Del på Facebook   Print siden

Krigen i Ukraine udskyder projekt i Mariager

Debat
Søndag 10. april 2022 kl. 15:00

Krigen i Ukraine udskyder projekt i Mariager
ARKIVBILLEDE Foto: Fjordavisen.nu


AF Rikke Fonnesbæk (A), Niels Peter Christoffersen (A) og Per Husted (A)
Byrådsmedlemmer Mariagerfjord kommune

Krigen i Ukraine udskyder projekt i Mariager

Medlemmer af Teknik og Miljø udvalget for Socialdemokratiet i Mariagerfjord Kommune

Vi følger alle med i den forfærdelige krig, som i øjeblikket hærger i Ukraine. Civile bliver bombet og hverdagen for ganske almindelige familier er fra den ene dag til den anden fuldstændig ændret. Og vi ser millioner af flygtninge, hvor en del har fundet vej her til Mariagerfjord. Så krigen i Ukraine mærkes også her i Mariagerfjord.

På sidste møde i Teknik og Miljø havde vi en sag på dagsordenen, som viser, at vi på andre områder også kommer til at mærke krigen. Et punkt på dagsordenen var renovering af havnekajen i Mariager. Stålpriserne er – som følge af krigen – steget voldsomt, så prisen for renovering af havnekajen vil stige med minimum kr. 7,7 mio.. Det betyder, at hvis vi skal gennemføre projektet nu, så skal det finansieres af ekstrabevilling og dermed i sidste ende fra andre projekter i kommunen eller i værste fald fra besparelser på vores velfærdsydelser.

Et flertal i udvalget valgte at udskyde projektet og nøjes med at lave en reparation af et kajstykke, som er ved at falde helt sammen. Og når stålpriserne så igen normaliseres, kan vi lave hele kajen. Vi stemte for at udskyde projektet - det synes vi er ansvarligt.

Men vi beklager overfor de gode folk i Mariager, at vi ikke helt holder det, som de er blevet stillet i udsigt i kommunens budget for i år. Men mon ikke de fleste har forståelse for det? Og måske også tænker, at det stål, som er tilgængeligt nu, bør anvendes til helt hastende projekter, og ikke et kajanlæg i fredelige Mariagerfjord Kommune. Så vi ser det som et lille bidrag fra os alle til at støtte Ukraine i sidste ende.


Rikke Fonnesbæk (A), Per Husted (A) og Niels Peter Christoffersen (A)



Kommentarer til artiklen:
Ja vi Igor og veninde har henvendt os til medier i andre vestlige lande. I Danmark er Arbejderen godt vidende om, hvordan tingene hænger sammen. Jeg læser nyhederne om, hvad der sker i Ukrain, ved at læse rus-siske, ukrainske nyheder. Der er også mange nyheder af interesse på de polske, litauiske medier. Danmarks journalister i Ukrain formidler partisk. Man vil manipulere danskere. Azov har igen dræbt russere, og på den anden side har russiske soldater sat nogle Mariapolborgere i fire fængsler.
igor dk, 02-07-2022 21:12:26

Har I prøvet at henvende jer til DR og andre store medier med jeres opfattelse af situationen, de har jo korrespondenter på stedet og andre landes medier at trække på. Nogle få linjer på et mindre netmedies debatside batter jo ikke så meget. Overvej det, hvis I ikke har prøvet allerede.
js, 02-07-2022 20:27:08

Hvor er det dog sørgeligt, at så mange danskere ikke kender en dyt til UKRAINIES OG RUSLANDS HISTORIE. Man kaster alle sine følelser på den overfaldnes side, og det er forståeligt, men ingen af de to lande er demokratier. Zelenskij gør alt for at skabe intern kaos i Ukraine ved at forbyde de mange russere i landet adgang til russiske aviser, russisk musik etc.
igor, 01-07-2022 23:02:22

En pensioneret dansk oberst fremkommer med sine betragtninger i KRISTELIGT DAGBLAD om krigen i Ukraine.I dag den syvogtyvende juni. god læselyst.
Olav Marco. , 27-06-2022 20:15:40

For at sætte en stopper for Putin, har Usas krigsgale høge i årevis bakket op om de neonazistiske grupperinger i Ukraine, som har forbindelser til Usas egne neonazistiske grupper. Putin har hele tiden haft et ekstra es i hånden, nemlig at Ukraine er befængt med neonazister, og det hører vi ikke meget til i danske medier. At Nato med Usa har bevæget sig helt op til den russiske grænse, må ses som en provokation,det er der flere kendte, der har skrevet om. Håber, at den danske regering ved, at Usa i årevis har trænet ekstremister, som en del af Usas udenrigspolitik.I dag tager Usa og Ukraine ikke afstand fra nazisme. Det er det Ukraine, det korrupte land som søger optagelse i Eu.
Anatolij, 24-06-2022 20:42:48

til j.s. Tak for at du viser interesse for temaet - Ukrain -Rusland. Jeg vender tilbage med nogle oplysninger, som jeg finder i flere europæiske lande. privet
Anatolij, 16-06-2022 16:40:01

Hej Anatolij, du inspirerede mig til at søge på azov regimentet igen, og jeg har nu læst seks artikler fra bt.dk, arbejderen.dk og dr.dk. De har forskellige vinkler og også nogle links. Da man jo siger, at sandheden er det første offer i krig, fremhæver jeg dr.dk artiklen, hvor overskriften starter med De er guf for Putins propaganda, men man kan lære noget af dem alle sammen. Wikipedia artiklen på dansk om azov regimentet er meget kort, derfor vil mange have mere udbytte af den engelske udgave, derfor henvisningen til den.
js, 15-06-2022 20:04:02

til j.s. De har skrevet, at De har fundet nogle opllysninger om Azov-regimentet.De havde muligvis ikke hørt om dette regimente med rødder i nazisme og fascisme. Der er tidligere på dansk skrevet om Azov, som har mange drab på samvittigheden. Vil finde kildemateriale. På serbokroatisk, russisk, ungarnsk og på svensk er der også oplysninger om Azov, primært frygtet af russere i Ukraine og af modstandere af Zelenskij. Rasmus er inde på temaet.

