Klik venligst
Klik venligstKlik venligstKlik venligst-

Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligst

Del på Facebook   Print siden

LÆSERBREV: Hvor længe skal vi vente på en byggetilladelse ?

Mariager og omegn
Torsdag 11. april 2019 kl. 12:00

LÆSERBREV: Hvor længe skal vi vente på en byggetilladelse ?
Arkivbillede


Et desperat opråb. Jeg ved ikke om det er relevant at skrive i et læserbrev, men håber på noget hjælp eller råd eller noget i en ellers desperat tid...
.
Af Trine Juul Nørbech Poulsen, Mariager‎

Sagen er den, at min mand og jeg afventer en byggetilladelse fra Mariagerfjord Kommune, så vi kan komme igang med at bygge på Carl Nielsen Vej i Mariager.

Vi har indtil videre ventet i 14 uger og sagen er ikke afsluttet endnu. Vi har haft en løbende dialog med en byggesagsbehandler, som har fået løbende dokumenter.
I starten af uge 14/slutningen af uge 13, fik vi at vide, at det skulle i nabohøring grundet meget lille del, som er udenfor byggefelt.

Vi fik snakket med vores naboer inden og de var forberedt på et brev. De har ingen indvendinger og derfor satsede vi på hurtig svar og afslutning.

Nu er der gået en uge mere og vi har igår fået at vide, at der ikke engang er sendt noget ud til naboerne endnu?
Og når vi spørger, får vi et rigtig træls svar tilbage “ærgerligt med din kæmpe store frustration” og så en henvisning til, hvor vi kan klage.

Nu spørger jeg her, om det virkeligt kan passe, at vi skal vente så længe?

Vi har firmaer og leverandører der står på stand by. INTET får vi at vide, de vil slet ikke give en indikation på hvornår vi får svar, eller om der dukker andet op.

Er faktisk tæt på grædefærdig og desperat. Derfor dette opråb. Vi byggede for 6 år siden og der gik 14 dage. Vi aner ikke vores levende råd.



Kommentarer til artiklen:
Det er altid det samme med den afdeling. Ligegyldigt hvor absurd de opfører sig, og ligegyldigt hvor grotesk deres sagsbehandling (eller mangel på samme) er, så må de ikke kritiseres. De er sådan en slags kongelige, der er hævet over den slags. I min sag med den grønne facade havde man været ude i pressen og fortælle både det ene og det andet, men alligevel blev kommunens borgerrådgiver nødt til at rykke afdelingen for et svar efter flere ugers tavshed. Oveni det har vi en udvalgsformand, der betegner al rimelig kritik af forvaltningen som løgnagtig tilsvining...tak for kaffe for en demokratiforståelse
Lars Lundager Walmar, 27-04-2019 12:19:43

Når man skal bygge, eller bygge om før man kan flytte til sin nye destination vil der ofte være væsentlige udgifter til opretholdelse af midlertidig bolig. Hvor er ledelsen henne i det her, skal de arme sagsbehandlere bare have tæv? Jeg var selv chef for organisations udvikling ved ingeniørtropperne og vi skulle altid have det rette ude i missionerne. Hvis det ikke lykkedes var det selvfølgelig mig der blev hængt til tørre for ikke at have fulgt situationen og justeret korrekt.
De der sidder med bunkerne bliver uvenlige og syge af at de skal tage kritikken.
Bent bugge Herlevsen, 14-04-2019 12:15:57

Tak Trine
Og jeg diskutere heller ikke denne sag offentlig, mere end jeg har gjordt.
Der er bare så flere ting, som der er uenighed om, så derfor var det bedre at føre dialogen med forvaltningen og jeg deltager gerne.

Jørgen Hammer Sørensen, 13-04-2019 10:02:46

Jørgen Hammer, synes ikke jeg sviner nogen til. Og ja, der er bestemt to sider af denne sag. Sjovt nok er vi ikke de eneste der har kæmpet med kommunen og denne medarbejder. Jeg kender et par der har kæmpet siden oktober med en tilbygning, og andre der står og føler de løber panden mod en mur. Og jeg har fået en redegørelse fra kommunen og et venligt svar spm jeg sætter stor pris på, så vi ogsp ved hvor vi står. Men klart at kommunen skriver noget andet til jer og får det til st lyde som om det er vores ansvar. Igen, når sagsbehandlingen er igang efter 12 uger, så synes jeg bestemt at man burde kunne få svar fra sagsbehandleren om hvornår en høring går igang og evt. mangler - det har vi ikke fået. Og når man endelig spørger, så er det ikke et specielt serviceminded svar man får. Jeg er ikke ude på at skabe ballade, men der er åbenbart noget der ikke fungerer - jeg er langt fra den eneste der ikke kan komme igennem. Og nu har jeg vist sagt mit i denne sag.
Trine Juul Nørbech Poulsen, 13-04-2019 07:22:30

