Annonce
Del på Facebook   Print siden

Hvad sker der for bankerne?

Debat
Tirsdag 18. oktober 2022 kl. 09:00

Hvad sker der for bankerne?

.
Af: Pia Adelsteen Folketingskandidat for Dansk Folkeparti Opstillet i Nordsjælland

Hvad sker der for bankerne?

I lang tid har det irriteret mig, at jeg er tvangsindlagt til at have et pengeinstitut. NemKonto er obligatorisk, men det er blevet stort set umuligt at have en bank uden at det koster rigtig mange penge.

Kassefunktioner er lukket, så man er henvist til den noget mere upersonlige pengeautomat, og er den så i stykker, ja så kunne banken da ikke være mere ligeglad! Skal du bruge kontanter, hvilket nogle af os stadig gør, så er man henvist til den lokale brugsforening, som så leger bank for bankerne.

Og nogle vil så spørge, hvad i alverden jeg skal bruge kontanter til. Tja, jeg er i hvert fald rigtig glad for dem, når der er strømnedbrud og dankortautomaterne ikke virker. Og så synes jeg trods alt, at en fin 500,- kr. seddel er lidt flottere i barnebarnets fødselsdagskort end en overførsel til mobilepay!

I dag modtog jeg så, som lille erhvervsdrivende brev fra banken om at fra 1. November så koster det 10,- kr. hver gang jeg indbetaler penge til min konto. Vi har en restaurant og bodega, som til trods for, at vi modtager betaling i alt, hvad der findes af kreditkort samt mobilepay også tager imod kontanter. Jeg mener, vi lever trods alt af, at nogle vil betale for vores mad og drikkevarer, også selv om nogle kunder skulle formaste sig til at betale kontant!

Derfor har jeg selvfølgelig kontanter, som med jævne mellemrum skal indsættes i banken, så jeg kan betale mine regninger. Det kommer nu til at koste 10,- kr. hver gang! Ud over dette lille dilemma - skal jeg gemme kontanter under hovedpuden, eller sætte dem i banken - ja så dukker andre udfordringer op.

Vi har 3 spilleautomater! Her SKAL der bruges kontanter. 20’erne for at være mere præcis. Så hvis jeg har kunder, der vil veksle, så de kan spille på automaterne, så skal jeg naturligvis have 20’erne. Her meddeler min bank i samme brev, at hvis jeg ønsker at købe 20’ere, så koster det kr. 5,- pr. rulle. Jeg troede egentlig bare, at jeg vekslede sedler til mønter, men næ nej, jeg køber 1 rulle 20’ere (der er 20 stk i) og det koster så 405,- kr! Jeg overvejer nu om mine kunder også vil betale for at veksle?

Der er udviklet spilleautomater til dankort, men de må desværre ikke bruges.

Så vidt jeg har forstået, er det bekymringen om ludomani, der gør, at vi skal bruge kontanter. Ikke at det giver mening, for har man en IPad eller pc, så kan man sidde hjemme og spille poker, selvfølgelig med sit dankort ved siden af!

Jeg forstår godt, at bankerne skal tjene penge, men det her er totalt håbløst. Det virker som om bankerne - i hvert fald i Danmark - har besluttet sig for, at kontanter er noget fanden har skabt. Ikke noget, man som bank ønsker at have noget med at gøre. Og hvor er mit valg som forretningsdrivende? Kan jeg undlade at have en bank? Nej. Kan jeg nægte at tage imod kontanter? Nej.

Og hver eneste gang banken hæver gebyrer osv. så er der kun kunderne til at betale. Jeg håber så bare, at det bliver på kort - ikke kontanter!


Kommentarer til artiklen:
En australsk bank indfører en ny funktion for at ændre kundernes sociale adfærd der overvåger kundernes CO2-aftryk baseret på de månedlige udgifter. Derefter har man mulighed for at betale et gebyr der kompenserer for CO2-aftrykket; velkommen til favre nye verdener......
Moth, 21-10-2022 08:53:27

Jeg tror, at det der sker for bankerne er, at de skal have dækket deres omkostninger til håndtering af kontanterne. Bankerne har ikke fysiske varer på hylden, som de kan prise det ind i. Jeg går også ud fra, at du ikke taber penge på at have en person bag disken, som kan sælge øl, eller at du taber penge på din spilvirksomhed for den sags skyld. Det er jo langt mere rimeligt, at du betaler et gebyr, end at vi andre ind- og udlånskunder skal betale for håndteringen af de tyvere, som du indleverer til banken. Bankerne skal jo tjene pengene et sted, så de også er her efter den næste krise, og så ser jeg altså hellere at du selv betaler, end at jeg skal betale ekstra i rente.
Kaj Mikkelsen, 20-10-2022 07:11:12