Anatolij, 15-06-2022 08:55:36

Der er vel ingen af byrådsrødderne, der følger med i de-batten om Ukraine. Der har overhovedet ikke været feedback eller andet på de mange kommentarer til dette emne. Mon der kommer et svar på sidst stillede spørgsmål.
Ole dkp, 13-06-2022 17:30:14

Og reparationen, hvordan går det mon lige med den på kajen i rosernes by?
kuk, 12-06-2022 14:01:40

Mette og Tanja har både studier og børn at passe, men jeg ved, hvor hårdt det tager på Mette, at se Tanja reagere på det, der nu sker i Donbas Lugansk. Jeg får at vide en kammerat i Aarhus, at der var været Azovbannere, der har været vist i dansk tv uden kommentar..Jeg er ikke ukraineekspert, men min ukrainske kammerat fortæller mig om treforkbevægelse, som Vesten har lukket øjnene for.
rasmus, 09-06-2022 17:26:47

Ja, Rasmus, nu forstår man bedre Mette og Tanjas position. Jeg fandt en ganske lang artikel om Azov regimentet på engelsk på wikipedia og en youtube video Russia´s Catastrophic Oil & Gas Problem, som begge så spændende ud, så dem vil jeg se nærmere på senere. Hvis I har nogle andre kilder, gerne på dansk, så angiv venligst kilde nøjagtigt!
js, 09-06-2022 10:40:49

Tak for at du melder klart ud Tanja. Danskerne får næsten nul facts om Azov i Ukraine. Det er Usas-Natos ømme sag.
rasmus, 09-06-2022 07:34:39

METTE HER. VEDRØRENDE MIN KRITIK AF U.S., som en j.s. henviser til, er da ikke ensbetydende med, at jeg skal angribe Rusland. Har netop talt med Tanja, som for-tøller mig om, hvorfor hun støtter Rusland. Hende onkel og bror er blevet dræbt i Donbas af de mordere, som Zelenskij benytter til at dræbe russere. Der er fejl på begge sider. Det er muligt at De henter deres oplysninger om det der sker i Ukraine i Deres danske aviser. I Politiken har der været et godt indslag om, at russerne er dårlige krigsstartere, men de slider fjenden op til sidst. Læs Kristeligt Dagblad om Eurasien og Vesten. En sober avis. Læs også hvad Aksel V. Carlsen skriver om de to lande rus ua. slutter nu og svarer ikke på evt. indlæg. Arbejdet kalder.m
mette med Tanja., 08-06-2022 19:37:43

Hej Mette og Tanja. Glaeder mig til at se, hvad du Tanja skriver næste gang. Mette har jeg hørt om i vores forening.Du Tanja har jo familie i Donbass.
Anatolij, 06-06-2022 09:05:57

Hej Mette og Tanja, problemet med en nok så berettiget USA-kritik historisk set er, at mange flere end jer fremfører den uden at tage afstand fra krigen, og dermed kommer kritik af USA til at fremstå som et forsvar for Rusland, der jo netop med militært isenkram løser et problem for nu at bruge jeres egne ord! Jeg håber , at den manglende kritik af angriberen skyldes, at man anser en sådan kritik for en selvfølge, som man dermed har glemt at tage med. Med hensyn til tirren af Rusland, kan man jo mene, at de overreagerer en smule og, at krig ikke kan forsvares. Har ikke kunnet finde noget af Falbert, har I en artikeloverskrift at søge på?
js, 04-06-2022 15:22:23

Til j.s. Vi er opmærksomme på det, du har omtalt vedrørende Oliver Stone. Vi har naturligvis hørt om ham, da han er kritiker af den førte pollitik i Us. Du skriver, at der er kritik - nok - af U.s. Du mener måske, at kritikken er overdreven? Vi begge i tyverne har siden gymnasietiden været politisk aktive, og ser ikke at verdens problemer kan løses med militært isenkram, som vores såkaldte statsminister synes at være tilhænger af.
Mette og Tanja, 04-06-2022 10:04:19

Hej mette og malene, meget længere nede i tråden opfordrede jeg til at se Oliver Stones serie The untold history of the united states, som jeg først så på DR og nu er en del af de ti afsnit på youtube. Der er kritik nok af USA, og det var der også under vietnamkrigen her i landet og verden over, og det vil der også være nu.
js, 03-06-2022 13:55:19

DU j.s. skriver, at vi nok har mest sympati for det land, der angribes. Ja, men danskerne har lande, der skal ohades. Husk ondskabes akse, som den krigsgale BUSH J. omtalte. Der ville vel ikke blive grædt krokodilletårer, hvis Usa sønderbombede og dræbte millioner i Venezuela, Iran, Dprk. Usa eller vel rettere skrevet Us,har manipuleret store dele af verden med, hvilke lande, der er problemlande, det er de lande, der ikke følger verdens politibetjent . Us er verdens uromager.Læs Bent Falberts mening om dette med, at Usa og Nato har i årevis tirret russerne ved at nærme sig den russiske grænse.
mette og også tanja. , 03-06-2022 10:01:59

Hvad med fredsflag eller de russere, der har fjernet den røde del af det russiske flag i protest mod krigen, var det en ide? Tibetsagen var jo en anden skandale, her blev man så hindret i at demonstrere med flag af myndighederne. Du må jo nok se i øjnene, at folk tager parti for den angrebne part, og før onsdagens VM-kvalifikationskamp med Skotland hjemme mod Ukraine udtalte den gamle skotske landsholdskæmpe Graeme Souness, at han situationen taget i betragtning helst så en ukrainsk sejr, og nogle af skotterne spøgte med, at Ukraine nok også havde støtte fra andre planeter. Resultatet blev Skotland-Ukraine 1-3, og vinder Ukraine i Wales om et par dage, kommer de til VM.
js, 02-06-2022 23:19:21

Ja, det er korrekt, at jeg og andre af mine venner er trætte af dette hysteri. Så vidt, jeg har forstået det, måtte der kun flages med ukrainsk flag til den femtende maj. Endnu ses ukrainske flag nogle steder, også hængende på folkeskoler. Hvorfor flagede vi ikke med syriske i sympati med syrerne under Assad? Du kan vel forstå mig. Danmark er partisk, og politikerne er ikke modige nok til at drøfte denne sag.
mette, 02-06-2022 21:31:01

Tjek flaginfo.dk og klik på flagregler i danmark, det må gælde flag på stang ude, og jeg formodede, at det var sådanne store blågule flag, du var træt af at se ude !?
js, 02-06-2022 19:38:44

