Del på Facebook   Print siden

Assens – vi skal fremad

Debatsiden
Lørdag 6. november 2021 kl. 11:00

Assens – vi skal fremad
Laura Holm (C)


Af Laura Holm (C) Byrådskandidat for Konservative Mariagerfjord

Assens – vi skal fremad
Nu har jeg efterhånden fundet samtlige postkasser i byen – og der var dejligt mange navne, jeg genkendte. Mange huse i Assens har udsigt ud over byen, til fjorden, marker eller skov.

Man kan hurtigt undervurdere Assens, fordi man ofte kun ser Storegade, hvor enkelte bygninger står tomme eller trænger til en kærlig hånd. Det er en skam, for Assens er meget mere end det. Der er masser af ildsjæle og gode lokale mennesker, som løfter opgaver i byen for at skabe glæde for alle. Der er en skole, ny børnehave, Dagli’ Brugsen, gode idrætsfaciliteter, gode initiativer, byfest osv. Men hvorfor stoppe her? Vi skal fremad.

I min optik rummer vores by uforløst potentiale, og vi skal som kommune ikke kun fokusere på en udvikling i de større byer, men også det gode liv i de mindre og på landet. Dog kræver det lokal forankring, og en eller gerne flere lokale repræsentanter i byrådet.

Mine tanker for udviklingen i Assens indeholder blandt andet følgende:

1.Etablering af et Friluftsbad, fordi det kan skabe glæde for alle – herboende og turister. Det har tidligere eksisteret fra begyndelsen af 1970´erne til lukning i begyndelsen af 1990´erne. Går man på lokalhistorisk arkiv i Assens, kan man se de imponerende tegninger, der dannede grundlag for badet- det var et ret stort anlæg. Vi har endnu ikke et i Mariagerfjord, så vi har da en oplagt placering i kommunen til at gentage succesen fra dengang.

2.Vi skal have byfornyelse og innovation i selvsamme, for det er trist, når historiske bygninger ikke bringes til nyt liv. Jeg ser gerne, at det gamle Bageri (som har en central og god placering i byen) bliver et fælles mødested, som både kan forebygge ensomhed og danne et vindue til vores omverden. Tænk, hvis vi i fællesskab kunne købe stedet og omdanne det et til lille arbejdende Kreahus, hvor folk mødes – for at samarbejde, hjælpe hinanden, drikke en kop kaffe, udstille sin kunst eller bare samtale og fællesskab. Der kan også være en informationstavle udenfor med de gode vandreruter, vi har i skoven og ved fjorden – naturligvis på engelsk og tysk, for hvorfor skulle turisterne (også dem på cykel) ikke gøre stop i Assens, hvis vi har noget at vise dem.

3.Vores område rummer også megen historie: tænk blot på Hans Kirks forfatterskab og byens industrihistorie – her kan man med fordel samarbejde med byens dygtige lokalhistoriske arkiv, som kan skabe en autentisk stemning med billeder og fortællinger.

4.Vi kunne udstille og sælge fra de omkringliggende fødevareproducenter, og måske kunne haven bag bygningen bruges til cafe og udeservering af kaffe og kage – præcis som en forening gør det i Mellerup nede ved færgen.

5.Der kunne afholdes små foredrag, og generationer på kryds og tværs kunne nyde godt af et fristed - og netop et, der forskønner bymidten.

6.Og så skal vi have noget til vores unge – der skal skabes et fristed for dem – men først og fremmest af dem. Et sted med ejerskab, så de elsker at være der. Vi voksne kan tro, at vi ved alt muligt, men ofte vil de faktisk gerne bare have noget uprætentiøst/hyggeligt med en sækkestol, varme og mobillader. Jeg foreslår, at der kan skabes en skaterbane – hvor dette sted kan lægges i forlængelse heraf, så vi tilgodeser, at de kan larme og naboer få ro.

Ja, der er tale om mange forskelligartet ideer – men jeg vil vove at påstå, at det her er nytænkning og visioner på vegne af vores by, og jeg står gerne på mål for at ville udvikle Assens.


