Del på Facebook   Print siden

Det var en del reaktioner på mit sidste indlæg

Debat
Lørdag 9. juli 2022 kl. 16:00

Det var en del reaktioner på mit sidste indlæg
Finn Kjems, Nye Borgerlige


Af Finn Kjems, 9560 Hadsund - Nye Borgerlige

Det var en del reaktioner på mit sidste indlæg

Det er jeg da glad for.

Lad mig for det første slå fast, at jeg ikke mener at Mette Frederiksen skal stilles for Rigsretten, som Inger Støjberg heller ikke skulle have været det. I den indbyrdes kamp om indflydelse folketingsmedlemmerne har mod hinanden. kan de være onde mod hinanden, men at bruge rigsretten som slaghammer er direkte unfair.

Jeg fastholder at Folketinget er vort lands øverste myndighed. Det fungerer direkte på vælgernes betingelser. Som øverste myndighed bør det have ret til at omstøde domme, på samme måde som konger og præsidenter i andre lande kan benåde en dømt, hvis en lov ikke har virket efter hensigten.

Den benådning jeg efterlyser for Inger Støjberg ser det ud til at hun får, ikke af Folketinget, men af vælgerne. Men jeg synes ærlig talt, hun skulle have den af Folketinget også.

Dette med tredeling af magten i det Danske statsapparat vil jeg ikke gå ind på her. Det vil blive en lang og akademisk



Kommentarer til artiklen:
Folketinget kan ikke omgøre domme, og skulle en lille del af vælgerne stemme på en meget utroværdig politisk forbryder, så kan det da ikke kaldes en benådning.
BØF, 20-07-2022 07:11:36

Kære Finn, vi må som borgere i et demokrati have et gran af tillid til , at domstole, ombudsmand og en eventuel forfatningsdomstol efter en grundlovsændring vil være upartiske og upolitiske , og derved vil kontrollen af ministrene med en forfatningsdomstol ikke være præget af flertallets præferencer og ske i flæng, som du rigtigt påpeger. Dine eksempler indeholder imidlertid fejl, da Glistrup ikke blev dømt ved rigsretten, for det bliver kun ministre, og Ninn blev ikke blot truet med dom. Denne justitsminister idømtes i tamilsagen fire måneders fængsel, der kun blev gjort betinget grundet høj alder og dårligt helbred. Om Uffe Ellemann gjorde noget direkte strafbart ved i fodnotesagaen at snuppe rekorden på omkring firs æresnæser, som han kaldte det, tør jeg ikke sige, men der må være bedre eksempler end det.
js, 12-07-2022 10:30:33

Når jeg i et af mine tidlige indlæg har givet udtryk for at Mette Frederiksen ikke skulle for Rigsretten så er det ikke på nogen måde ment som en støtte til hende som politiker. Hele hendes ageren i Coronakrisen er mig inderligt imod.

Det som oprører mig er at Rigsretten er brugt i flæng mod ministre. Erik Ninn Hansen blev truet med dom, Mogens Glistrup og Inger Støjberg er blevet dømt. Mens Uffe Ellemann og mange andre er sluppet med ”næser” og nu også Mette Frederiksen.

Jeg siger, lad dog vælgerne bestemme og give deres dom. Skal ministre for Rigsretten for deres fejl, skal det være enten for alle eller for ingen. Jeg mener for ingen, en ”næse” eller et mistillidsvotum må være nok. En forfatningsdomstol er ikke en løsning, for hvem skal udnævne den? Ja Folketinget, det kører i ring.

Finn Kjems

Finn Kjems, 12-07-2022 08:33:29

Dejligt sådan at have en fransk forfatter med fra det hinsides, men kan Victor H oplyse, hvem denne ILSE mon er?
tut, 12-07-2022 07:06:26

NB tossernes parti fulde af luftkastelle og modarbejder hinanden, for at opnå egen vinding, og så er der jo den der IQ på under 96 af de menige medlemmer, så de er jo nemme at manipulere af ledelsen rene zombier der adlyder ILSE
Victor Hugo , 11-07-2022 23:30:29

Finn Kjems indlæg er på ingen måde NBs holdning.
Jeg tager stærkt afstand til Finns læser brev, og der vil.blive taget de nødvendige skridt i henhold hertil.
Per de Fries kredsformand NyeBorgerlige Mariagerfjord
Per de Fries, 10-07-2022 10:50:08

Hvis Støjberg virkelig var nervøs for de unge damers velfærd, kunne hun i stedet for at diskutere jura i dagevis vedrørende en ny ulovlig praksis have sat turbo på den gældende lovlige, individuelle sagsbehandling med samtaler med hver person eller gentaget den med grundig orientering til pigerne om deres rettigheder. Der er enten tale om elendigt ministerarbejde eller et overgreb, hvor man ikke respekterer og hører på dem, man vil redde. Støjberg påstod selv i forbindelse med et samråd, at hun var tilfreds med, at fire piger ud af over en snes havde fået en ny chance med den nye instruks, men selv den lave score var sat for højt ifølge instrukskommissionen, og så kan det vel ikke undre, at oppositionen blev endnu mere knotne. Ulovligheden kunne ikke en gang undskyldes med et godt resultat, og det var blot endnu en usandhed, der kan føjes til Ekstra Bladets gennemgang under overskriften INGER STØJBERG ER FULD AF LØGN. Prøv at læse den, så vil tanken om benådning virke barok for de fleste.
js, 10-07-2022 09:18:44

Der røg min evt.
stemme på NB ved et kommende valg.
Tak Finn.

Erik, 10-07-2022 08:53:49

Danmarks Riges Grundlov:
Kapitel 1
§3
Den lovgivende magt er hos kongen og Folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.

Er det så svært at skelne teori fra virkelighed? Kongehuset har nul magt. Alle ministrene udvælges af Folketinget og i sidste ende også landets dommere. Folketinget gør hvad det passer det. Godt sådan, for Folketinget er underkastet vælgerne, som i sidste ende er vort demokratiske lands øverste myndighed.

Finn Kjems

Finn Kjems, 10-07-2022 08:44:18

Så husk hold aldrig hånden under en minister lad det gå sin gang.
Bent Brams, 09-07-2022 17:56:29

Finn, det du taler for, vil kræve en ændring af grundloven, hvor tredelingen af magten er et kerneprincip. Det er svært at ændre grundloven, og gør man det, skal det hindre lovbrud, ikke tilskynde til dem, hvilket kan være konsekvensen, hvis magthaverne kan friholde egne håndlangere for straf. Vi skal derimod have en hurtig og effektiv forfatningsdomstol med bestemmelser, der afskrækker ministrene (folkets tjenere) fra at begå lovbrud, og så bliver der ikke noget at benåde!
js, 09-07-2022 17:54:23