I venskabsforeninger. f.eks. Dansk-Tyrkisk Forening flages da med begge landes indendørs. I en privat have er der vel ingen, der har ondt af små danske og tyrkiske papirflag på et festbord. Har været til en argentinsk fest, der var der små flag på bordet. Argentinske.
Mette, 02-06-2022 19:20:05

Når man nu skal søge artiklerne frem, må overskriften nødvendigvis være på engelsk, når avisen er engelsk, og man kan vel ikke forlange, at jeg for min venlighed skal klandres for ikke at oversætte artiklen. Hvis der er så meget på dansk, så angiv selv, hvor du og andre finder det, Claus.
js, 02-06-2022 18:23:27

Til j.s. De slynger om Dem med ord, som ikke er danske. Rider De med på den bølge, hvor det danske sprog skal forarmes ved at flette alle de gloser ind fra engelsk.
ole dkp, 02-06-2022 18:21:04

Skriv da på dansk, vi har da ikke engelsk eller amerikansk som modersmål. Vi lever i en tid, hvor der sker en forarmning, fattiggørelse af ens modersmål ved hele tiden at slynge om sig med engelsk.Der findes masser af litteratur, der er oversat til dansk, så bliv nede på jorden hr.
Claus., 02-06-2022 18:16:24

Hovsa, her er en artikel fra the guardian om et russisk antikrigsflag, Red is dead, Russian anti-war protesters fly a new flag for peace. Besøger I alligevel den engelske avis, er der en artikel om, hvorfor sanktionerne næppe hjælper, Russia is winning the economic war-and Putin is no closer to withdrawing troops.
js, 02-06-2022 16:00:47

Søg på peace flag for eksempel og flaginfo.dk om flagreglerne, Mette, hvis du ligefrem vil gøre noget ved sagen, hvor du nu måtte bo. Reglerne kan være brudt, men et hvidt eller regnbuefarvet fredsflag er da en smuk tanke. Privat flagning med cubanske flag som ved invasionen i svinebugten på Cuba ville vel have været forbudt i lighed med privat anvendelse af det ukrainske flag nu.
js, 02-06-2022 15:42:26

Ja Mette, der er noget rigtigt i det, du skriver. I Moldova er nøden stor, mange mange fattige, og mange lever i faldefærdige huse. Jeg har været i landet, som også har modtaget flygtninge fra Moldova. Hjælp til Moldova er en god tanke, og i Norge samler nogle mennesker penge til at hjælpe dernede. jeg er ikke med i Pinsemenigheden i Norge, men de bygger gamlehjem dernede og skoler.
ole dkp, 02-06-2022 08:40:28

Al den snak om Ukraine er ved at gå over gevind, vi hører snart ikke om andet. Hvorfor helt emforisk flage med ukraineflag både på skoler og alle mulige andre steder. HVAD HVIS US ANGREB CUBA, ja da er der ikkke mange danskere, der vil flage med Cuba flag. Vi lever i anormal verden
mette, 02-06-2022 00:06:10

Vi takker for Deres oplysninger om skak i Rusland. Interessant for dem, der dyrker skak. Vel er vort fædreland kendt for skak, og det er nogle stolt af, men hvis De vil vide mere om ruslands politik, kan vi anbefale Dem at læse Aksel.V. carlsen beskrivelser om. hvad er rører sig i russisk politik.Privet.
Dusja anatolij, 30-05-2022 21:54:46

Godt du nævner det, for det giver anledning til at fortælle, at stormester Karjakin, der har spillet og tabt en VM-match med norske Carlsen, er fra Krim og skiftede til det russiske skakforbund fra Ukraine for at få bedre betingelser i sin tid. Han udtalte sig på en meget kontroversiel måde om dræbte ukrainere i krigens start og har i øjeblikket karantæne, der koster ham deltagelsen i kandidatturneringen i Madrid i juni, hvis vinder skal møde Carlsen i match om VM-titlen. Carlsen og andre har diskuteret det rigtige i karantænen og Karjakins muligvis egennyttige motiver , men hans optræden var stødende. De tidligere nævnte stormestre, der modigt skrev til Putin risikerer meget langt ophold i fængsel, men de følte det så forkert med krigen mod deres broderland, det stærke skakland Ukraine, at de måtte gøre det. Man kan på skaknyhedssiden chessbase søge på russian war, hvis man vil se brevet til Putin, og der er også et interview med den unge Dubov, der var en af forfatterne. Andre prominente underskrivere var Nepomniachtchi, der tabte den seneste VM-match mod Carlsen sidste år, den ottedobbelte russiske mester Svidler, den flerdobbelte kvindelige verdensmester Kostenjuk samt et par snese andre mere eller mindre kendte navne. I nævnte tidligere selv en bog, så jeg vil gøre opmærksom på Winter is coming af skakhistoriens måske største spiller Kasparov, der i mange år har kritiseret Putin hårdt, og været arresteret, da han for mange år siden mødte op ved retssagen mod Pussy Riot aktivisterne. Kasparov anklagedes for at have bidt en politimand, hvilket kunne give fem års fængsel, men han fik støtte af sin gamle ærkerival fra VM-matcherne, dumamedlemmet Karpov, der besøgte ham i fængslet, hvorfra han blev løsladt, da diverse optagelser fra tv-hold viste, at politimanden havde bidmærket før arrestationen, og anklagen dermed var falsk. Som I har skrevet, er der kamp mellem de russiske partier, men da Kasparov eller hans parti i sin tid stillede op, blev de unfair behandlet og måtte trække sig. I vores ritzau kunne man såmænd læse, at den elitære og upopulære Kasparov havde opgivet, men man må spørge sig, om ritzau kom til at tage statens oplysninger for pålydende. Kasparovs bevægelse havde nemlig en anden udlægning, idet man ifølge valglovene skal afholde offentlige møder med plads til flere hundrede mennesker i forbindelse med opstillingen. Man bookede sig så ind gang på gang, men oplevede altid at få aftalen annulleret nogen tid efter, og da fristen ikke kunne overholdes, var den kampagne slut. Man kunne så trods alt glæde sig over at have demonstreret regimets metoder. Håber, I vil have glæde af at besøge chessbase sitet, der også har omtalt Karjakin sagen og har andre historier med relation til krigen udover alt deres andet stof.
js, 30-05-2022 19:22:57