Der var engang at pengeinstitutterne var serviceorganisationer. Det er de ikke længere, de er pengemaskiner. De har den mærkelige ide at de skal tjene på alt hvad de foretager sig, imodsætning til alle andre, hvor der er gynger og karruseller. Service er "en by i Rusland".
S. Lund, 19-10-2022 21:13:24

der er vel ingen grund til at hente 20 er i banken . åben spille automaten og der er veksel penge igen .
Erik Christensen, 19-10-2022 10:03:12

der er vel ingen grund til at hente 20 er i banken . åben spille automaten og der er veksel penge igen .
Erik Christensen, 19-10-2022 10:03:11

Ja det er urimeligt. jeg har en bekendt, som ikke har Mitid, da vedkommende er dement. Hvis han vil have oplysninger om sine penge i banker, koster 150kr!!! Alt for mange ældre, som ikke har Mitid eller kan komme på nettet bliver behandlet respektløst.
Annette Andersen, 19-10-2022 09:41:23

Hej Pia
Du har fuldstændig ret, det er og bliver et kontrol helvede, nu skal man også betale penge for at sætte sine surt tjente penge i banken, det er ikke i orden. Men uanset hvad de gør og vil kommer de aldrig kontanterne til livs.
Heldigvis.
Per Hansen , 18-10-2022 23:12:23

Det er så fuldstændig enig med dig i alt du har skrevet. Oven i det du har skrevet, kan jeg tilføje at hvis en lille forening skal have oprettet en konto, headede jo er nødt til, det er total og fuldstændig hen I hegnet det skrivearbejde man skal igennem det er helt urimeligt. Det kan tage lysten til foreningsarbejde fra enhver ildsjæl.
Peter Rytter Lassen , 18-10-2022 19:28:15

Det er som om bankerne har glemt formålet med deres tilstedeværelse eller rettere den usynlige myndighed inklusive EUs digitalisering og totalitære kontrol af vores liv har sat bankerne til at være instrumentet, så lad os fortsat insistere på at bruge kontanter, jo færre transaktioner i MobilPay (der forresten tit er ramt af nedbrud og omkostningerne til sikkerheden skal jo betales af os), jo bedre for virkeligheden når vi køber et glas kontant honning i boden; det hele handler om at vi skal tilbage til tilliden. Banker blev vist opfundet i USA for at vaske såkaldte sorte penge hvide .......

Moth, 18-10-2022 12:06:10

Hvor jeg bor havde vi indtil for få år siden 2 banker med hæveautomat. Så lukkede bankerne og automaterne forsvandt. Nu skal vi køre 10km for at hæve penge.
Møffe, 18-10-2022 11:45:05

Det handler om kontrol af borgerne. Derfor vil de have kontanterne udfaset.
Eva Lykke, 18-10-2022 11:39:27

Måske skyldes det al den trafik der foregår med kontanter ud af landet ? I sidste uge blev en taget i Kbh lufthavn med 12 mill i kontanter og en af grænsepolitiet med 700.000 kr i kontanter ? Tjaa det bliver så benspænd for andre, men bankerne bliver pålagt mere og mere tilsyn pga samme og det koster.
Tror man skal adressere det et andet sted 😳😳
Mulle , 18-10-2022 11:23:58

Ja det er sg et fantastisk land, som vi lever i (ironi kan forekomme), kæft det er sørgeligt.
Rita Böttcher , 18-10-2022 10:52:53


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 Fjordavisen.nu. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: Vi kan ikke regulere stenbider i blinde
Debat: Vi kan ikke regulere stenbider i blinde
Debat
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Debat
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe und nu!
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe und nu!
Debat
Læserbrev: At fælde et træ og lade det falde ud over vejen!
Læserbrev: At fælde et træ og lade det falde ud over vejen!
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Debat: Der skal være en læge til alle, men stråmandsklinikker er en farlig vej
Debat: Der skal være en læge til alle, men stråmandsklinikker er en farlig vej
Debat
Theresa Berg Andersen: SF vil forbyde bundtrawl helt
Theresa Berg Andersen: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Lægens tag selv bord
Læserbrev: Lægens tag selv bord
Debat
Læserbrev: Et levende kulturliv i Hobro: Giv Himmerlands Teater et markant løft
Læserbrev: Et levende kulturliv i Hobro: Giv Himmerlands Teater et markant løft
Debat
Læserbrev: Ældre og borgere med handicap skal ikke spilles ud mod hinanden
Læserbrev: Ældre og borgere med handicap skal ikke spilles ud mod hinanden
Debat
Regionale, Nationale og Internationale nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev