Del på Facebook   Print siden

Et minus på 40 mill. Kr: DE er taberne

Debat
Søndag 22. oktober 2023 kl. 08:00

Et minus på 40 mill. Kr: DE er taberne

.
Annette Press Aalborggade 51 a 8940 Randers sv

Jeg skriver dette indlæg som pårørende til en 89 årig hjemmeboende hjemmehjælps modtager, men OGSÅ med en viden som social og sektorformand emeritus i Mariagerfjord kommune.

Det er himmelråbende at læse, at der er et minus på 40 mill. Kr, fortrinsvis på ældre området.

Blækket er næsten ikke tørt på budgetforliget, før dette kommer frem.

Udvalgsformand Jan Andersen siger, at tidligere tiltag ikke har kunnet nedbringe underskuddet, og at servicen vil gå fra middel til minimum.

Der er servicen allerede flere steder, da der er mangel på personale, altså må det tilbageværende personale klippe en hæl og hakke en tå, hver dag for at få det mest basale regnestykke til at gå op.

For godt 1 år siden, valgte man at indføre et nyt ledelseslag på ældrecentret, hvilket betød meransættelse af mellem 12 og 15 mellemledere, ligesom Søren Aalund blev direktør for ældreområdet.

Man har nu "valgt" at lave fratrædelsesordning med ældrechef Michael Tidenmand.

Så er fokus som ansvarlig selvfølgelig også fjernet fra direktør og udvalgsformand for en tid.

Nu er det sådan, at der siden foråret ikke har været områdeleder på centrene og i hjemmeplejen, da de 2 områdeledere opsagde deres stillinger samtidigt.

Deres opgaver har Michael Tidemand (mig bekendt) måtte varetage til nu, udover rollen som ældrechef.

Er det ikke sådan, at hele området har været underfinancieret, og derfor fremkommer dette underskud? Og så er det jo politikerne der ikke har været deres ansvar og opgave voksen.

De mange ekstra "høvdinge" der er ansat i mellemlagene, har angiveligt ikke hjulpet til en bedre økonomistyring, ligesom en ret ny udnævnt direktør på området heller ikke har kunnet hjælpe.

Det undrer mig, at Jan Andersen nærmest lyder forbavset, når han siger at antallet af ældre i kommunen er eksploderet.

Kommunen har alle de redskaber de skal bruge, for at beregne på befolkningstallene, både når det gælder børne området, men sandelig også på ældreområdet.

De politisk ansvarlige er gennem de sidste 12 - 15 år, igen og igen og igen advaret om den katastrofe, man bevæger sig hen mod nu, nemlig manglen på personale, og med de nye tiltag, bl.a. ansættelsesstop, kan man klart frygte en medarbejderflugt, da personalet slides hurtigere end man kan nå at skifte ældrechef.

Tilbage sidder min gamle far og alle andre ældre borgere som modtager plejehjælp, og DE er taberne.





Kommentarer til artiklen:
Hej j’s: helt enig 👍
Annette Press , 29-10-2023 15:10:37

Hej, AP, deler din vurdering, mit lille skriv var blot for at sikre mig at flere læser referaterne, og så kan man jo naivt håbe, at de tre borgerlige og MI fra Ø kan kalde menneskeligheden frem i de andre byrødder, for der skal jo ske noget i det samlede byråd, hvis denne tragedie skal afværges.
js, 27-10-2023 13:52:04

Til js: uanset afstemning og fravær ved så vigtig en en beslutning, så er der stadig underskud på 40 mill, og det hjælper jo ikke at blive ved med at tage fra andre områder, eller fra en kassebeholdning. Man bliver nødt til at erkende, at der skal tildeles på en anden måde, når ældreområdet er så belastet, og så må man snakke en ændret kommuneskat eller noget tredje, som et byråd er valgt til at tage beslutning om. At komme efter et budgetforlig og totalt banke området i stykker med lappeløsninger, er uansvarligt. Men husk det til næste kommunalvalg
Annette Press , 27-10-2023 13:25:55