Karjakin,den kendte russiske skakspiller, støtter Putin, har han udtalt til russisk presse. Som han siger:det kan ødelægge min karriere, men jeg er russer. Det ser ud til i nogle af landene, der grænser op til Rusland, er det overvejende damer mellem5o -6o og noget ældre, der støtter Putin. Lt-Lv est.
dusja, 30-05-2022 16:32:40

Diplomatiet vej er selvfølgeligt ønskværdigt, men er det det, som Nato -Us ønsker. Mange vesterlændinge frygter konflikten i UKRAIN, ja der er millioner russere, der også lever i angst.Den amerikanske historiker Samuel Huntington skrev engang, at Vesten vil komme i Konflikt med Rusland. Det skrev en bog om, som vel på dansk hedder-Civilisationernes Sammenbrud.Vel nogle skakspillere har skrevet til Putin, ja vi må se, om Putin svarer dem alle.
Dusja, Anatolij., 28-05-2022 18:00:57

Diplomatiet vej er selvfølgeligt ønskværdigt, men er det det, som Nato -Us ønsker. Mange vesterlændinge frygter konflikten i UKRAIN, ja der er millioner russere, der også lever i angst.Den amerikanske historiker Samuel Huntington skrev engang, at Vesten vil komme i Konflikt med Rusland. Det skrev en bog om, som vel på dansk hedder-Civilisationernes Sammenbrud.Vel nogle skakspillere har skrevet til Putin, ja vi må se, om Putin svarer dem alle.
Dusja, Anatolij., 28-05-2022 18:00:56

Hej Tolja, russerfobi er der måske nok, men rundt om i verden blandt hundreder af millioner skakspillere er der beundring for de mange russiske stormestre, der tidligt skrev åbent brev til Putin i protest mod krigen. Verdensskakforbundets præsident, der er tidligere regeringsmedlem, gjorde det samme og FIDE aflyste meget hurtigt Skak-OL, der skulle have været spillet i Rusland.
js, 28-05-2022 15:08:02

Vi vil nok på et eller andet tidspunkt se, at byer som Mariapol bliver genopbygget, ihvertfald er der en plan derfor, men hvornår et nyt Mariapol genopbygges, er svært at sige. I Kherson regionen ser man nu, at borgere i mindre byer begynder at rejse mindesmærker, som blev forbudt for syv år siden. Ja mange der har russiske rødder. Det kan vi ikk forbyde, selv om der er russerfobi store dele af den danske befolkning.
Anatolij, 28-05-2022 13:46:02

SPEJLÆG taler om "forsvarsalliance". Mener SPEJLÆG angrebs-/krigsalliancen NATO? Hvilken rolle spillede NATO i f.eks. Libyen? "Mission drab" af Gadaffi og komplet destruktion af et ellers velfungerende og moderne samfund.

Følgerne af NATO´s hærgen i Libyen kender vi kun alt for godt- ukontrollable flygtningestrømme over Middelhavet fra Libyen, som ikke fandt sted, før NATO myrdede Gadaffi. Spis BØF til, SPEJLÆG!
T. Maduro, 27-05-2022 21:35:50

Min søn fortalte mig i dag, at der foregår en livlig debat om temaet Ukraine, Nato, Us og Rusland. Ja, der er vidt forskellige synspunkter, men vi tager os til hovedet og tænker, er det en børnehave. Se person kalder sig spejlæg og bøf.
Niels Hobro, 27-05-2022 00:00:26

Ukraines urealistiske ønske om at blive medlem af en forsvarsalliance blev brugt som et af flere påskud til invasion af økonomiske grunde og af historiske politiske grunde. Der er rigdomme i landet, og den gamle KGB-mand ville have revanche, hvilket var forberedt med årevis af intern propaganda, cyberkrig, støtte af isolationisten Trump plus gøren vesten afhængig af russisk energi. Europa sov i timen, selvom advarslerne var mange også fra Putin selv. Han fik lov at afholde VM i fodbold og OL, og det var jo bekvemt for os at tro det bedste trods mord med novichok og militær fremfærd flere steder.
Spejlæg, 26-05-2022 21:38:55

Putin´s invasion af Ukraine kan naturligvis ikke retfærdiggøres. Men vi er nødt til at anerkende, at Putin advarede "verden", inden han tog beslutningen om at invadere. Men NATO, U.S. og EU var ikke intereseret i Putin´s advarsler- det eneste man reelt interesserede, og stadig interesserer, sig for, var/er at svække Rusland maksimalt. De foretrak på kynisk vis at gamble med ukrainernes liv vel vidende at Rusland er i besiddelse af den nødvendige militære styrke til at tilintetgøre Ukraine.

I september 2021 offentliggjorde U.S.-regeringen en politisk erklæring, hvilken siger (frit oversat) "Vi er nødt til at forbedre vore programmer ift. at bevæge os hen imod militær integration af Ukraine i Nato". Er dette en provokation mod Rusland?

Yderligere har U.S.´s Udenrigsministerium officielt meddelt, at (frit oversat) "man forud for Ruslands invasion af Ukraine afslog at overveje enhver form for russiske sikkerhedshensyn". Er dette en provokation mod Rusland?

Der er, for mig at se, ingen tvivl om, at invasionen af Ukraine blev fremprovokeret af NATO med U.S. i spidsen. Og hvor er fornuften i U.S.´s standpunkt, som deles af EU-Marionetterne, om ikke at ville forhandle med Putin? Den eneste løsning af konflikten består i en fredelig forhandlingsløsning; i modsat fald vil det hele, med stor sandsynlighed, ende katastrofalt.
gantetangmumizi, 26-05-2022 15:04:12

Til peter.Randers.

Lingvistik er øjensynligt ikke BØF´s stærke side. Når man læser hans indlæg, er det tydeligt, at han ikke selv er klar over betydningen af "bøf", f.eks. en sprogbøf. Han anklager Hr. gantetangmumizi for at mangle logik i sin kritik, når samme Hr. gantetangmumizi netop pointerer, at der må være tale om en "bøf" fra BØF´s side.

Jeg tror vi er bedst tjent med at lade BØF stege og syde i sit eget fedt!
T. Maduro, 26-05-2022 13:08:38

Til rette vedkommende:

Peter: "Diskuter aldrig med idioter. De vil blot forsøge at trække dig ned på deres plan for derefter at slå dig med deres erfaring."

