Del på Facebook   Print siden

Hadsund - En by for alle

Mariagerfjord og omegn
Søndag 17. oktober 2021 kl. 19:00

Hadsund - En by for alle
Marianne Ladefoged, Byrådskandidat Venstre Mariagerfjord. Foto: Venstre Mariagerfjord


Af Marianne Ladefoged, Byrådskandidat Venstre Mariagerfjord,
Lyngbakken 34, 9560 Hadsund

Hadsund - En by for alle

Vi skal have gjort noget for de unge mennesker i Hadsund. Jeg bor stille og fredeligt på Hadsund Syd, men jeg kan høre blandt venner og bekendte, der bor i byen og læse på de sociale medier om unge, der kører rundt på deres scootere/knallerter som opbryder den ellers harmoniske/rolige stemning i byen.

Det gør de fordi, de mangler et sted at opholde sig og det vil jeg gerne være med til at gøre noget ved, hvis jeg bliver valgt i byrådet. Det er dog ikke udelukkende kommunen, der skal gøre noget; Vi skal have nogle forældre og de unge mennesker selv på banen til at komme med ideer til, hvad behovene er. Jeg har set et forslag på nettet fra en forælder, som foreslår udnyttelse af det tidligere Favør og p-pladsen foran til skater- og løbehjulsmiljø og opholdsområde, samt udnyttelse af p-huset til et ungdomsrum. Det lyder i mine ører til at være et rigtig spændende projekt. Jeg synes selv, at området omkring fjordindløbet ved Restaurant Da Vinci også kunne komme i spil til et skater-/løbehjulsmiljø samtidig med, der kunne være legeområde for mindre børn og borde/bænke og opholdshytter, der ville skabe liv i Hadsund for alle aldre.

Disse projekter tror jeg på vil kunne realiseres, hvis en forældregruppe går sammen (her vil jeg også gerne deltage, selvom vore børn er blevet store) og får en aftale i stand med ejerne af disse områder. Jeg indkalder gerne til et møde på stedet om ideen - hvad syntes du om det og kunne du tænke dig at være med i projektet? Der skal skitseres et projekt, søges fonde og lokale virksomheder, samtidig med at kommunen skal på banen med at give tilladelser og tilskud til at Hadsund bliver en by, man ønsker at bosætte sig i uanset om man er barn, ung eller gammel. Så lad os komme i gang.


Kommentarer til artiklen:
træt af sleepy mogens.Ikke 4 år mere med denne kedelige bilkonge.
kommunister i mariagerfjord ved ole j, 16-11-2021 10:24:43

Mon hr. G. har noget ud af at snakke med venstrepolitikeren Ladefoged. Næppe. Det fremgår da klart og tydeligt ud fra, hvad hr. G tidligere har skrevet i Fjordavisen, at venstrefolk ikke er hans kop te. Det vil da vøre tidsspilde. Hvad G. skriver om at tilbyde unge i Rold Skov og i Als Strandbakker, tror vi er han magter. Lad fruen fra Hadsund Syd prøve at tage ud i omtalte natur for at aktivere unge.
ole DANMARKS kOMMUNISTISKE pARTI, 28-10-2021 07:38:54

Kære G, kontakt Marianne Ladefoged direkte. Som du kan se af dagens portræt må hun have hjertet på det rette sted, så I må kunne finde hinanden, og så må vi jo se om de motoriserede unge er modtagelige. Held og lykke!
Jesper Salomonsen, 26-10-2021 15:21:46

Vi har ALLE, også de unge, brug for andet end materiel velfærd. I endnu højere grad er der behov for at hjælpe de unge med en bevidsthedsændring i retning af åndeligt/sjæleligt velbefindende. Der er brug for at delagtiggøre de unge i en bevidsthedsrevolution- det kan gøres ved f.eks at tibyde seminarer i Rold Skov, hvor man lærer om betydningen af Naturen for både krop og sjæl. En anden, af et utal af muligheder, kunne være at praktisere Qigong i Havbakkerne i Als (både her og i Rold Skov stiller undertegnede gerne op som lærer/vejleder.
Gantetangmumizi, 26-10-2021 10:20:24

