Del på Facebook   Print siden

Henrik Buchhave: Klima, miljø og udfordringer

Debat
Mandag 26. september 2022 kl. 21:00

Henrik Buchhave: Klima, miljø og udfordringer
Henrik Buchhave er Folketingskandidat for Venstre i Mariagerfjord. Foto: Arkivbillede


Af Henrik Buchhave, Folketingskandidat for Venstre i Mariagerfjord,

Klima, miljø og udfordringer

Klimaet over hele kloden er udfordret. Udfordret af den måde vi mennesker lever og bruger klodens resurser på. Udfordret af vores affald og de ting vi udleder. Udfordret af at klodens befolkning stiger voldsomt i den nære fremtid.

Det udfordrer så igen mængden af fødevarer, som så udfordrer produktionen af fødevarer, og så kører ringen.

Udfordringer vi må og skal forholde os til, hvis ikke vi vil efterlade en stor regning i børneværelset.

Mantraet har i lang tid været, vi vil have billige fødevarer, og kan dansk landbrug ikke producere disse, køber vi dem bare i udlandet. Det er så uden smålig skelen til, hvordan disse fødevarer så er produceret der hvor de kommer fra, bare de er billige.

Der kommer kun til at ske noget for alvor for klimaet, hvis vi alle bidrager, og er bevidste om, at det kommer til at koste på økonomien for hver enkelt af os.

Og vi skal huske os selv på, at der ikke findes hurtige snuptags løsninger.
Vi skal stille krav til kvaliteten og produktionsmetoden, frem for at stille krav om pris. Derved giver vi fødevareproducenterne reelle konkurrencevilkår, og mulighed for at udvikle på de rigtige løsninger.

Løsninger der så efterfølgende kan sælges til lande som ikke har råd til selv at udvikle de gode metoder.

Forbud med plastik sugerør i EU, hjælper jo ikke i de lande der stadig dumper deres affald.

Derfor skal der sættes ind der, hvor det gør en forskel.


Kommentarer til artiklen:
Tak for det du har skrevet om Ukraine, Zelenskij. jeg fordyber mig mere og mere i temaet. At give Zelenskij en Nobel Fredspris råber til himlen. Er verden da forrykt. Denne komiker, diktator, der har forbudt elleve partier i Ukraine samt forfølger det russiske mindretal, han kunne få en fascist-t-shirt af Usa og Eu. tak Moth
olav marco, 07-10-2022 23:34:06

____der er udskrevet folketingsvalg og statsministeren fortalte at der var et flertal imod regeringen men hvor ved hun dette fra eftersom det ikke var i folketinget, så er der "partidannelser" imellem sig der korrumperer på forhånd før besluttet; det er os vælgere der har suveræniteten til at lade os udvælge repræsentationen; uden os er politikerne kun skuespillere......
Moth, 05-10-2022 16:19:27

Lige, Olav Marco, håber du ser konteksten til Zelenskij´s Film Heritage og bankforbindelser der hvidvasker pengene på Cypern udover finansieret af oligarken Victor Pinchuk og Lugarno-oligarkerne. Efter Københavnermødet igår tweeted en ukrainsk repræsentant at Danmark har givet ialt 4 milliarder i militærstøtte udover den fornyelige våbenaftale med Zlovakiet. Ved ikke hvad de 250 millioner kroner via Verdenskbanken skal gå til.......
Moth, 03-10-2022 12:15:49

Selvfølgelig, Olav Marco, så kommer pengene fra de danske skatteydere. Idag er det besluttet vi producerer våben sammen med Slovakiet; egentlig styres dansk sikkerhedspolitik ikke af den danske regering men vasal til USA, lige nu peger gaslækagen på CIA som også leder stedfortræderkrigen i Ukraine. Rul ned i debatten på Fjordavisen fra den 4. august under Jacob Axel Nielsens (Prioritering af) hvor du kan læse mit indlæg om Zelenskij den 29 august kl. 16:21.....
Moth, 03-10-2022 00:12:59

Jeg har sendt beskeden til hr. Moth to gange, i håbet om, at nogle flere læsere vil tage temaet alvorligt.
Olav Marco, 02-10-2022 17:24:15

Moth. Det ville være en god ide, såfremt du synes, det er i orden, at du skriver til Nordjyske Stiftstidende vedrørende donationen på de mange millioner til oligarkerne gennem Verdensbanken. Ja, hvor kommer alle disse penge fra? Skriv gerne mere om Ukraine, så danskerne får viden om, at Zelenskij ikke er nogen helt.
Olav Marco, 02-10-2022 17:19:57

Moth. Det ville være en god ide, såfremt du synes, det er i orden, at du skriver til Nordjyske Stiftstidende vedrørende donationen på de mange millioner til oligarkerne gennem Verdensbanken. Ja, hvor kommer alle disse penge fra? Skriv gerne mere om Ukraine, så danskerne får viden om, at Zelenskij ikke er nogen helt.
Olav Marco, 02-10-2022 17:19:56

Lige pt. cirka 252 millioner kroner fra Danmark via Verdensbanken på vej til Ukraines oligarker, så er dette "udfordringer...regning til børneværelset"? Hvor kommer disse penge fra?; en politiker har fået tilladelse via valg til at repræsentere det suveræne folk; der står intet pm partier i Grundloven.....
Moth, 01-10-2022 11:27:59

Det denne lokalpolitiker ytrer er ikke noget, som er specielt for Venstre. Partiet Venstres storhedstid er forbi, og tak for det. Problembarnet, den kontroversielle højreradikale Støjberg, har Venstre.jo forladt Venstre, og det må siges at være et plus for Venstre.

henning, olava, lise. hobro, 28-09-2022 23:45:51

Hvad mon ordet "klima" betyder? Er derfor hældningen til solen bleven en trussel imod realpolitikken? Hvem har bestemt den langvarige energiplanlægning? Er denne "energiplanlægning" en diskrepans til landets energiforsyning?......
Moth, 27-09-2022 09:35:13

Der er desværre stadig flere spørgsmål som er ubesvaret, men der er ingen tvivl om at vi skal gøres så meget uafhængige af fossile brændsler, som det er muligt. Der skal gøres op med vores brug og smid væk kultur. Det er helt galt, at vi bare graver affald ned, frem for genanvendelse, f.eks. møllevinger. Fødevareproducenterne skal støttes i en fortsat mere miljøvenlig produktion. Og det må gerne ske med lidt fart på, dog ikke hurtigere end at vores konkurenceevne bevares. Og vi skal som forbrugere acceptere, at dette giver en lidt højere pris, acceptere det på den måde at vi ikke blot køber billige importerede varer i stedet. For vi forbrugere har også et stort ansvar i vores indkøbsmønstre.
Henrik Buchhave, 27-09-2022 08:34:06

Dejligt, at Venstre melder sig ind i den kamp, vores overflodssamfund skulle have været fælles om for mange år siden. Klart, vi skal have meget mere målrettet handling udover de gode visioner, så hvad vil du og Venstre konkret arbejde for i Folketinget?
Maj-Britt Fjordbak, 26-09-2022 21:15:17