Del på Facebook   Print siden

Jakob Axel Nielsen: Prioritering af forsvar og grøn omstilling

Debat
Torsdag 4. august 2022 kl. 17:00

Jakob Axel Nielsen: Prioritering af forsvar og grøn omstilling
Jakob Axel Nielsen, Folketingskandidat (K). Foto: Privat


Af Jakob Axel Nielsen, Folketingskandidat (K)

Prioritering af forsvar og grøn omstilling

Danmark kommer i de næste mange år – i generationer vurderer jeg – til at prioritere forsvaret. Heldigvis har et bredt politisk flertal (nationalt kompromis) besluttet at øge forsvarsudgifterne til 2% af BNP, sådan som vi har været forpligtet til, men ikke levet op til overfor vores NATO allierede.

Jeg kunne godt have tænkt mig, at det skete hurtige end 2033, men lad det nu være. En aftale er en aftale.

Hvorfor er det nødvendigt? Da muren faldt i 1989 troede mange i den frie vestlige verden, hvor fred og frihed til at sige, tænke, skrive hvad man vil, at vores samfundsindretning var så stærk, at andre naturligvis ville kopiere den!

Det skulle siden vise sig ikke at være tilfældet! Første øjenåbner fik vi med terrorangrebet i 2001 mod World Trade Center i New York! Siden fik vi i bagklogskabens ulidelige klar lys mange chancer for at erfare, at Putin mente det alvorligt, når han sagde, at Sovjets sammenbrud var den største geopolitiske katastrofe i det 20. århundrede! Han mener, at Rusland har en forudbestemt ret til at være overherrenation over sinde nabolande. Putin ønsker ikke, at hans eget folk ej heller folkene i nabolandende må komme til at opleve demokrati og frihed!

Det har vi for alvor fået øjnene op over for ved hans invasion af Ukraine, men verden kunne i bagklogskabens klare lys godt have set det 10 – 15 år tidligere!

Siden murens fald i 1989 har de fleste vestlige nationer underprioriteret sine forsvar, og Danmark i særdeleshed.

Vi har vedligeholdt vores NATO forpligtigelser og anses som en loyal partner. Det er godt, for vi sled alvorligt på loyaliteten i 1980`erne med de 28 NATO dagsordener.

NATO er en meget vigtig alliance for alle dem, der holder af demokrati og frihed, men Europa må bygge sit forsvar op til i højere grad at være selvhjulpne. Det er der mange grunde til. USA er hovedkræften i NATO, og dem vil vi blive ved med, at samarbejde med, men USA får også sit at se til hen over Stillehavet, hvor Kina er en voksende trussel, og truer generelt og i særdeles hed Taiwan, der fungerer som en slags demokrati! USA kan genvælge Trump eller en anden, der ikke er loyal overfor NATO forpligtigelserne; og sidst men ikke mindst. Mange af de trusler vi oplever mod vores frie vestlige værdier kommer fra vores "egen baghave" nemlig Rusland. Det er derfor naturligt, at Europa kan selv.

Jeg tror på, at et godt forsvar virker som en afskrækkelse af at forsøge sig. Jeg håber aldrig et stærkt forsvar skal i brug!

Er det hele da kun dårligdom? Nej der er den fordel ved vores fokus på forsvar og sikkerhedspolitik, at vi kan udvikle nye industrier, som understøtter danske arbejdspladser og dansk velstand.

Dels er moderne forsvar også overvågning og højteknoligisk IT udstyr, hvor danske virksomheder kan gøre sig gældende. Dels er energipolitik ikke længere energipolitik, der traditionelt har drejet sig om forsyningssikkerhed. Nej i dag er energipolitik sikkerhedspolitik og dermed storpolitik. Vi kan ikke uden at forskubbe magt sende flere hundrede milliarder af dollars til mellemøstlige diktaturer og til Putins Rusland uden at forskubbe magt! Derfor skal vi stoppe afhængigheden, så vi ikke sender vores penge til fjenden.

Det gøres bedst ved en højteknologisk energiomstilling, som bliver grøn. Sol og Vind skal producere el, Vi skal satse på Power to X, så vi stadig kan flyve osv.

Der er nok at se til, og vi skal i gang i Danmark ligesom Danmark skal være en førende stemme i hele den vestlige verden for den grønne omstilling. Vi har industrierne til det.


Kommentarer til artiklen:
Hej Tommy, Jakob Axel Nielsen er faktisk også inde på Rusland i det egentlige indlæg, og der har efterhånden i flere tråde været en tendens til at give Nato og USA skylden for krigen ved at provokere eller tirre russerne, så lidt balance i tingene kunne måske være passende. Det er iøvrigt interessant, at man fra russisk side ytrede ønske om at blive medlem af Nato i årene efter USSRs sammenbrud, og det er også værd at bemærke, at Ukraine havde et stort antal atomvåben stående efter sammenbruddet. Russerne havde imidlertid koderne, og efter forhandling fik Rusland atomvåbnene overdraget mod at garantere ukrainsk suverænitet!
js, 15-08-2022 23:59:42

Det ser ud til, at denne j.s. springer fra temaet. Det er da Usa skribenter refererer til. Så kan De jo skrive om Rusland i et indlæg af Dem, og jeg kunne skrive om et andet lands krigsforbrydelser.
tommy., 15-08-2022 23:27:28