Det springende punkt er, efter min mening, at de unge skal have hjælp til selvhjælp. Der findes en fantastisk Natur i og omkring Hadsund, og den skal de unge lære at åbne øjnene for- og gøre brug af. Også i spørgsmålet om at gøre noget for de unge, "glemmer" vi, sædvanen tro, Naturen. Naturen bør være grundlaget for al velfærd- også for de unge. Og den er stort set gratis at bruge og glæde sig over. Sagen er nok, at der næppe er mange stemmer i, at slå et slag for at lære vore unge at færdes i Naturen, men vi har brug for politikere og andre, der forstår den uvurderligt store værdi der findes i at beskæftige sig med Naturen. Fokus bør fjernes fra alt det materielle, der kun kan købes for penge- DET er sagen i en nøddeskal.
Gantetangmumizi, 25-10-2021 11:47:22

som den fantastiske udviklingsby.Lad os håbe, at vi får en anden borgmester, den endnu siddende borgmester har ikke vist Hadsund og Mariager stor interesse, jo med en unødvendig omfartsvej. Hans hjerte banker for centralisering med Hobro
ole dkp., 22-10-2021 07:19:47

Hej Laura Holm. Tusind tak for din kommentar til mit indlæg vedrørende vore unge. Ja, som du skriver, er der nok ikke mange unge der læser Marianne Ladefogeds og dit indlæg, men som du siger, forhindrer det ikke dig eller andre i at reflektere og være visionære: Du arbejder i en ungdomsklub og på gymnasium, og derfor ved du, hvad det vil sige at arbejde med unge. Jeg arbejder pt. som sponsor for en børneorganisation i Letland, hvor coronaen hersker, så jeg ved, hvad det vil sige, at arbejde med børn fra fattige hjem ude på landet. Hav en god aften. k.h. olav
Olav Marco. -, 19-10-2021 20:00:37

Olav: kapre er så meget sagt, men i hvert fald oplyse om, at jeg findes.
Men jeg er skam bevidst om, at de unge nok næppe læser den, dette læserbrev eller mine for den sags skyld - men derfor skal det jo ikke forhindre mig eller andre i at tænke, reflektere og være visionær på vegne af dem eller andre områder.
Jeg underviser selv i gymnasiet og i 10. klasse, samt arbejder jeg i en ungdomsklub - så jeg oplever også, at jeg har kendskab til målgruppen. Og jeg tror ikke, de gør synderligt meget i protest - slet ikke, hvis man viser dem, at man oprigtigt vil dem.

God dag!
Kh Laura
Laura Holm , 19-10-2021 11:47:33

Nogle unge vil nok søge ud på yderfløjene i protest mod..
Olav Marco. -, 19-10-2021 09:50:19

Laura Holm. Du kommer med en valgfollder, vel i håbet om at kapre nogle stemmer blandt de unge, men du ved også, at der er en udbredt politikerlede blandt de unge og ikke stor interesse for politik. Jeg har undervist unge efterskoler og på et gymnasium, og det var ikke ligefrem politik, der interesserede de unge. Nogle unge vil nok søge ud påå yderfløjende i protest mood de etablerede partier, hvilket er forståeligt.
olav marco, 19-10-2021 09:45:19

Dejligt med endnu mere fokus på de unge. Jeg har nævnt nogle foreslag i mit læserbrev fra 2020 om selvsamme “Hadsund er stadigvæk et fund” :-)
Jeg er i dialog med kommunens ungeråd, som også deltog i mødet dengang vedr. Fjordstrategi. Jeg deltog også i mødet om et Mødested/kulturhus - dog var der ingen unge med.
Det vil være et godt sted at begynde i klubberne, fordi de har et øget ungekendskab - men ofte har unge det med at “etablere” noget selv.
Min valgfolder kommer ud om få dage, og der kommer jeg ligeledes med nogle forslag til initiativer for de unge.
Men dejligt med en større bevågenhed - så vi kan arbejde sammen i det nye byråd om at sætte lidt skub i tingene.
Kh Laura Holm
Laura Holm , 18-10-2021 21:08:14