Poul: "Det er jeg meget uenig i."

Peter: "Det synes jeg, du har ret i."
gantetangmumizi, 26-05-2022 11:34:33

Jeg sidder her i Randers og læser denne BØFs skriverier. Gud i Mariagerfjord Kommune sidder noogle og keder sig.Det var nok bedre at lave en bøf med spejlæg end al det frem og tilbageskriveri. Åh, hvem gider længere at følge denne borgers skriverier.
peter. Randers , 26-05-2022 11:34:02

Vi anerkender fuldt ud, at USA har begået uhyrligheder, og vi anerkender også Sovjets indsats og dets store ofre, men nedkæmpelsen af Hitler ved fælles allieret indsats var ikke lykkedes uden USA, og vi har også brug for det nu, og du har foreløbig ikke nuanceret din argumentation med noget negativt om USSR i fortiden eller om nutidens Rusland. Hvorfor ikke? Så til en klargøring. Ordet "det" i vores forrige kommentar kan vi glæde dig med går på USA og IKKE på "skidtet" begået efter anden verdenskrig. Din kritik er dermed uden logik, for de lande, du nævner, blev først ramt af USA imperialismen efter anden verdenskrig. Det er vel ikke en bekvem bevidst misforståelse fra din side? Hvis du gerne vil inspirere til historielæsning, så angiv litteratur, og tag eventuelt noget om andre regimer med. Til slut vil vi spørge igen, om du ser en stor USA kritiker i Ellemann, eller har du en anden politiker i tankerne, når du vil have den nuværende statsminister udskiftet. Du stemmer jo i næste uge sammen med DF og Støjberg, så hvem er din favorit til SM-posten? Det er jo ikke nok blot at kritisere, man skal også tænke over konsekvensen af sin kritik.
BØF, 26-05-2022 10:41:38

Til Jacob: Ja, det er ganske vist. U.S. lever økonomisk på Kina´s nåde, uden den ville gangsterne fra Washington være nødt til at gå tiggergang.
gantetangmumizi, 26-05-2022 10:34:43

TIL GANTETANGMUMIZI. Det er muligt at undersøge antallet af alle de krigsforbrydelser, som Us har begået siden Anden Verdenskrig. Ifølge en borger i Valby med stor historisk viden, har Us været årsagen til ødelagt infrastruktur, drab m.m. i Otteogtyve lande siden Anden Verdenskrig. Hvad den dag, hvor Kina vil have
mange af de penge, som Us skylder Kina. Ja, tænk på det.
jacob, 26-05-2022 10:22:32

Washington er en terroristorganisation af værste slags. Så uanset om BØF mener, at U.S.-kritikken vil forstumme, hvis det skulle ende så ulykkeligt med, at vi får ElleBællemand som statsminister, så er det et vildspor. ElleBællemand er jo netop krigsliderligheden i egen "høje" person, så BØF slet ikke, hvordan Bællemanden pustede sig op på TV forleden og gjorde et stort nummer ud af at fortælle, hvordan HAN havde taget våben i hænderne og var draget i krig for ca. 30 år siden, hvis jeg tidsmæssigt husker rigtigt. Mennesker der drager i krig har jeg ikke megen respekt for, i hvert fald ikke for dem der gør det frivilligt. Et lysende eksempel for alle fredselskende mennesker er den desværre nu afdøde, tidligere sværvægtsverdensmester i boksning, Muhammad Ali, der nægtede at drage i krig i Vietnam. Som Ali sagde, kunne han ikke se nogen grund til at drage til Vietnam for at slå uskyldige mennesker ihjel, mennesker som ikke havde gjort hverken ham eller andre noget ondt. Se det er et menneske, man kan have respekt for. Men skoledrengen Bællemand, der ser ud som om, nogen har hængt ham op på en tøjbøjle, vil undertegnede meget gerne være foruden.
gantetangmumizi, 26-05-2022 10:05:46

BØF´s logik må vist være...... ja, en bøf. Altså, BØF mener, at uden alt det "skidt" U.S. har gjort sig skyldig i, så havde Adolf vundet krigen, dvs. hvis U.S. ikke havde begået alle de uhyrligligheder rundt omkring i verden (i BØF´s terminologi "skidt", en overdrevet mild udtryksform), så havde Hitler vundet krigen. Er der nogen, der kan se komikken?

BØF har et kæmpe hul i sine historiekundskaber, eller også undlader han at nævne sin viden; uden Sovjetunionens indsats havde Hitler muligvis vundet krigen, eller den var meget sandsynligt blevet væsentligt længere.

Det BØF kalder "skidt" er massemordene på et tocifret antal millioner af mennesker. Se også på hvordan U.S. blev grundlagt; terroristerne der invaderede det amerikanske kontinent indledte med at myrde i nærheden af 90% af den oprindelige befolkning- de mennesker som fejlagtigt er blevet kaldt "indianere", som et resultat af Columbus ringe geografiske kendskab og lidet flatterende navigatoriske evner; fjolset toede jo, han var kommet til Indien. Men ikke nok med massemordene på den oprindelige befolkning slog man da også næsten alle BØFlerne ihjel. Det er i hovedtræk det grundlag U.S. som nation hviler på. Hvad det territoriale angår, så tillader jeg mig at minde BØF om, det er mindre end 200 år siden U.S. tiltvang sig ca. 50% af Mexicos territorium (Californien, Nevada, Utah, en del af Arizona, Colorado, Wyoming og New Mexico).
gantetangmumizi, 26-05-2022 09:48:38

Selv tak, Hr. Jacob: jeg er helt på linie med dig; en stor del af menneskeheden (inkl. danskerne) trænger gevaldigt til at få genopfrisket historien. Det forekommer at også Danmark er befolket af analfabeter i uset mængde, der øjensynligt ikke evner at læse. Det står jo alt sammen sort på hvidt, men det kræver naturligvis også en hel del vilje at lede efter alle de mørke kapitler i historien.
gantetangmumizi, 26-05-2022 09:17:21

Vi sidder russere og følger al kritik af vort rodina. fædreland.Det er som en dansker sige, russer, muslimer, jøder, kommunister
skal være skydskive for alle jeres frustrationer. Rusland isovjettiden hade andet at tænke på end danska.
anatolij, 25-05-2022 23:10:59

