Klik venligst
Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligst

Del på Facebook   Print siden

LÆSERBREV | Kære Mariager

Debatsiden
Søndag 24. marts 2019 kl. 19:00

LÆSERBREV | Kære Mariager
Reiner Merke


Du som ligger så fin og lun i din skønne dal. Tæt på fjord og skov, med gamle huse og brosten på vejene. Lidt selvfed måske på dine gamle dage, men alligevel dejlig....
.
AF Reiner Merke Falslev Hedevej 2 9550 Mariager

Det kan man ikke være i tvivl om. Men du har et problem. Der er en vej med mange biler. Og lastbiler ikke at forglemme. Enkelte kører også på dine brostensveje. Men lad nu lige det sidste ligge. Det er vist mere politikersnak end et virkeligt problem.

Kære Mariager. Min flotte storesøster i forhold til mig, lille Assens.
Du har havnen, Hohøj, Alstrup Krat, Munkholmanlægget, Maren Fins dal, Vesterskoven, gamle huse og en gammel historie. Jeg har vel bare en kort industrihistorie. Men jeg har noget, som du nok ikke er klar over.

Både vest og øst for mig er de dejligste skove, du kan tænke dig. Med masser af dyreliv og som det vigtigste: ro.

Næsten 9 km² stor er skoven mod vest foruden marker og juletræsplantager. Her kan mine indbyggere gå direkte fra byen ind i skoven og nyde stilheden. Er det ikke fantastisk?

Så jeg blev ret chokeret, da jeg læste, at du pønser på at afskære mig fra skoven med en ekstra omfartsvej.

For du ved da godt, at vi allerede har en omfartsvej uden om byen, ikke? Jeg ville bare nævne det. Det er ikke sikkert at du husker det længere.

Har du tænkt på hvad der følger med? Trafikstøj, hvor der før var fuglesang. Og støj, ved du godt, er ikke godt for helbredet. De mennesker, der har valgt at bo i min by tæt på skoven, har valgt præcis mig pga den fine ro. Tag nu hensyn og find en mere enkel løsning på dit problem. Sig ikke: Nåja, det er jo bare Assens…



Kommentarer til artiklen:
Kære Reiner
Det du står for fortjener at nå flere.
Vil du ikke godt bryde med din modstand mod facebook og debattere både her og der.
Vi skal også have gang i naturvandringerne langs skrækkens linie og naturligvis også vise den for naturen og menneskene venlige linie.
Skrækkens linie som ødelægger så meget, også for venstre og socialdemokratiet.
Bent bugge Herlevsen, 26-03-2019 07:23:25

Hej Arne
Du har helt ret. Træerne er gode til at dæmpe støjen. Men så er der jo heller ikke noget problem. Så kan man løse støjproblemet og omfartsvejen helt lokalt. Fra XL Byg til Havndalvej og over Alstrup ned til Houvej og svupti! er vi på rute 555. Næsten igennem skoven langt hen ad vejen og tæt på Mariager. Lyder det som et mareridt? Enig! Sådan har vi det også her i Assens.

Reiner Merke, 26-03-2019 06:51:34

Assens fik sin omfartsvej, så de behøver ikke mere, og så er det ligegyldig hvad andre har brug for, det er åbenbart holdningen. En vej ført gennem en skov er åbenbart en helligbrøde for de som bor der, fordelen er at skoven tager støjen, så der vil stadig være fred og ro i den største del af de nævnte 9 Km². Tænk hvis man nu hørte efter mindretallet i denne sag og sparede skoven og anvendte den bestående vej syd ud af Assens, så kunne der jo spares en del penge og de som har brug for denne omfartsvej får glæde af det.
Arne Johansen, 25-03-2019 18:26:56

Der er en fejl i mit indlæg. Det er selvfølgelig skoven øst for Assens der er ca. 9 km².

Hej Bent.
Du må gerne lægge indlægget ud på Facebook men helst med ovenstående rettelse.

Reiner Merke, 25-03-2019 08:20:14

Hej S Lund. Du får stor forståelse fra mig, når du gerne vil af med et støjproblem. Jeg vil gerne påpege, at det er vigtigt ikke at flytte problemet til andre områder. Find en løsning lige omkring Mariager lige som der er gjort omkring Assens.

Reiner Merke, 25-03-2019 08:14:04

Jeg bor også i Assens og jeg kan altså ikke se at en omfartsvej kan gøre andet end gavn. Jo, hvis man vælger den korte løsning udenom selve Mariager uden at etablere en vej mellem Havndalvej og industrien så er jeg glad for jeg ikke bor i Søndergade mere. Men det er vel også derfor der planlægges på en fuld løsning udenom både Mariager og Assens.
Lone Arildskov , 25-03-2019 07:32:05

Kære Reiner.
Motiveret af din tro på fornuft og menneskelighed skrev jeg igår aftes til venstres trafikpolitiske ordfører og forklarede om tab af rigt terræn og menneskelige konsekvenser.
Han svarede blot at de stod ved forliget.
Om nogle dage kan mail korrespondancen læses her på avisen, men jeg håber dit brev kan stå forrest nogle dage.
Læg mærke til at ingen af vore lokale beslutningstagere har lagt grænser for hvad dette må medføre. Kommunen skal bindes med veje og 3 minutter er vigtigt.
Jeg tænker mere at man binder en kommune sammen ved ikke at lade kontant hjælps modtagere vente og vente, at vi ikke lukker små skoler og at vi freder den smule natur vi har tilbage.
Er der plads til både venstre og os?
Bent bugge Herlevsen, 25-03-2019 06:43:20

Det er så rigtigt. Meget smuk skrevet og jeg forstår heller ikke hvorfor der skal bygges sådan en vej, midt i al den smukke natur
Kirstine Christiansen, 24-03-2019 23:46:03

Smukt og godt at Assens tager sig af sig selv.
Vi der er herude i roen og friheden vil ikke bytte med trafikministerens nye lejlighed til 10mio kroner, men han kunne da godt have investeret i lidt natur.
Kære S. Lund kan vi ikke godt lade de få rolige områder der stadig er i fred?
Reiner må brevet lægges på Mariager facebook grp.

Bent bugge Herlevsen, 24-03-2019 22:30:36

Så fantastisk godt skrevet, jeg vil også grrne pænt sige nej tak til en omfartsvej
Bor selv i Assens
Karina C. K. Moesgaard, 24-03-2019 20:54:00

Tillykke med at Assens har en omfartsvej uden om byen. Jeg kan godt forstå du er glad for den. Ligeså glad ville mange være i Mariager, hvis vi kunne få megen tung trafik uden om byen.
S Lund, 24-03-2019 20:30:30

Tak for godt indlæg. På vegne af mig selv boende i Mariager, kan jeg godt forstå, dit ønske om hensyn.
Det får du her. Ønske absolut ingen omfartsvej.
Jeanne Kjøge, 24-03-2019 19:52:56

super flot indlæg , har også undret mig over hvad Assens skal med en ekstra omfartsvej