Klik venligst
Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligst

Del på Facebook   Print siden

Læserbrev: Hvor skal vi flytte hen?

Hadsund og omegn
Onsdag 13. november 2019 kl. 20:55

Læserbrev: Hvor skal vi flytte hen?
Jan Schwartz


Af Jan Schwartz Mariagervej 39 9560 Hadsund

Dette spørgsmål stiller mange mennesker sig, som måske er kommet i livets efterår.

Børnene er for længst flyttet hjemmefra. Bor man i hus er haven måske blevet for stor. Om man er enlig eller et par, er huset ofte blevet for stort. Man vil gerne flytte, men hvor skal man flytte hen?

I Hadsund er byudviklingen godt i gang. Der laves rekreative områder – der udstykkes masser af byggegrunde, i håb om at kunne tiltrække nye borger til byen.

Der bygges også nye lejeboliger, men til en husleje som kun de færreste seniorer har råd til at betale. Så hvor er seniorboligerne. Hvor er bofællesskabet her i byen.

Mange seniorer drømmer om et lille rækkehus i et bofællesskab. Et bofællesskab med et lille fælleshus, hvor man måske kan lave mad sammen, og hvor der er masser af muligheder til socialt samvær. Noget alle har brug for. Et bofællesskab, hvor man holder øje med hinanden, og om gardiner bliver trukket fra om morgenen. Et bofællesskab hvor man bor til leje, og hvor huslejen er til at betale for en pensionist.

Nuvel, der er er andelsboliger, hvor disse forhold er tilstede, men kun et fåtal har råd til et indskud på mange mange tusinde kroner.

Kære politikker – prøv nu at kikke dig omkring. Den dag hvor det er din tur til at blive pensionist, og ønsker at flytte fra dig ejendom, – hvor vil du så flytte hen?

Nej vel – Mulighederne er meget begrænset, hvis ikke du kan betale en meget høj husleje.

Der er jo grunde nok i Hadsund kommune, blandt andet på Hadsund Syd, så fat pennen, og få sat gang i et byggeri af nogle ældreboliger, hvor huslejen er rimelig for en pensionist.

Jeg er sikker på, at der findes byggeselskaber, der vil stå i kø for at for lov til at bygge disse boliger for kommunen.

I mellemtiden, sætter vi os tilbage og venter på, at vores drøm om et lille rækkehus i et bofællesskab i Hadsund bliver til virkelighed.
Ved du hvor du skal flytte hen??


Kommentarer til artiklen:
God ide. Tror også jeg på sigt får behov for det, men endnu kan jeg ikke undvære hverken hus eller have. Har hørt at tidl. borgmester Karl Christensen har arbejdet med ideen for nogle år siden.
Der er mange boliger, men de er for dyre.
laila coulthard, 15-11-2019 13:27:39

God ide. Tror også jeg på sigt får behov for det, men endnu kan jeg ikke undvære hverken hus eller have. Har hørt at tidl. borgmester Karl Christensen har arbejdet med ideen for nogle år siden.
Der er mange boliger, men de er for dyre.
laila coulthard, 15-11-2019 13:27:37

Til Peder Larsen.
Tak for dine kommentar.
Vi vil kæmpe videre i håb, om at vores drøm om seniorboliger i Hadsund bliver til virkelighed. Til orientering kan jeg oplyse, at vi er på vej med en kontakt til boligselskaberne,men vi skal have politikerne med på ideen, ellers bliver det svært. Desværre.
Jan Schwartz, 14-11-2019 10:43:21

Som SFér støtter jeg fuldt ud ideen med senior boliger og vil til en hver tid sige god for indskudskapitalen dertil, men vi bestemmer jo ikke hvilke typer boliger boligforeningerne tilbyder. Der må folk selv presse på i foreningerne.
Med håb om nogle kommende seniorbolig projekter
Peder Larsen
peder larsen, 14-11-2019 10:31:54

Til Bent Bugge Herlevsen.
Tak for dine kommentar. Jeg er enig i at der kun er 2 år til næste kommunevalg, og mangel på seniorboliger bliver et tema i valgkampen.
Jeg vil så gerne se hvilken politikker der syntes at det er en dårlig ide at bygge senior bolier. Han/hun får det svært. Grunden på bankpladsen/hadsund forskønnes nu med flere bænke og blomsterkummer. Hvorfor ikke bygge senior boliger. Grunde i Hadsund overfor Rema 1000 ( Engen) - hvorfor bygger man ikke seniorboliger. Behovet er stort.

Jan Schwartz, 14-11-2019 07:46:35

Et virkeligt godt emne når et nyt byråd skal vælges. Uligheden i pensioner er ekstrem og når der så også bygges for få boliger til ikke velhavere.
Der er et års tid til at se hvem der vil gribe fat i dette?
Bent bugge Herlevsen, 13-11-2019 23:05:34

Til karen Marie Spanggaard.
Tak for dine kommentarer.
Det er netop det der er problemet.
Der bygges nye boliger nok. Enten som ejerboliger eller til en husleje der er urimelig. Hvor er de små rækkehuse i et bofællesskab?
Jeg håber der er nogle politikere der vil tage denne her sag op.


Jan Schwartz, 13-11-2019 22:13:46

jeg er enig i at det er svært vi bor i visborg på en nedlagt landbrugsejendom med det par heste men er begyndt at søge bolig i hadsund men hvor - et rækkehus uden den store have er på ønskelisten da mandens knæ er nedslidte og konen er førtidspensionist vi er 70 og 64 år