Klik venligst
Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligst

Del på Facebook   Print siden

Et læserbrev der gav genlyd

Øster Hurup og omegn
Onsdag 31. juli 2019 kl. 13:00

Et læserbrev der gav genlyd

Fjordavisen bragte mandag et læserbrev, hvori skriveren stillede sig meget kritisk overfor traktikforholdene i Øster Hurup - specielt måske i ugen hvor amerikanerbilerne er på besøg.
.
Af Helle Schiønning

Indlægget fik en god debat i gang, og der blev sagt mange ord - både positive og negative - om forholdene, og der kom ideer på bordet til forbedring.



"Det er da kun een uge om året det er så slemt", "sådan er det da i de større byer hele året rundt", "Flyt til Veddum - der har de ikke den slags problemer", kan man ikke tåle mosten kan man jo flytte", "en lovløs prærieby hvor de forretningsdrivende blot vil score kassen", en kaotisk lovløs by og mange flere kommentarer af større eller mindre relevans.

Der var dog også de mere konstruktive, som kom med forslag til forbedringer, som f.eks.:

Lav parkeringsforbud i den ene side af vejen, lav totalt parkeringsforbud i bymidten, lav fodgængerfelter, ansæt en parkeringsvagt, lav lysregulering i sommertiden.

Nu løser problemet snart sig selv for denne gang, men opstår helt sikkert næste sommersæson igen.

Det kunne jo være meget interessant at høre hvad Mariagerfjords lokalpolitikere har at sige til sagen..? Eller byens forretningsdrivende??

De skal være hjerteligt velkomne med en kommentar!





Kommentarer til artiklen:
@Kate Simonsen.

Ham Peter Nielsen gav den også som et gammelt surt løg, der Hostrupvej i Hobro blev diskuteret, og dengang blev han også mistænkt for at have noget med det aktuelle projekt at gøre. Måske også endda ansat ved kommunen.

Han virker mere som typer, der for en hver pris bare vil have ret. Om det er fordi fruen derhjemme, altid vil lade ham få ret skal jeg være usagt. Men man tænker sit
Morten, 06-08-2019 06:32:27

Sidste år i august forsøgte jeg og vores grundejerforening Hestehaven også at give vores bidrag til debatten omkring trafikforholdene. Vores ærinde var dengang og er stadig, at det er bekymrende at skulle cykle ind igennem byen, da man skal zig-zagge ind og ud mellem de parkerede biler. Ikke kun i "Amerikaner ugen".
Nordjyske bragte vores bekymringsbrev, og tog til Øster Hurup for at spørge de lokale. Politikerne blev også spurgt. Forholdene er ikke ændret, og jeg synes stadig det er svært at cykle igennem byen i højsæsonen. Kunne man da bare lave fuldt optrukken streger i den ene side, så de bløde trafikanter kunne cykle der inden for. Og kunne kommunen evt opkøbe et af de ældre huse, og i stedet lave ekstra P-pladser?
Ærgerligt at der ikke kan findes en løsning. Tror byen ville fremstå endnu mere attraktiv for børnefamilier, såfremt man kunne færdes trygt og godt på cykel.
Anni Hyldgaard, 02-08-2019 08:13:48

Peter Nielsen nu har jeg da jeg kom til Nordjylland OGSÅ været ansat på Teknisk forvaltning i Arden. I den forbindelse gik den interne debat allerede den gang omkring Ø.H og som uddannet på Herning Kommune's tekniske Forvaltning har jeg nu nok alligevel en vis indsigt i kommunernes forvaltning OG deres prioriteringer. Når det er sagt så gælder ytringsfriheden for ALLE og har selvfølgelig på lige fod med mig og andre ret til en holdning, men at bede mig blive væk vil alligevel blive et kuldsejlet projekt til dig. Det eneste der argumenteres for i denne debat er bilisterne og det er da rigtigt, at man så kan bruge parkerede biler som stød mure, men der er åbenbart overhovedet ingen forståelse for de bløde trafikanter, hvilket giver nye overvejelser. Idag har byen besøg af en gruppe kørestolsbrugere med deres hjælpere. De er flere og har passeret mit hjem flere gange idag. Jeg ved ikke, hvor de opholder sig, men Tinitus huset kunne være et gæt. Det er så heldigt, at den ligge til vandsiden Og at de er kommet udenfor spidsbelastningen for, at krydse Kystvejen med 6 kørestole når byen brænder sammen under kørende, zigzagende cyklister og gående med børn i klapvogne, på løbecykler eller andet ville garanteret hæve risikoen for uheld.
Kate Simonsen, 01-08-2019 16:18:57