Dejligt med endnu mere fokus på de unge. Jeg har nævnt nogle foreslag i mit læserbrev fra 2020 om selvsamme “Hadsund er stadigvæk et fund” :-)
Jeg er i dialog med kommunens ungeråd, som også deltog i mødet dengang vedr. Fjordstrategi. Jeg deltog også i mødet om et Mødested/kulturhus - dog var der ingen unge med.
Det vil være et godt sted at begynde i klubberne, fordi de har et øget ungekendskab - men ofte har unge det med at “etablere” noget selv.
Min valgfolder kommer ud om få dage, og der kommer jeg ligeledes med nogle forslag til initiativer for de unge.
Men dejligt med en større bevågenhed - så vi kan arbejde sammen i det nye byråd om at sætte lidt skub i tingene.
Kh Laura Holm
Laura Holm , 18-10-2021 21:07:49

En super god idé og jeg vil rigtig gerne bakke dig op .
General mangler de unge et sted at være og hygge i Hadsund område, men hvis der skal skabes " rum" til dem, så skal vi virkelig i dialog med unge mennesker!
Vi skal hverken finde eller bestemme noget på deres vegne.
Vi skal lytte til dem , hvis detr skal være succes i projektet.
Faketa Leto, 18-10-2021 19:47:05

Kan kommunens undersøgelse af etablering af aktivitetshus i Hadsund bruges i den her sammenhæng efter politikernes mening?
Jesper Salomonsen, 18-10-2021 15:36:23

Lige en lille tilføjelse til Peter M’s kommentar. Værkstedstilbuddet på Specialenheden stoppede igen pga. manglende tilslutning fra de unge. Jeg tror, det er vigtigt, vi har de unge med på banen, når løsninger skal findes. At ideerne vokser op nedefra og at der skabes ejerskab. I øvrigt er jeg helt enig i behovet for mødesteder.
Karen Østergaard. , 18-10-2021 09:56:23

Lige en lille tilføjelse til Peter M’s kommentar. Værkstedstilbuddet på Specialenheden stoppede igen pga. manglende tilslutning fra de unge. Jeg tror, det er vigtigt, vi har de unge med på banen, når løsninger skal findes. At ideerne vokser op nedefra og at der skabes ejerskab. I øvrigt er jeg helt enig i behovet for mødesteder.
Karen Østergaard. , 18-10-2021 09:54:20

Enig Marianne. Der skal handles. Mange unge anser ikke de strukturerede idrætstilbud for attraktive. Der for skal man selvfølgelig opføre sig ordentlig alligevel. Men du har ret i at en stor del af årsagen skal findes i at de ikke har tilknytning til et sted. Jeg tror på at der kan gøres noget.
I dag går ungdomsskolens tilbud til unge op til 18 år. Tilbuddene er mange og varierede. Ved at udvide op til 25 år kunne man komme i tale med de unge. Ungdommen starter jo næsten først som 18 årig. Der var tidligere et "værkstedstilbud" på Specialenheden. Der kunne nogle unge mødes og skrue på deres scootere. Jeg vil gerne have undersøgt hvad det koster at udvide ungdomsskolens tilbud op til 25 år. Lad os være enige om at arbejde videre med det hvis vi bliver en del af det nye byråd.
Peter Muhl, 18-10-2021 09:19:52

Tak til Karl Christensen for de pæne ord. Ja du har ret i det du skriver, men at forstå ungdommen, er primært, hvis man vil nå deres hjerter. Mange unge har store ud-fordringer, mange unge slider med at kunne følge med i ræset. Ja tal ungdommens sag.
ole dkp, 18-10-2021 08:57:22

Det er en varm og god ide, men. Du skal forvente at komme til at kæmpe hårdt for ideen og projektet. Held og lykke.
Karl Christensen, 18-10-2021 07:42:43

Det er hørt. Alt godt for de unge i Hadsund,de er en del af Danmarks ungdom.
ole dkp, 17-10-2021 22:17:31

Der skal gøres noget for de unge i Hadsund, ja de vækker tornerosebyen med ders knallertstøj. I alle byer, hvor man ikke skaber en tålelig tilværelse for unge mennesker, vil de unge protestere på mangfoldige måder. I byer med for få tilbud til de unge
vil de unge selvsagt kede sig, om det er i Hadsund eller enhver anden by, hvor der er for få tilbud til de unge. Tænk på de unge, giv dem nogle steder, hvor de føle, at politikerne tænker på dem. Ved kommunalvalget og regionsvalget opfordrer vi de unge vælgere til at gå hen for at stemme på de politikere, der taler de unges sag.


tom lise olava, 17-10-2021 22:12:28