Det er rigtig kedeligt at man sviner kommunens ansatte til på et sted som dette. De må/kan ikke forsvare sig.
Jeg/vi (byrådet) har fået svar fra direktionen om hvordan det forholder sig i denne sag og det er lidt anderledes end denne artikel beskriver.
Jeg håber at den politiker, som vil “bære det op på et højere sted” vil vende tilbage med besked om hvad der mangler for at komme videre.
Der er altid to sider af en sag.
Jørgen Hammer Sørensen, 12-04-2019 23:23:26

Peter, kalder du mig et curlingbarn?? Er du helt okay eller bare ikke rationel nok til at læse hvad jeg skriver? Det er da ikke nemt for os ansøgere at vide hvad pokker der er rigtigt, når vi får noget andet at vide. Og mit BROK har gjort at det kommer videre til lokalpolitikere, borgmesteren, og at systemet forhåbenligt bliver bedre - og nåh ja, det har givet mig et svar på hvornår vores sag kan blive behandlet færdig. Jeg betaler kommuneskat og penge til en byggetilladelse, så vil jeg bestemt også have valuta for pengene og service! Og ikke tage til takke med et flabet svar fra en medarbejdere der åbenbart burde arbejde et sted hvor han ikke skal arbejde med mennesker. Jeg ved der er regler der skal overholdes, men dette er uforskammet, lidt ligesom din tone.
Trine Juul Nørbech Poulsen , 12-04-2019 20:06:45

Hej Ole
Jeg har det fint med mine naboer.
Jeg beundrer din evne til at misforstå.
Jeg siger at nabohøring ikke kan foregå med en øl over hækken.
Jeg tænker at der er tale om curlingbørn, som ikke kan forstå at det samme antal medarbejdere ikke kan klare en overophedning. Rart hvis politikerne også forstår det istedet for at tækkes sine vælgere
Og det er svært at svare på om alt er med i en byggesag inden man behandler den. Og hvis man er bgefter ser man først manglerne sent i behandlingsperioden. Er det svært at forstå. Med dit brok belaster man administrationen dobbelt og nye sager får ekstra lang sagsbehandlingstid.
Det er så fint.
Peter Nielsen, 12-04-2019 16:08:27

Tusind tak for jeres beskeder. Jeg har talt med lokalpolitikere der vil tage sagen højere op. Vi havde sendt alt ind som var krævet og ringede endda op og tjekkede hos kommunen om det var fyldestgørende, hvilket vi fik ok til.
Der hvor kæden springer af, er når ens sagsbehandler snøvler med tiden og ikke melder tilbage og får vores sag behandler. Samtidig med at man får et grimt svar tilbage når man stiller spg.tegn til behandlingstiden og bare blir henvist til lederen hvor man kan klage.
Vi har efter en lang kanp dog endeligt en udsigt til en byggetilladelse, DOG med ventetid på 2-3-4 uger endnu til nabohøring og behandlingstid! Dybt frustrerende, men vi er et skridt tættere.
Trine Juul Nørbech Poulsen, 12-04-2019 11:52:50

Hej hej Jeg håber i får jeres tilladelse så hurtigt som muligt, men mener ikke der må gå 14 uger.
Jeg er sikker på i har en god dialog med jeres nye naboer og ikke som Peter håber på et dårligt naboskab som han garanteret har med hans naboer. Held og lykke.
Ole Jensen, 12-04-2019 01:12:12

Jeg kan råde dig til at indsende en byggeansøgning hvor du holder hus og højde indenfor lokalplanens rammer. Hvis man ikke holder sig indenfor, så kræver det nabohøring.
Og nej - der kan man ikke bare lige skåle med naboen henover hækken
Kan du oplyse om samtlige af manglerne i jeres oprindelige ansøgning ?!
Peter Nielsen, 11-04-2019 19:51:17

Hej Trine. Super træls for jer. Jeg tror sådan set det eneste du kan gøre er at sætte dit kryds det rigtige sted ved folketingsvalget og håbe at rigtig mange gør det samme. Jeg tro i hvert fald ikke længere på dem, der siger at vi kan slippe for at betale skat og samtidig få bedre service. De har prøvet med den øvelse i gennem mange år nu, og du mærker resultatet sammen med en masse ældre og børn. Byggesagsbehandling er også velfærd.
Chris Pedersen, 11-04-2019 14:48:09