Del på Facebook   Print siden

Anne Honore´ Østergaard: Skal Danmark blive ved med at være lukket? Eller kan vi ikke gøre lidt mere evt. ved at være lidt kreative?

Debatsiden
Lørdag 6. februar 2021 kl. 20:55

Anne Honore´ Østergaard: Skal Danmark blive ved med at være lukket? Eller kan vi ikke gøre lidt mere evt. ved at være lidt kreative?
Anne Honoré Østergaard


Af Anne Honoré Østergaard

Skal Danmark blive ved med at være lukket? Eller kan vi ikke gøre lidt mere evt. ved at være lidt kreative?

Det tror jeg, vi kan. Og det synes jeg, vi skal.
Jeg er glad for, at de små kan komme tilbage i skole. Det er virkelig tiltrængt. Men jeg tror på, at vi kan gøre mere, hvis vi virkelig gerne vil. Det kræver, at vi tør tænke ud af boksen. Det kræver, at vi vil agere anderledes end normalt. Og det tror jeg sagtens vi kan – for det har vi jo allerede gjort i et år.

Da krisen ramte os, måtte vi hurtigt vænne os til en ny hverdag med afstand, isolation, tests og mundbind. Men hver gang vi snakker genåbning, så snakker vi om at åbne for dele af samfundet, som det var før corona. Måske vi skal snakke om at åbne samfundet på en ny måde?

Måske vi kan åbne dele af detailhandlen med tidsbestilling? Så man – enkeltvis eller meget få ad gangen - kunne komme ind, bytte julegaver eller takke ja til et godt tilbud?

Måske vi kunne åbne op for efterskolerne med intensiv testning? Så vi kunne bruge en del af vores store testkapacitet på, at de store børn også kunne komme tilbage hverdagen?

Måske vi kunne åbne fitnesscentrene med hyppig rengøring, tidsbestilling og et lavt loft over, hvor mange der må være tilstede på samme tid? Så vi kunne udnytte flere af døgnets timer, mulighederne for online booking og give den fysiske og psykiske velvære tilbage til alle dem, som desperat mangler træningen i deres liv?

Eller skulle vi se på regionale åbninger? Det har tidligere været muligt at lukke regionalt, eksempelvis her i Nordjylland, så må det også været muligt at åbne lidt mere i de kommuner som næsten ingen smitte har.

Danskernes sundhed er det vigtigste, og derfor skal genåbningen af Danmark selvfølgelig være sundhedsmæssig forsvarlig. Derfor kræver det, at regeringen får eksperterne til at regne på, hvad der er muligt. Men desværre ser regeringen kun begrænsninger, frem for muligheder.

Med den faldende smitte vi har, synes jeg, at det er vigtige spørgsmål at stille. Hvad synes du? Er det på tide at åbne Danmark lidt mere?

Ps billedet er fra min gåtur i dag, hvor der var bidende koldt, og det varmede på ingen måde at se de mange tomme butikslokaler ...

Deltag i debatten på facebook:



Deltag i debatten her på fjordavisen.nu:


Kommentarer til artiklen:
Kære BBH, jeg er glad for dit svar, DR P1 sender på lørdage 12,15 om sagen, sidste lørdag et spændende portræt om hovedpersonen, igår om sagens start. De gamle udsendelser må kunne findes på dr.dk. Blot til orientering for alle med interesse i sagen.
Jesper Salomonsen, 14-02-2021 16:35:20

Kære Jesper Salomonsen
Tak for din redegørelse, selv nøjes jeg med at forholde mig til resultatet, som enhver burde kunne have forudset, ikke?
Personer som Inger kan bringe ting på plads, andre kommer ikke længere end til komplicerede overvejelser.
Stå ikke til søs.
Bent Bugge Herlevsen, 14-02-2021 10:56:41

Instrukskommissionens konklusioner blev af de af folketinget udpegede jurister vurderede til at være så klare, som de kunne blive uden, at kommissionen havde udtalt sig direkte om skyldsspørgsmålet. Det er derfor eller burde have været en bunden opgave for tinget enstemmigt at stemme for, selvom de alle havde været overbeviste om den tiltaltes uskyld. Det drejer sig om lighed for loven, hvor venner, gode kolleger og partifæller rent principielt ikke burde kunne undlade at stemme for. Tænk for eksempel, hvis betjente eller anklager lod børn af politimesteren eller byens spidser løbe, hvis man vurderer at have en klar sag. Det går ikke, havde man virkelig villet tænke ud af venstres boks, skulle Løkke og Tulle have aftalt med oppositionen at give en næse eller overtalt IS til at gå af, når nu hun ikke selv fulgte dens opfordring om at gå.
Jesper Salomonsen, 08-02-2021 17:58:51

Tænke ud af boksen, og det skal komme fra en der ikke kunne finde andre løsninger end rigsret for Inger?
Bent Bugge Herlevsen, 08-02-2021 16:26:59

Hej Anne. Jeg synes du og Venstre skal komme med dine “måske-er” som konkrete forslag i Folketinget, ellers skaber det tvivl om hvad Venstre synes !!
Thorkild Løkke, 07-02-2021 13:50:52

Jeg bliver nok aldrig venstremand, men derfor skal man da ikke skyde alt ned, bare fordi der står Venstre på afsenderen. Jeg synes f.eks., det lyder fornuftigt med åben på tidsbestilling, ikke bare fordi jeg trænger til at blive klippet. Men der er da visse ting, man kan komme til at mangle, og som man er nødt til at købe i en specialbutik. Tænk f.eks. hvis pc'en går i udu. Så kan man ikke komme i banken, og de rød/grønne kan ikke skrive læserbreve her på avisen.
Bjarne Alberg, 07-02-2021 10:03:38

det er utroligt, hvad denne venstrekvinde disker op med. enhver fornuftig dansker, vil selvsagt gerne have gang i detailhandelen m.m., men vi sår i en situation, hvor de vi ikke kender til, hvordan den engelske coronavariant vil udvikle sig. nok har vi faldende smitte - i disse dage, men tænk jer om, også venstrekvinden honore. kan venstrefolk se ud i fremtiden næppe. en ved vi dog, da venstre er i opløsning, og tak og lov for det.
venner af de frie grønne og af rødt- mariagerfjord., 06-02-2021 22:23:39