Del på Facebook   Print siden

Bekymring for Lokalplan M:1:36’s fremtid(bevarende lokalplan for Mariager bymidte)

LÆSERBREV
Fredag 9. august 2019 kl. 14:00

Bekymring for Lokalplan M:1:36’s fremtid(bevarende lokalplan for Mariager bymidte)
Matrikelkort


Bekymringen opstår grundet Mariagerfjord kommunes Udvalg for teknik og miljø, som i forbindelse med en byggeansøgning til et nyt enfamieliehus på Fjordgade i Mariager – har udvalgsbehandlet sagen på møde i maj måned og nu igen d. 12. august....
.
Af Arne Christensen
(tidligere byggesagsbehandler ved Mariager og Mariagerfjord kommune)


En byggesag som normalt er en sag for forvaltningen i samarbejde med naboer, grundejerforeninger og i Mariager – Fonden til bevarelse af gamle bygninger i Mariager.

Konkret drejer det sig om et nyt enfaliehus – genopførelse efter brand – men med en byggestil som på ingen måde er i oversstemmelse med lokalplanens bestemmelser.

Forvaltningen indstiller til begge møder at der dispenseres for 8 (otte) bestemmelser i lokalplanen, og så er der ansøgning fra bygherren om yderlige dispensationer.

Der er indkommet bemærkninger fra Fonden og i sidste omgang fra naboer og Cita Slow. De sidste parters indsigelser er der tilsyneladende ikke lyttet til.

Det eneste der er, i henhold til lokalplanen, er røde tagsten og murede facader. Alt andet - især kvistenes placering i både facade og tagflade, alt for store glaspartier, manglende harmoni i vinduernes placering, for høj trempel m.m. er så meget i strid med lokalplanens bestemmelser at projektet ikke bør godkendes i nuværende form.

Bygherren ønsker et moderne hus med et andet udtryk, end det man siden første lokalplan i 1962 har kæmpet for og med stor succes har formået at fastholde.

Det kan jo heller ikke forbavse bygherren at kravene er relativ restrektive indenfor lokalplanens område. Det var de også da han erhvervede ejendommen.

Jeg håber Udvalget på møde på mandag siger nej tak til een enkel ejers ønsker, og lader lokalplanens bestemmelser fortsat være gældende til glæde for fælleskabet og alle turisterne, som kommer til byen af samme grund.

NB: En dispensation i det omfang kan danne en alvorlig præcedens for lokalplanen og sikkert også for forvaltningen fremtidige sagsbehandling.


Kommentarer til artiklen:
Vi sender en stor og varm tak til de 4 fornuftige politikere, som lader vores nye naboer bygge et rigtig flot hus, som passer godt ing i omgivelserne.
Godt det ikke var en tidligere sagsbehandler som skulle bestemme
Vi ønsker vore nye naboer hjertelig velkommen

Nabo på Fjordgade, 15-08-2019 11:09:25

Tillykke
Jeg har lige læst referatet fra mødet i teknisk udvalg.
4-3 afgørelse for at i må bygge jeres hus, som i har lyst og råd til.
Det er da godt at en “tidligere sagsbehandler” ikke skulle bestemme over både jer og nuværende politikere.
Hans, 13-08-2019 20:04:02

Altså vi lever i 2019. De sølle mennesker som uforvarende står tilbage med en brandtomt skal selvfølgelig have lov at bygge deres hus som de gerne vil. Lokalplanen fra 1962 burde ikke være gået længere end til Lindeporten!
Kommunen har bygget et træhus i rødt med tagpap tag over for brandtomten. Burde det så ikke være gult og med røde tagsten? Eller er der forskel af folk?
Alle der kører på Fjordgade kigger ud over fjorden og her skæmmes udsigten kun af pumpehuset og de mange autocampere ved sejlklubben. Der er ingen ide i at forlange lokalplanen i hævd på den anden side af vejen når kommunen ikke selv gør noget for at der skal være en smuk indkørsel til og fra byen
Karsten, 12-08-2019 11:31:38

Altså ærlig talt så lever vi i 2019. De sølle mennesker der har købt huset og skal betale regningen skal da have lov at bygge deres hus som de gerne vil. Lokalplanen fra 1962 burde kun have gået til Lindeporten!
Kommunen har lige bygget et pumpehus på den anden side af vejen i rødt træ og med tagpap på taget. Skulle det så ikke have været gult og med røde tagsten? .....altså vi er jo snart et helt kommunistisk land hvor vi borgere ikke selv må bestemme noget men bare rette ind og betale.
Folk der kører på Fjordgade nyder udsigten over fjorden som kun skæmmes af pumpehuset og de mange autocampere ved sejlklubben så lad dog manden bygge sit hus.
Søren, 12-08-2019 11:18:31

Lad dem bygge deres hus. Vores andres huse i Mariager ligner sku da heller ikke noget fra 1962! Kom nu videre.
Mundbjerg , 11-08-2019 11:44:43

Lad dem da bygge!
Ib, 10-08-2019 06:52:51

Ja det ville da være forfærdeligt hvis der kom lidt fornyelse til byen og alt ikke så ud som i 1962.. Lad dem da bygge deres hus!
Held og lykke med huset
Digtervænget , 09-08-2019 18:44:25

Utroligt at man ikke må have sin egen mening om at bygge et hus som man gerne selv vil. Selvfølgelig vil man gerne nyde vores skønne fjord med noget glas i facaden og hvad angår byggehøjde så er der huse som er opført på vejen som er højere i forhold til de tegninger jeg har set. Så harmonien ville måske end da være bedre med den, tænker også at byggereglerne kræver lidt mere højde indvendig med isolering, osv. End i 1962.
Se da på det enkle hus og dennes placering alting kan ikke vurderes af nogle regler.
Held og lykke med huset.

Henrik , 09-08-2019 17:57:42

Lever vi stadig i 1962???
Lad dem dog bygge deres hus.....
Frederik , 09-08-2019 17:02:50

Åååhh gud hvor hsr jeg da ondt af de stakkels unge mennesker. Først brænder deres ejendom og så er der nogle som vil bestemme ned i mindste detalje hva de skal bygge... Lad os huske på at det er dem som ejer grunden og dem som betaler afdragene til banken, burde de så ikke os selv må bestemme.
Huset ligger som det sidste i lokalplanen og på vej ud af byen. Jeg forstår hvis det havde været her oppe hos os i de små smalle brostens belagte gader, men det er på fjordgade hvor ingen af husene alligevel er ens, come on Mariager..
Det er jo ikke et helt firkantet moderne hus som oppe bag ved i Oxendalen de vil opføre, men et hus med høj tagrejsning og rød tegl tag..
Jeg kan helt ærlig ikke se et problem i det.
Lad os dog få nogle af de unge mennesker her til byen som kan holde lidt mere liv i butikkerne end os de "gamle" ellers afvikles Mariager jo bare endnu mere end den allerede er..
Jeg ønsker de unge mennesker held og lykke.
Helle, 09-08-2019 15:58:31