USA har da lavet meget skidt, men uden det havde Adolf vundet krigen og senere ville vi være blevet tromlet af USSR. Afsæt MF, og få Ellemann i stedet, det giver vist ikke mere USA kritik, og det ved I jo også godt, ikke sandt!?
BØF, 25-05-2022 22:45:03

Tak for dit indlæg i Fjordavisen hr. Gantetangmumisi.. Jeg har med stor interesse fulgt med i dine indlæg. Jeg har været i flere af de lande, hvor befolkningen lider nød på grund af Us sanktioner. Og landet kaldes GUDS EGET LAND. Det må så ikke være vores gud, thi den gud jeg ser for mig og Jesus vil ikke gå med til massakrer på mennesker. Genopfrisk historien. Det ville være en ide at læse om Us forbrydelser gennem tiderne. stem nej nej nej.
jacob, 25-05-2022 20:54:41

Selvfølgelig skal den krigsliderlige Mette Slet-ikke-Slette afsættes hurtigst muligt. Hendes U.S.-rygslikkeri er til at brække sig over. Verdens største og bedst organiserede terrorregering med huse i Washington har virkelig snoet lille Mette om sin lillefinger- ynkeligt at være vidne til det officielle Danmarks falden på knæ for gangsterne i det hvide hus. Vietnam, Korea, Irak, Afghanistan, Libyen, Palæstina, Chile, Honduras, Venezuela, Cuba, og og og. Millioner og atter millioner af mennesker myrdet, udsultet og andre millioner drevet på flugt- alt sammen "vores tætteste allierede", U.S.´s værk. FØJ for den lede. Tag afstand fra den imperialistiske svinehund og dens små skødehunde i EU og stem NEJ NEJ NEJ d. 1. juni!
gantetangmumizi, 25-05-2022 18:27:22

Lasse må vist hellere lave et referat til os fra Die Welt, for hvis vi alle sammen læser tyske aviser, får en vis person ovre øst på nok ondt af det. Til tasterne, Lasse, for fredens og folkeoplysningens skyld!
BØF, 24-05-2022 21:03:31

Det er snart russisk roulette. Jo mere vi bruser os op, jo mere intensiveres striden mellem Nato og Rusland. Mon ikke Putin følger med i hvad der sker på på Bornholm.Mad people rule the world.
Jacob, 24-05-2022 16:50:27

JA domaju zto eto ravno.. jeg tror, at det er ligemeget , om det er socialdemokrater eller de borgerlige, der styrer Danmark. For de læsere, der kan tysk, er det værd at læse Die Welt fra i går. deri findes nogle betragtninger ..læs-Alexander HUMBOLT uNIVERSITET.Jeres politik er ens rød eller blå, det er kun et personspørgsmål.
lasse, 24-05-2022 16:12:16

Når alle partierne støtter hjælpen til Ukraine, hvad er så formålet med kun at skyde på statsministeren og kalde hende krigstosset, vil I hellere have de blå til magten og anser I dem for duer i sammenligning med MF?
tut, 24-05-2022 15:32:06

Dagens missiløvelse på bornholm er kun simulation ifølge ritzau, så hvis russerne overlader ulovlig overflyvning, går det jo nok......
Peanuts, 24-05-2022 10:53:38

Bornholm-Kaliningrad.Nu kommer Us og Nato med Mette Frederiksens velsignelse. Ja, der sidder idioter i Us og Rossija. Tåben kan sætte krigen i gang. John Bolton er en dejlig legekammerat, når det drejer sig om krig.
Jacob, 24-05-2022 08:11:02

Dusland og følger meduslandet er ikkke et demokrati i vestlig forstand, som Rusland har brug for. Rusland har mange politiske partier, og flere af dem bekæmper hinanden. Jeg er født i Rusland og har kendskab til de fleste pariers politik i landet.Der findes tre kommunistiske partier, blandt andet Sjuganovs, som får omkring tyve procent af stemmerne. partiet har muligvis en fremtid. Verden er fuld af krigsgale politikere , og Us samler på dem. Fred kan det først blive en mulighed, når agressoren Us ikke længere provokerer. hr gantetangmumisi har stor ret i hans skriv.spasibo gospodin.
anatolij, 23-05-2022 17:13:34

De tidligere sovjetrepublikker og landene fra den gamle østbloks forsvarsalliance har vel ret til at vælge deres egen vej på demokratisk vis, selvom Gorbatjov i sin tid kunne tro noget andet, og derfor er termen ekspansion mod Rusland tvivlsom, og der er næppe en reel trussel fra NATO. En diplomatisk løsning vil sikkert kræve en fjernelse af Putin for at man kan komme videre, men lige nu ser det ud til, at Ukraine og Rusland er lige stejle, og fra vores synspunkt må den russiske agression ikke få succes. Derfor skal Rusland, som vi før handlede med og investerede i, svækkes for så senere at få et reelt demokrati, hvor de stjålne midler går til genopbygning af Ukraine og til det vildførte russiske folk.
BØF, 23-05-2022 16:13:02

Den følgende kommentar har IKKE til formål at retfærdiggøre Putin´s invasion af Ukraine.

Projektet i Mariager er "uden større betydning", og må naturligvis vente.

Den mest fornuftige måde at støtte Ukraine på, er at tage afstand fra U.S., som er "politimesteren", der sætter dagsordenen i NATO. U.S. og NATO giver ikke en lunken hestepære for de civile ukraineres liv, men har kun en mission, og den går ud på at svække Rusland for enhver pris. Ukraine ligger desværre som NATO har redt: Til trods for NATO´s løfter om ikke at ekspandere mod øst fra det genforenede Tysklands grænse, har man ikke bestilt andet end at ekspandere i retning mod Rusland, lige siden Sovjetunionen kollapsede i 1989. NATO (og U.S.) har ganske enkelt fremprovokeret krigen i Ukraine.