Da Rusland er den aktuelle krigsmager lige nu, må man måske minde om de dræbte ved den russiske revolution og de millioner af likviderede og udrensede under Stalin plus de millioner af døde ved hungersnød i Ukraine i trediverne og de indsatte i fangelejre gennem årtierne. Husk også USSRs ikke særligt demokratiske indsats i Ungarn 1956, Tjekkoslovakiet 1968 og et dusin år senere i Polen og den sovjetiske invasion i Afghanistan, som ikke endte vel for USSR.
js, 15-08-2022 12:51:34

U.S.A., eller mere korrekt beskrevet U.S., beskrives som værende hovedkraften i Nato, og da Danmark er et Natoland, er vi også medansvarlig i alle de krige og konflikter, som US involverer sig i. I Vietnamkrigen mistede US godt 56.ooo soldiers, men det er kun få procent af, det antal mennesker, som krigsmager us dræbte. Us er en farlig legekammerat.


peter n, 15-08-2022 09:11:59

Vi ved hvad Thorkild "EU venner" Løkke vil; mere magt til EUs bureaukrati imens NATO bliver en tom skal hvor ingen før Ukraines østlige krig vil betale medlemsbidraget på de mindst af 2% af BNP. "Den grønne omstilling" er noget man kan skrue på, f.eks har man vedtaget atomkraft som en del af dette politiske gummistempel der også bliver et sikkerhedspolitisk værktøj eller en illusion for os vælgere.....
Moth, 05-08-2022 09:16:57

Hmmm. Grøn omstilling som overskrift uden at fortælle hvad du vil, det er ikke troværdigt Jacob ???? 🤓
Thorkild Løkke, 04-08-2022 22:27:38

Grøn omstilling!? Hvad er dog det for en gang vrøvl! Der er sgu da intet 'grønt' ved fx. elbiler. Der bruges enorme mængder vand blot for at udvaske lithiummet, der skal bruges til batteriet til en elbil, og dertil kommer det det tilsvarende enorme elektricitetsforbrug ifm udvindingen af metallet, og den senere raffinering, og endelig - forarbejdningen af metallet til til selve batteriet. Der er ikke en kæft 'grønt' ved en elbil - medmindre det er farven på lakken. Men sådan er det jo - der er altid nogen, der naivt tror på politikernes og åbenbart også sleske sælgeres øregas.

Og så er der alle de vindturbiner I politikere er så glade for for at sætte op alle vegne, selv om der alligevel bliver købt strøm syd for grænsen, fordi de danske vindturbiner ofte står stille. Hvad har tænkt jer at gøre med vingerne, når de bliver slidt op? De har altså en given levetid. Hvor skal de glasfiber fyldte vinger deponeres?

Nej - drop nu bare al jeres varme luft med grøn omstilling, og få nu bare gang i Tyra-feltet igen så vi kan være selvforsynende indtil vi kan få nogle Thorium-værker op og køre.

Mht. Putin - tag du hellere en snak med John McCain og Lindsey Graham, og måske flere ovre i DC 😉 https://www.youtube.com/watch?v=JeWHviwLMy8&t=9s
Michael Alberg, 04-08-2022 22:11:33

Det er vist meget fornuftigt, at man ikke går op på to procent straks, for man vil ifølge forsvarseksperter ikke kunne bruge pengene fornuftigt, hvis så store midler med det samme afsættes til konventionelle styrker. Militær afskrækkelse afhænger i en verden med atomvåben meget af, om man tror, at modparten vil bruge sine som svar på et angreb med konventionelle styrker. Omkring sanktioner er det i en artikel i the guardian blevet fremdraget, at de ikke virker, for diktaturerne i omkring tredive lande er over det sidste halve århundrede blevet styrket i kølvandet af sanktioner, men man vil jo gerne gøre noget uden at gå i krig, og så har man vist sin gode vilje som demokratisk stat! Rusland bliver dog ramt økonomisk generelt, men på energiområdet går det rigtig fint med de stigende priser, og rublen er kraftigt styrket siden årsskiftet. Putins krig handler også om hans rørledning gennem Ukraine og dette lands energiforekomster, og da man indtog Krim betød det to ting vigtige ting. Ukraine kan ikke blive natoland, da der er tvivl om dets grænser, og desuden forsvandt de vestlige energiselskaber fra de omstridte områder. Lokale kamphandlinger i det gamle sovjet har flere gange vist sig at give tvivl om energitilførslen og dermed øgede priser, og kan man så få kontrol over ukrainske energiforekomster, så vil det jo være endnu bedre. Omkring dansk energiproduktion bør det med, at gas og atomkraft med konservativ velvilje er blevet grønstemplet i unionen, og Tyrafeltet vil om halvandet år og frem kunne dække vores nuværende årsforbrug af gas, men det er stadig en gåde, at ordene thorium, bølgeenergi og infralyd fra vindmøller næsten altid er fraværende i debatter om energi. Thorium vil kunne levere ren energi i tusind år, hvis eller når de tekniske udfordringer klares, og der forskes også i det her i landet, husk det nu!
js, 04-08-2022 19:22:10