Kommentarer til artiklen:
Lad os se, om du magtsyge repræsentant for de velhavende danskere skriver ligeså meget i Fjordavisen efter valget.
Jacob, 16-11-2021 07:41:05

De kæmper om taburetterne, ja de vil gerne være med i at lade alt være status quo i Mariagerfjord og ikke involvere sig i barske meningsudvekslinger, ja udskift wienerbrødspolitikken og sleepy venstre politikken med hjertevarme fremsynede nye kræfter, som vil være acceleratorer i vores kommune med overblik over, hvad der rører sig i kommunen.
ole dkp, 14-11-2021 17:03:40

Rolig nu, Karen, det var sandelig en objektiv vurdering, så giv nu ikke kandidaten falsk håb!
js, 09-11-2021 14:36:58

Det ser ud til at j.s. er meget betaget af Laura Holm, så det er vel tænkeligt, at Laura Holm kan få god støtte og opbakning af j.s., som sikkert burde gå ind i lokalpolitik, da det ser ud til, at han har godt indblik i mange lokale ting.
karen h., 09-11-2021 11:54:05

Laura har ført en stærk kampagne hele året, og kan som nyopstillet ikke klandres, hvis C med kun et mandat ikke skulle have fået meget gennemført i konsensuskommunen. Hun vil være et frisk pust, hun er godt inde i tingene, skriver godt og svarer godt for sig, hvor andre blot sætter en tekst på og undlader dialog med os borgere. Det aftvinger respekt, også blandt røde vælgere, har man bemærket, og det vil være ærgerligt, hvis de blå vælgere ikke giver hende plads i byrådet. Hvem man så foretrækker som såkaldt vinder af valget, er en anden sag, og der er undertegnede stadig helt blank!
js, 07-11-2021 14:28:24

Til den konservative dame. Da jeg og min kammerat var aktive i politik på Fyn fik vi mange svinske ord slynget i hovedet, og er man aktiv i politik og stikker snuden frem, kan man blive udsat for mange ubehagelige ting. Jeg blev gjort til grin i brugsen. Se, der kommer ham, der vil vil lege København. Du ska ikke fortælle os om, hvordan vi skal leve. Ja drømme og tanker kan man have, men at få hadbemærkninger fordi man vil forandring, det kan give søvnløse nætter.
michael., 07-11-2021 09:03:15

Laura Holm og andre C kandidater løber kun after folkestemningen, her op til valget. Bedøm C på hvad de har ændret de sidste 4 år.
MINIMAL
Tulle, 07-11-2021 07:40:05

Det er dejligt at se, at mine ideer vækker interesse - for det er netop det, der er afsættet.
Hvad er det, du mener, jeg lover, Henning? Hvis ikke ideer, tanker og refleksioner skal fremsættes i forbindelse med et valg (som jeg aktivt stiller op til), så vil det i min optik være fjollet at stille op - i så fald ville jeg acceptere status quo, og det er netop det modsatte, jeg ønsker.
Holger: Er du af den overbevisning, at fordi en aktivitet/et sted mv. lukkede for over 30 år siden, så vil det være umuligt at få det etableret igen? Tiden er en anden nu - det samme kan mentaliteten være og den lokale opbakning. Mig bekendt var det i øvrigt et fantastisk samlingssted, som lukkede grundet samarbejdsvanskeligheder og økonomi - ikke pga manglende tilslutning fra borgerne. Men oplys mig endelig, hvis du ved mere, end lokalhistorisk arkiv samt mange borgere i Assens?
Michael: Hvilke drømme er det, du mener, ikke kan realiseres? Og det er dejligt, du bemærker, at jeg kommer rundt i alle hjørner af vores kommune disse dage - for det er skam planen. Hvis jeg sad hjemme i sofaen og så TV2 Charlie, ville jeg næppe gøre væsen af mig - og så ville du dernæst kunne klantre mig for manglende engagement - og hvorfor så stille op?!
Peter: Tak, det glæder mig, at du synes, mine ideer og ambitioner er gode - hvilke har du selv for Assens og Mariagerfjord generelt? Min interesse for Assens har altid eksisteret - særligt for de mennesker, som bor der, og for hvem jeg kender rigtig godt, men jeg har ikke tidligere stillet op til byrådet - hvorfor min bevågenhed på netop disse områder er skærpet - netop op til et valg. Jeg har involveret mig i mange mennesker de forgangne år både i og uden for Assens - og så kommer de store visioner ofte mere naturligt i takt med alderen og det sted, hvor jeg nu er i livet, og hvor jeg ønsker at præge og påvirke mere. Populistisk vil snarere være, hvis jeg foregav at have ideer, energi og engagement - uden så reelt at bringe noget til bordet. Men dem, som netop kender mig, ved, at jeg involverer mig, er oprigtig og dedikeret i det, jeg omgiver mig med og bruger tid på. Så din definition og betragtning af dette må være for egen regning.
Tut: lige præcis - men det bedste forsvar er ofte et angreb.
Kh Laura
Laura Holm , 07-11-2021 02:39:52