Der findes kun én måde at standse krigen på, og den består i at søge en løsning ad diplomatiets vej. Men U.S. er ikke interesseret i en fredelig løsning, og EU samt andre (heriblandt vores krigsliderlige statsminister) hopper lige på limpinden, og bilder sig ind, at løsningen skal findes ved hjælp af krudt og kugler. U.S.-regeringen er i gang med et historisk og sprængfarligt eksperiment, som har to afgørende elementer i sig. Enten kapitulerer Putin og erkender et fuldkomment nederlag, eller også udslettes Ukraine (alle ved at Rusland har den militære kapacitet til at udslette Ukraine). Det sidste element ser man stort på i Washington; det eneste man pønser på er en svækkelse af Rusland.
Gantetangmumizi, 23-05-2022 04:35:46

Det kan vi godt blive enige om, Ole, men når det er rødhudernes høvding Sleeping Joe, der er præsident i stedet for Putins marionet Trump går det nok endda!
BØF, 16-05-2022 18:37:24

Statsministerens har da udtrykt sin Usa sympati.
ole dkp, 15-05-2022 23:00:41

Analyse af mediet altingets Erik Holstein fra 2.november 2021 har overskriften Mette Frederiksen er den mest USA-positive statsminister siden Fogh. Den kan man jo så finde, og Oliver Stones serie i ti dele om de mindre omtalte dele af USAs historie hedder The untold history of the united states. Led selv på youtube, hvis den ikke længere er tilgængelig på DR. Hvis det er for meget, kan man skrive sig tre ting bag øret om USA: Der er to politiske partier i USA, Blegansigterne og Rødhuderne, præsidenten er den bedste, der kan købes for penge, og USA vil altid gøre det rigtige efter vel at mærke at have prøvet alle andre muligheder. Marguerite Viby viderebragte den første oplysning i en optræden for mange år siden, lobbyister og sponsorer vil nok kunne bekræfte den anden, og efterretningsfolk i Stone serien stod bag den tredje.
js, 14-05-2022 13:37:04

Statsministeren har da udtrykt sin beundring for Usa.Så må man vel antage, at hun i mangt og meget støtter den politik, som Usa fører. Om hun er krigsgal må vi nu vurdere i disse tider.
boris, 14-05-2022 00:09:52

Når alle i folketinget vil hjælpe Ukraine og kun derfor bekæmper kleptomanen Putin, er det lidt svært at se, hvorfor statsministeren skal være skydeskive som krigsgal og specielt glad for USA i netop disse tider. Forklaring udbedes!
BØF, 13-05-2022 11:11:06

USA har i årevis støttet fascistiske statsledere, som for eksempel i et par sydamerikanske stater. Disse personer sidder i dag i fængsel. At denne Mette Frederiksen er så forblændet af Usa er uforståeligt, hvem husker ikke Vietnamkrigen.Den, der hele tiden skal kontrollere har selv skabt sig en årsag dertil.
Olav Marco. -, 12-05-2022 22:15:44

Oliver Stones serie om underbelyste og kun lidt omtalte punkter i USAs historie blev vist på DR for nogle år siden, og man husker omtale af Henry Fords antisemitisme mellem krigene, amerikanske virksomheder i Tyskland, der skulle have erstatning efter at være bombet under anden verdenskrig, og den folkevalgte leder af Iran, der blev væltet og erstattet af shahen og hans hemmelige politi. Mange år efter blev han så erstattet af ayatollahen med store problemer i hele regionen og for USA til følge. Så blev der krig mellem Iran og Irak, og USA hjalp sidstnævntes leder Saddam med at få overblik over slagmarken, men det gik Saddam dårligt alligevel. En dag fortæller de amerikanske kilder i dokumentaren, at man fandt nogle døde iranere, hvis lig vakte undren, da der ikke var synlige skader. Der måtte være anvendt giftgas af Saddam, og så måtte man jo gøre sig en moralsk overvejelse. Konklusionen blev, at " he is a bastard, but he is our bastard"! En anden kommentar fra de amerikanske kilder var den besk selvironiske, at USA altid vil gøre det rigtige efter at have prøvet alle andre muligheder! Problemet med at opliste USAs mange fejl er så blot, at man må spørge sig, hvordan verden og livet hos os ville være, hvis USA ikke fandtes. Svaret kunne meget vel være, at anden verdenskrig var gået noget anderledes, eller hvad med et isolationistisk USA, der overlod europæerne til USSR under den kolde krig eller nu for den sags skyld. Lad os tænke lidt over det, demokrati af den ægte slags er en sjælden luksus på vor klode, så lad os bruge den godt.
js, 10-05-2022 20:14:20

Hej j.s.Tak for dit indlæg i debatten. Du har fuldstændig ret. Ja, godt at du nævner disse amerikanske præsidenter. Desværre er der for lidt fokus på de vestlige politikeres løgne og overtrædelser af menneskerettigheder. genopfrisk Vietnamkrigen. SE FOTO HVOR USAS MISGERNINGER KOMMER TIL SYNE.
Boris, 10-05-2022 11:13:52

Fem amerikanske præsidenter skal have løjet om vietnamkrigen, og Henry Kissinger fik nobels fredspris i 1973, forstå det, hvem der kan.........
js, 10-05-2022 10:43:20

Mange vil gerne have Putin straffet for krigsforbrydelser, men krigsforbrydere som Bush Junior, Blair, Salazar og Fogh Rasmussen går stadig fri, selv om mange har gjort opmærksom på denne sag. Krigsforbrydere slipper åbenbart fri, hvis de er venner med Usa. Det siges at Mette F. har overhalet Fogh som krigshøg. Ja, der er delte meninger om denne dame.
Boris, 10-05-2022 00:13:48

Rune Lykkeberg nævner i leder i information Hongkong, Syrien og Afghanistan. Vi skal kæmpe for det, vi har kært, og bekæmpe Putin med det, vi tror på. Det er overskriften på lederartiklen. Den første præsident Bush opfordrede desuden til oprør i Irak, men da det kom, udeblev hjælpen og Saddams styrker massakrerede oprørerne.
BØF, 09-05-2022 21:10:41

Hvad er det for oprør rundt i verden hr.BØF refererer til.
Boris, 09-05-2022 16:27:32

Prøv at søge på putins løgne, jan, der er blevet bagt op til krig i årevis og i krig er sandheden det første offer, siger man jo. De vestlige ledere og Mette F er næppe krigsgale, for de er bange for atomvåben, og de har ofte svigtet, når de har opfordret til oprør rundt om i verden og så vist sig som hyklere, når oprøret kom. Det har information givet flere eksempler på.
BØF, 07-05-2022 19:57:27

GOSPODIN BOEF.HVILKE LOEGNE FODRES RUSSERNE MED. giv eksempler,please.
JAN, 07-05-2022 16:56:19