Har man læst referaterne fra områdets udvalg med tal på sparekataloget og fra økonomiudvalget, hvor en afstemning står 4-4, idet de to konservative plus medlemmet fra NB mener, at de ældre rammes for hårdt og medlemmet fra enhedslisten vil anvende budget fra kommunens kassebeholdning til at finansiere merforbruget velvidende, at statens udmeldte serviceramme kan blive overskredet. For indstillingen var to fra venstre og to fra A, hvis leder var fraværende ?
js, 27-10-2023 09:16:40

Tak Jane
Annette press, 26-10-2023 13:34:06

Tak Jane
Annette press, 26-10-2023 13:33:37

Godt skrevet Annette Press.
Jane Nielsen , 25-10-2023 18:44:16

Jeg synes faktisk ikke politikerne er deres ansvar voksent. Uanset hvornår de blev bekendt med underskuddet, er det ikke opstået over en nat. Der er gennem flere år blevet lappet på underskud i ældreplejen, UDEN man har reageret seriøst på dette. Der sidder simpelthen et udvalg som har hovedet oppe i r….
Annette presd, 24-10-2023 13:04:32

Det er simpelt hen godt skrevet Annette, hvad skal vi bruge alt den administration til, det er ikke noget der kommer borgerne tilgode. Jeg syntes selv at kommunen ikke administrerer vores skatte- kroner ordentligt og så skal det ikke undre mig om de har været på fint Hotel med overnatning for at lave et budgetforlig, det er jo så morderne
Per jakobsen, 22-10-2023 18:31:44

Supergodt indlæg Anette. Det er interessant at få klarlagt hvornår politikerne blev klar over de økonomiske udfordringer og hvornår de handlede på det, bl.a. om de var klar over det da det nye kommunalbudget blev vedtaget af et stort set enigt byråd ???
Hvis de ViDSTE det inden budgetvedtagelsen, så har ikke været deres opgave voksen!
Thorkild Løkke, 22-10-2023 17:27:15

Tut: han er da et sølle menneske, når han ikke vil være sig selv bekendt, trist
Annette Press , 22-10-2023 17:02:58

Godt skrevet, Anette, og du behøver ikke undskylde dit fejlskriv med navnet, for Matthias Moth eller Moth eller Hemmer er påtagede navne, som en vis Cliff Treumer Rytter Sandberg bruger.
tut, 22-10-2023 14:18:55

Præcis Annette og velskrevet! Var lige ved at kommentere på det opslag om donation… hvor har han det fra?..det lyder jo som om FOA donerer politisk … sikke noget vrøvl…
Stine Louise Nielsen , 22-10-2023 12:46:22

Undskyld, Mathias Moth er dit navn. Lagde ikke så meget mærke til navnet, som den uvidende tekst
Annette Press, 22-10-2023 12:42:12

Undskyld, Mathias Moth er dit nav. Lagde ikke så meget mærke til navnet, som den uvidende tekst
Annette Press, 22-10-2023 12:40:36

🤪andres moth: Foa er ikke afsender af dette læserbrev. OG FOA har, hvis du ellers læser hele brevet, gennem mere end 15 år prøvet at råbe politikerne op, kommet med løsningsforslag, men byrådene har brugt strudsemetoden og ikke lyttet og været seriøse i dialogen. Hvad mener du hvem FOA donerer till? Jeg ved at der ved hver kongres doneres bl.a. til fattige børn i syd Amerika, der doneres til flygtningecenter, og mange humanitære organisationer, så vær lige lidt mere klar i spyttet, hvis du vil deltage i debatten
Annette press, 22-10-2023 12:38:29

Den sidder lige i skabet.
Karl Christensen , 22-10-2023 12:12:27

Nu bider FOA sig selv i halen, fralægger sig selv alt ansvar, er fagforeningerne apolitiske? hvem donerer I tll?........