Der har da tidligere været en skaterbane oppe ved stadion, og ja et friluftsbad kunne være en dejlig ting at få igen. Har selv brugt mange timer der som dreng.
Thor Laursen, 06-11-2021 21:44:01

Super fedt med nye ideer og initativ💪 Men er det ikke lidt populistisk at de kun kommer frem nu der er valg?
Hvis din interesse for Assens er så stor er der jo masser af foreninger der kunne have haft brug for din arbejdskraft og store visioner de sidste mange år.
Peter Krogh Olsen, 06-11-2021 21:06:47

Ingen kan gøre alt alene, og man kan jo sortere lidt i ideerne, men hvorfor er nogle så skeptiske? Kom selv med noget nyt, eller sig, hvad der er godt!
tut, 06-11-2021 19:35:27

Det bliver spændende og se når du skal i gang med alt det du lover alle steder efter valget !!
Henning Jochumsen, 06-11-2021 19:02:55

Ja, har du penge, så kan du få, men har du ingen, så stem ikke på borgerskabets parti. Det Konservative Folkeparti. Da vi var 25-30 år gamle, havde vi også urealiserbare drømme om alt vil ville gøre i 2 byer på Fyn. DU FARER FREM OG TILBAGE I KOMMUNEN, men tror du, at dine tanker og ideer lader sig realisere, næppe.
michael, 06-11-2021 17:26:01

En fuldstændig skør ide..😅 forestil jer en ..feks country festival i den gamle kridtgrav med Danmarks flotteste fjord i baggrunden. Så kan Silkeborg og andre godt pakke teltene ned. 😄😅
Poul-Erik Leth, 06-11-2021 17:24:37

Hvorfor skulle et nyt friluftsbad få mere opbakning end det der har været i Assens?
Det sidste blev ikke benyttet i de sidste år af dets levetid...
Lidt fesent punkter og gå til valg på..
Holger Hansen , 06-11-2021 16:46:59

Ideer er en forudsætning for udvikling. Dernæst kommer engagement, lokal forankring, dedikation og penge. Men mange initiativer kan understøttes af foreninger, fondsmidler, indsamlinger, kommunen osv.
Laura Holm , 06-11-2021 16:33:46

Og har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå!"
Hans Christiansen, 06-11-2021 15:27:37

Et nyt Bageri i Assens,En Mini by park. det kan fortælle områdets historie.Asses, Dania, Hadsund Et friluftsbad og gerne med et Feriecenter med Sommerhuse, udlejnings huse, Til turiset tysker, svenske, norkse, dansker, der kan ligge deres penge i Assens, Hadsund, Mariager, Hobro. Det er noget der koster mange penge, Med det gør et Biogasanlæg ved Valsgård, 50 millioner.
Hans Christiansen, 06-11-2021 12:43:43