Man har jo helt lyst til at give sine faglige indspark med.
Når i vil lave parkering forbudt - vil det hæve hastigheden. Så sker der rigtig mange forfærdelige uheld med personer involveret.
Når I vil have fodgængerovergang, så giver det rigtig mange farlige situationer - både sommer og resten af året.
SÅ Kate - hvis du ingen faglig viden har om problemerne/løsningerne og ikke har involveret dig, som de andre i arbejdet omkring byfornyelsen - SÅ LAD VENLIGST DINE IDEER BLIVE LANGT VÆK.
Det samme gælder egentlig Henrik Sloth. Lad venligst være at udtale dig, hvis du ikke har viden om problemløsningerne. Lad Teknisk Udvalg gøre hvad de er sat i verden til.
Peter Nielsen, 01-08-2019 15:49:26

Jeg er meget enig med Kim. Den måde der må parkeres på virker fartdæmpende for alle trafikanter i byen. Jeg er glad for, at der kommer så mange gæster med flotte biler til Øster Hurup om sommeren. Det kan være besværligt at komme frem og tilbage til min bopæl 1 til 2 uger om sommeren, men jeg er alligevel glad for de mange sommergæster og den måde de parkerer på og jeg håber ikke kommunen laver om på parkerings forholdene i byen.
Lisbeth Søndergaard, Havnen, 01-08-2019 08:41:09

Det er dejligt, at se, at du Hr Henrik sloth somen af kommunens byrådsmedlemmer vil deltage i debatten omkring trafikken i Ø.H. Desværre udtrukker du jo netop, hvad en' skrev i det oprindelige læserbrev, nemlig at der spekuleres i de parkerede biler som fart begrænsning. Er det ikke en smule uhyggeligt? Selvfølgelig kan der være plads også til bilerne langs med Kystvejen, men behøver det være på bekostning af de bløde trafikanters helbred? Man behøver jo slet ikke fjerne ALLE parkerede biler, men som tidligere skrevet, så er problemet jo størst lige midt i byen i det skæve kryds ved Brugsen. Et parkeringsforbud/lyskryds der ville jo stadig give mulighed for parkering udenfor krydsets rækkevidde og så ville man kunne passerer gaden uden fare også som gående. Det er underligt, at have fulgt byfornyelsen her i byen. Det har taget en del år og rigtig mange penge til forskellige projektudviklinger og jeg har som beboer på Havnepladsen haft mulighed for, at se projekter med p-lommer langs Havnepladsen, hævet vejniveauer ved tårnet, som skulle dæmpe farten og det hele er endt i ingen former for fartdæmpning på Havnepladsen og et helleanlæg ved tårnet. Med tanke på alle de midler, som blev søgt hos EU og LAG er det et skidt resultat man efter år er fundet frem til. Selvfølgelig skal ordensmagten høres og jeg vil gerne se den begrundelse, som ville sige, at Ø.H er uden væsentlig problemer. Med tanke på en kommentar fra en læser om, at et fodgængerfelt i Visborg ville gi skolebørnene en falsk tryghed, så er det svært, at se for sig, at viljen til noget tilsvarende i Øster Hurup skulle være større, men man har vel lov, at håbe.
Kate Simonsen, 01-08-2019 08:01:27