Håbet for det danske folk må være, at den krigsgale <mette Frederiksen afskediges også KOFOD
JAN, 07-05-2022 15:58:28

Håbet for os i støttepartierne må være, at Putin fjernes og det russiske folk oplyses af deres egne om de løgne, som de er blevet fodret med, og så skal oligarkernes penge bruges til genopbygning af Ukraine og til gavn for det russiske folk.
BØF, 07-05-2022 10:50:21

Det lader til, at mange politikere blåøjet sluger alle de faake-news, som vi udsættes for hver dag. Zelenskij, som udråbes som en helt, er en slyngel, som fører en fascistisk-nazistisk politik. Tusindevis af russere i Ukraine er blev dræbt, og flere politiske partier har fået mundkurv på. Selv russisk bandlyses af den azovvenlige regering i Ukraine. DET ER DEN ZELENSKIJ, SOM METTE FREDERIKSEN OG JEPPE KOFOD STØTTER. FØJ.
Jacob, 03-05-2022 07:20:19

Utroligt ingen af denne artikels forfattere gensvarer om "ansvarligheden"? om nogle falder i havnen til sommer? om tuts spørgsmål? om hvorfor velfærdsydelser skal tages som gidsler? om hvem vælger ansvarligheden før katastrofen indtræffer?.....

Moth, 26-04-2022 14:49:16

Så sandt Lasse, meget farligt i øjeblikket hvor krigen ikke er en krig men tilbage til regional konflikt hvor Elon Musks transhumanismes Shanghai-penge danser pardans med Zelensky imens seneste nyhed fra våbenfabriker i Frankrig og Tyskland har eksporteret våben til Rusland i skyggen af Hunter Biden skandalen.....
Moth, 25-04-2022 19:34:09

Vi følger med i krigen i Ukraine, og næsten alle danskerne sluger alle nyhederne om krigen uden nærmere at sætte sig ind i baggrunden for krigen. Vi må altid afsky krig, en vi har stormagter, som ikke regner menneskeliv for noget, og Usa har vist sig at blande sig i næsten alt på vor jord for vindings skyld.
lasse, 22-04-2022 22:29:15

Det fremgår af artikel side 18 i Hadsund Folkeblad, at der fra uge 19 til 26 vil ske nødrenovering af 40 meter vaklende havnefront for et beløb på 3,3 million, og der vil blive anvendt en brugt stålspuns, som skulle være så god som ny. Hele projektet om samtlige 300 meter er derimod udskudt grundet priserne på stål og energi, og det nævnes også i artiklen, at Europas produktion produktion af stålspunse foregår i Ukraine, hvilket jo gør leverancerne usikre. Det konservative medlem tog som den eneste i udvalget forbehold, han ønsker hele renoveringen gennemført nu, står der sidst i artiklen....
js, 11-04-2022 12:02:59

Vi har nogle politikere der hele tiden er bagud, desuden på samme møde bestemte de hvilke kager vi ikke måtte spise, vi lever i absurde tider, ja de finansierer fortsat Sovjet-russernes invasion i Ukraine, ingen af dem har evne til at forhandle fred imens råstofpriserne stiger.....
Moth, 11-04-2022 11:19:49

Den eneste rigtig beslutning. Selvom det er "træls" på godt nordjysk, kan man jo ikke lade 7.7 mill. skattekroner fare afsted, uden at gøre sig tanker om alternativer.
Peter Muhl, 11-04-2022 10:06:08

Det er ansvarlig brug at kommunens midler, som hele udvalget burde have bakket op om.
Jens R. Dalgaard, 11-04-2022 07:30:32

Rettidig omhu, hvis blot sikkerheden er i orden på kajen i ventetiden. Mange andre opgaver vil sikkert blive udskudt rundt omkring.
BØF, 10-04-2022 18:49:58

Fornuftig beslutning mht om projektet skulle udføres i Hadsund eller Hobro. Ja så tror jeg at sagsbehandlingen havde været den samme.
Svend Lund, 10-04-2022 17:55:33

Fornuftig beslutning mht om projektet skulle udføres i Hadsund eller Hobro. Ja så tror jeg at sagsbehandlingen havde været den samme.
Svend Lund, 10-04-2022 17:54:55

Fornuftig beslutning mht om projektet skulle udføres i Hadsund eller Hobro. Ja så tror jeg at sagsbehandlingen havde været den samme.
Svend Lund, 10-04-2022 17:54:17

Mon det samme havde været tilfældet hvis projektet skulle udføres i Hadsund eller Hobro ?
Jeg tvivler.
K Sørensen, 10-04-2022 16:55:18

Måske kunne stålkongen sponsorere projektet?
tut, 10-04-2022 16:31:42


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2022 Fjordavisen.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Mariagerfjord Kommunen tager ikke ansvar
Mariagerfjord Kommunen tager ikke ansvar
Debat
Edin Hajder: Udvikling i hele kommunen
Edin Hajder: Udvikling i hele kommunen
Debat
Jakob Axel Nielsen: Et fleksibelt arbejdsmarked
Jakob Axel Nielsen: Et fleksibelt arbejdsmarked
Debat
Per Husted: Debatniveau under lavpunktet
Per Husted: Debatniveau under lavpunktet
Debat
Endelig styrkes mobildækningen i Nordjylland
Endelig styrkes mobildækningen i Nordjylland
Debat
Laura Holm: Ventetiden dræber alt udvikling – også for virksomheder i Mariagerfjord kommune.
Laura Holm: Ventetiden dræber alt udvikling – også for virksomheder i Mariagerfjord kommune.
Debat
Per de Fries: Der er stor efterspørgsel efter et aktivitetshus i Hadsund
Per de Fries: Der er stor efterspørgsel efter et aktivitetshus i Hadsund
Debat
Jakob Axel Nielsen: Mens vi venter på mink
Jakob Axel Nielsen: Mens vi venter på mink
Debat
Jan Andersen: Unge og fritidsjob på plejecentrene i Mariagerfjord Kommune
Jan Andersen: Unge og fritidsjob på plejecentrene i Mariagerfjord Kommune
Debat
DEBAT: Længst muligt i eget hjem, eller...
DEBAT: Længst muligt i eget hjem, eller...
Debat


Regionale, Nationale og Internationale nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev