Del på Facebook   Print siden

Hvordan kommer der yngre kræfter til i byrådet?

Debatsiden
Lørdag 13. november 2021 kl. 18:00

Hvordan kommer der yngre kræfter til i byrådet?
Arkivbillede


Af Kjeld Bernhard Nielsen, Mariager

Hvordan kommer der yngre kræfter til i byrådet?
Hvordan kan byrådet blive mere repræsentativt?

Mariagerfjord byråd består hovedsageligt af 2 næsten lige store partier, Venstre og Socialdemokratiet.

Med en lille tilbagegang for begge partier og en DF tilbagegang, blev der plads til et radikalt, et konservativt og et SF medlem i 2017.

Mit spørgsmål er: Hvordan kommer der nye folk ind i byrådet, når stort alle de ”gamle” i de 2 store partier stiller op igen i år? Det er stort set alle de ”gamle” der er repræsenteret i panelerne på vælgermøderne? Hvordan får de nye deres budskab ud? Der er mange nye kandidater på plakaterne rundt omkring. Bliver de set / hørt?

Skal vores demokrati afspejle vælgernes ønsker, så kan man undre sig over at der sidder flere i de 2 store partier som har fået en plads med forholdsvis få stemmer, mens andre, som repræsenterer mindre partier, må sidde ude med måske mange flere personlige stemmer. Kan der ændres på dette, så byrådet kommer til at afspejle vælgernes reelle ønsker? Jeg spør bare!

Under alle omstændigheder så vil jeg opfordre alle, men måske især de unge til at gå til stemmeurnerne på tirsdag.
Enhver stemme tæller!


Kommentarer til artiklen:
Der er da vist en halv snes nye og flere kvinder end før.
tut, 17-11-2021 17:16:14

Ibsens klassiker - gengangere - er absolut et aktuelt ord, når man tænker på besætningen i Mariagerfjord Byråd. Længe nok har vi set de samme ansigter, ja gid der var en tid for, hvor længe et byrådsmedlem kan sidde i et byråd. Husk nu at fjerne jeres valgplakater, som ikke pynter i landskabet. Gør som Fanø!! Ingen plakater.
Olav Marco. -, 17-11-2021 15:31:29

Landsdækkende er det sådan, at de fleste byrødder genopstiller, og de fleste af dem genvælges. Det positive ved det, er at erfaringen bevares under løbende udskiftning, mens de nye lærer de kommunale spilleregler, som gerne måtte være let tilgængelige for alle borgere.
js, 14-11-2021 17:15:09

Håber der vil være fokus på de små partier og tanke for at vælge personer der kan favne hele kommunen og ikke kun hen til det lokale byskilt.
Jens Lykke - Radikale, 14-11-2021 16:45:56

Hej Søren Greve, jeg har ikke udtrykt mig præcist, og det er heller ikke sikkert, at jeg gør det denne gang! Det jeg vil frem til er, at man over lang tid via læserbreve kan tage emner op og dermed præsentere sin politik og sig selv, men det er naturligvis op til ugeaviserne, om læserbrevene bliver bragt. Jeg ser kun Hadsund Folkeblad, og her kommer også andre end spidskandidaterne til orde, men jeg kan jo ikke vide, hvor mange der bliver afvist. Har du/I nogle erfaringer om det vedrørende de andre ugeaviser? De er jo vigtige, da alle får dem, og en del kun får lokalt nyt fra dem.
js, 14-11-2021 15:01:20

Hej Bent.
Er ikke på Facebook, men både yngre og nye kræfter kan være en fordel.
Det er vælgerne der bestemmer, så kom ud og stem hvis man ønsker fornyelse!
Vh
Kbn
Kjeld Bernhard Nielsen, 14-11-2021 14:21:35

Jeg er ny opstiller for Socialdemokratiet og med min 19 år en af de yngste der stiller op til kommunalvalget i Marigerfjord kommune. Jeg har virklig fået en god sætte af mit bagland i Socialdemokratiet for at ha dd bedste muligheder for at komme ind og håber og tro også på det fordi vi har brug for unge kræfter.
Alexander A. Hansen (byrådskandidat), 14-11-2021 09:50:25

Laura, ja det er trist at der ikke kommer yngre kræfter ind i MFK, men desværre så er mange vælgere af den opfattelse, at jo flere tillidsposter den enkelte politiker har, jo dygtigere er han/hun. Det er mig en gåde, hvordan man ud over sit arbejde som borgmester kan varetage så mange andre godt betalte ben. Det var bedre, hvis de brugte noget af deres energi som frivillig i ældreplejen, der er i den grad brug for hjælp.
Men held og lykke Laura.
SK, 14-11-2021 08:06:38

Jeg vil der heller set overskriften "Hvordan kommer der NYE kræfter til i byrådet?
Jeg er ikke så " ung" , men jeg mener bestemt , at jeg med mine erfaringer kan bidrage med at implementere nye visioner i vores kommune.
Med personligt ❌ kan vælgerene bestemme , o. De næste 4 år skal være med de samme eller om der skal ske forandringer..
https://socialdemokratietmariagerfjord.dk/Faketa%20Leto/faketa.html
Faketa Leto, 14-11-2021 08:03:18

Det er den samme betragtning, jeg har. Jeg er blandt en af de få yngre kvinder, som stiller op, og jeg synes også, det er essentielt, at der er en bredere borgerrepræsentation i byrådet.
Det fordrer ikke udvikling, at det er de samme modne mænd, som sidder på stolene.
Jeg håber, MFK er klar til nytænkning.
Laura Holm , 14-11-2021 00:15:17

Hej js.
Du skriver "selvom alle de andre kunne have portrætteret sig selv via en mail til redaktionerne på ugeaviserne". Så skulle det da i hvert fald være første gang... I hvert fald i min tid. Det svarer jo til en annonce, og de koster som bekendt penge.
Søren Greve, 14-11-2021 00:12:58

DF havde ikke tilbagegang ved valget i 2017
Jan Andersen valgte efter valget at skifte til Venstre.
K. Sørensen, 13-11-2021 23:11:39

Der er 82 kandidater, og der er himmelvid forskel på deres indsats i valgkampagnen her på sitet, og i de trykte medier er det næsten kun spidskandidaterne, der portrætteres, selvom alle de andre kunne have portrætteret sig selv via en mail til redaktionerne på ugeaviserne, men det har de undladt. Her lørdag med få dage til valget er der ikke modtaget valgmateriale i brevkassen, så mon ikke, de fleste stemmer som til folketingsvalget, når man har så ringe kendskab til udvalget!
js, 13-11-2021 18:56:25

Kære Kjeld
Det er jo lige det det hele drejer sig om. Vil du ikke skrive på facebook også?
På gruppen Mariagerfjord må du også debattere.
Fire år mere med de samme, det næsten ikke til at tænke på.
Bent Bugge Herlevsen, 13-11-2021 18:28:41