Tænker ikke det vil være svært at lave parkeringsforbud i den ene side af vejen i højsæsonen. Man behøver jo ikke parkere lige uden for vaffelhuset når man vil have en is. Tænker mest på at det kan være svært at få en ambulance eller brandbil igennem disse knudepunkter. Vi har selv prøvet at holde i kø igennem byen da 2 lastbiler skulle passere hinanden og der var parkerede biler i begge sider. Ja det er rigtig hyggeligt med så mange biler og mennesker i byen, men der er igsp sikkerheden at tænke på, både med de cyklende og gående
Jette Bie, 01-08-2019 00:32:37

Som lokalpolitiker oplever jeg heldigvis der er mange mennesker i byen til gavn for bla. De handlende og de mange lokale aktiviteter der finder sted i byen. Mange mennesker er også lig med mange biler, cykler og gående. Det betyder, at der opstår propper, kødannelser og dermed risiko for uheld eller farlige situationer. Hvad den rigtige løsning er ved jeg ikke - jeg tænker dog parkeringsforbud i den ene side vil gøre den anden side til en motorvej hvor der kan køres stærkere end der kan i dag hvor fjorten for det meste er meget lav pga. De trafikale forhold. En fodgængerfelt midt i byen kunne måske være en mulighed så gående kan komme sikkert over vejen. Jeg vil tage input og indspark med tilbage til det politiske og jeg tænker vi bør inddrage politiet i en evaluering af hvordan de ser trafikken og hvad de ser af muligheder for, at køre det hele sikkert og godt for alle. Jeg tror forøvrigt ikke vi politisk kan gøre nogle af tiltagene uden politiet med og siger god for løsningerne.
Henrik Sl.oth, 31-07-2019 20:36:26

Kim man kan vel ikke gøre sikkerhed op i ord, som "show" For det første er der sket en enorm udvikling i antallet af køretøjer i Øster Hurup, lige som antallet af turister er steget. For det andet skulle også Øster Hurup vel være et sted hvor der som minimum var en vis sikkerhed når man som gående, cyklende ELLER med rollator skal i brugsen eller til bageren. Der er også trafik udfor campingpladsen bænk, men intet i forhold til knudepunktet ved bageren/Brugsen og videre nordpå mod Dokkedal. Som en' skrev "Tag bagvejen" og ja vi lokale kan nok finde en smutvej ud af byen, men disse er jo ikke offentlige for alle som besøger byen og jeg vil gætte på, at beboerne på disse "bagveje" ville være ked af, hvis det blev for alle. Løsningerne ligger jo lige for næsen af beslutningstagerne og det handler jo om, så små midler fra kommunekassen, at der heller ikke der burde være nogen undskyldninger for IKKE at gøre noget i sommerperioden. Gæsterne vil vi jo gerne ha og så har vi vel også det ansvar som følger med for, at gøre oplevelsen positiv for alle. Jeg kan i hvert fald slet ikke forstå, hvis trafikken gennem byen skal være til underholdning for de som sidder og nyder en is eller andet på en bænk rundt om i byen.

Kate Simonsen, 31-07-2019 18:50:29

Jeg har boet en del år på camping i byen, og min første tanker var også lige som dine, meeen at bilerne parkerer i begge sider, så trafikken skal sno sig gennem byen, det er faktisk det der gør Øster Hurup helt speciel. Bevar gaderne og parkeringerne som de er. Alle kommer godt og sikkert gennem byen og det er jo nærmest et show, at sidder og beundre trafikken.
Kim Kogstad Knudsen , 31-07-2019 17:40:03

Irrelevant kommentar Morten. Sagen drejer sig ikke om Nordkorea.Der er så mange muligheder for parkering af køretøjer andre steder end på Kystvejen og Kystvejen er eneste mulighed for at komme igennem Ø. Hurup.De som vil se biler behøver ikke selv sidde i en og de som vil til Ø. Hurup for at drikke øl har ikke noget at lave bag rattet på en af dem.Parker andre steder end på kystvejen og brug bentøjet.

Troels Jensen, 31-07-2019 17:30:50

Den slags var aldrig sket i Nordkorea