fjernes og erstattes af en meget lang bro. Dette er tænkt som en attraktion for turisterne, men den vil jo ligge cirka en kilometer nord for spildevandsledningen, og jo længere denne bro bliver, jo tættere kommer den ledningens udløbspunkt.....
Jesper Salomonsen, 26-05-2021 13:34:31

Tak til Allan Frederiksen, man kan ikke være for forsigtig med indgreb i naturen. Det er galt nok som det er nu og som det udvikler sig.
Også tak til Peter Nielsen for at udpege hvem der dumme, fint med omfartsvej og yderligere ødelæggelse af natur og omgivelser om Mariager.
Bent Bugge Herlevsen, 26-05-2021 09:39:44

Tak til Allan Frederiksen, man kan ikke være for forsigtig med indgreb i naturen. Det er galt nok som det er nu og som det udvikler sig.
Også tak til Peter Nielsen for at udpege hvem der dumme, fint med omfartsvej og yderligere ødelæggelse af natur og omgivelser om Mariager.
Bent Bugge Herlevsen, 26-05-2021 09:39:44

Enig
Det handler om følelser - og så bruger man altid naturen som gidsel. Det er så tankevækkende dumt. Hvad nu hvis den havde været 10 km ude - så ville I ha den 20 km ud. Hvor hulen kommer jeres fakta fra
Jeg vil egentlig gerne slippe for at deltage i udgifterne. Fortæl nu det eksakte beløb!!
Vi kunne vel få et supersygehus eller omfartsvej rundt om Mariager for de samme penge ;-)
Sagen er allerede behandlet i Byrådet - har I sovet i timen.
Lad os ta den efter valget, så det ikke som altid handler om at de skal lefle for de dummeste borgere
Peter Nielsen, 25-05-2021 17:37:36

Ligeledes når vi taler om naturen på Haslevgårde kysten så ved jeg ikke lige om strandlauget fortsat har intention om optrevle revlen hvor der ligger fugleæg. Ligeledes er der ved selvsyn at hundeejere lader deres dyriske tilbøjeligheder slippes løs.....
C. Treumer R. Sandberg, 25-05-2021 14:58:11

Ligeledes når vi taler om naturen på Haslevgårde kysten så ved jeg ikke lige om strandlauget fortsat har intention om optrevle revlen hvor der ligger fugleæg. Ligeledes er der ved selvsyn at hundeejere lader deres dyriske tilbøjeligheder slippes løs.....
C. Treumer R. Sandberg, 25-05-2021 14:58:10

Kære Thorkild Løkke, hvis du læser mit indlæg en gang til, vil du erkende, at jeg påpeger den manglende biodiversiteten i havet. Jeg er helt klar over, at egenforureningen fra sommerhusene er et endog stort problem, men det er Kommunen i gang med at løse og det forhindrer jo ikke, at man vælger en for borgerne fornuftig og sågar billig løsning på spildevandsudledningen.

Allan Frederiksen, 25-05-2021 14:40:05

Jeg er simpelthen nødt til at kommentere på de påstande der fremføres af Allan Frederiksen, de er faktuelt forkerte !! Jeg kan godt forstå at man leder efter en syndebuk for forureningen på kysten fra Als odde til Øster Hurup, det er et reelt problem !! Men det der truer biodiversiteten mest er udledninger fra sommerhusområder og landbrug. Der mangler stadig en omfattende kloakering og der udledes rigtig meget kvælstof og andre problemstofferne fra landbruget. Jeg kan godt forstå, at man som sommerhusejer gerne vil finde nogen andre at skyde på, men udledningen fra rensningsanlægget, også med større mængder har ikke den påståede indflydelse på vandmiljøet på østkysten. Hvis man er i tvivl, så se på Mariager fjord som tidligere modtog spildevand fra 4 kommuner, og på trods af det blev vandkvaliteten bare bedre og bedre i fjorden ! Det her handler om følelser og ikke fakta ! Hvis man vil problemerne til livs så må man se på landbruget og den manglende kloakering på østkysten !!!
Thorkild Løkke, 25-05-2021 13:42:36

Da man debatterede om placering af anlægget, fik man det indtryk, at de store problemer med rensning var i den vestlige del af kommunen, og det blev fremført, at det rensede vand nærmest var fint nok til at kunne drikkes, og så kunne man jo have udledt det ved Hobro og dermed fortyndet vandet i vores af og til noget belastede fjord! På den anden side kunne der ved spidsbelastning ikke garanteres for rensekvaliteten, og så måtte man jo åbenbart udlede det i havet knap fire kilometer fra kysten, og det har man jo så fortalt adskillige turister om. I sommers overraskede flere turister og lokale så undertegnede med en opfattelse gående på, at ledningen ikke har den angivne længde, og en kilometer blev nævnt! Flere troværdige personer, der ønsker ledningen forlænget, afviser dog, at der skulle være noget galt på den led, men det ville være betryggende, at man fra kommunens side bekræftede, at de 3,8 kilometer er det korrekte. Debatten skal jo føres på det rette grundlag, og forkerte antagelser til skade for turismen bør afkræftes!
Jesper Salomonsen, 25-05-2021 13:26:26

Som fritidsfisker ved kysten ud for Als har jeg oplevet at
fiskene stort set er forsvundet og havbunden har ændret sig fra nogenlunde fast sandbund til blødt slam. Disse ændringer er sket over de sidste 3-4 år efter at spildevands ledningen er ført ud i havet. Det er galt nok som det er nu og kan da kun blive værre med en øget mængde spildevand
Torben Høeg, Hadsund, 25-05-2021 11:10:26

Jeg kan kun give dig ret desværre. Der er ingen i byrådet der aner hvor slemt det kan blive. Og lad så de andre kommuner selv sørge for deres affald.
Gunnar Schack Hobro, 25-05-2021 10:41:35

Jeg kan kun give dig ret desværre. Der er ingen i byrådet der aner hvor slemt det kan blive. Og lad så de andre kommuner selv sørge for deres affald.
Gunnar Schack Hobro, 25-05-2021 10:41:35