Del på Facebook   Print siden

Vil byrådet afvikle den kommunale dagpleje

Debatsiden
Lørdag 16. oktober 2021 kl. 19:00

Vil byrådet afvikle den kommunale dagpleje
Foto: Arkiv


Af Louise Thomsen, forælder til børn i den kommunale dagpleje i Mariagerfjord

Vil byrådet afvikle den kommunale dagpleje?

Som forælder til børn i den kommunale dagpleje igennem de sidste 5 år, oplever jeg et bekymrende stort, voksende og vedvarende pres på de kommunale dagplejere. Som følge af b.la. det nye Kvalid system, er der stadigt flere regler, krav og kontroller de skal leve op til, og på samme tid skal de forholde sig til et stort antal af gæstebørn og mange endda til et fast 5. barn i dagplejen, pga. manglende økonomi og personale på området.

Paradoksalt nok kan det faste 5. barn for mange dagplejere være at foretrække, da det lukker for den konstante gennemgang af gæstebørn.
Hvor blev minimumsnormeringerne i den kommunale dagpleje af, da det blev diskuteret for private pasningsordninger og børnehaver?

Dagplejerne har en rådighedsperiode på 48 timer pr. uge. Herudover kommer rengøring, indkøb osv. Sådan har det altid været, og ingen har brokket sig navneværdigt over det. Men med corona fulgte mange ekstra opgaver i form af ekstra rengøring, omrokering af legetøj osv. Mange dagplejere er i dag "slidt" efter en lang periode med flere arbejdsopgaver end tiden "før corona". De ekstra arbejdsopgaver nedlagde en del dagplejere, både fysisk og mentalt, og de der var tilbage, stod overladt til sig selv og nogle blev ensomme i det kaos der reelt omgav dem.

Dagplejerne forsøgte forgæves at råbe både ledelse og fagforening op. Gad vide hvor mange dagplejere, der skal ende med en langtidssygemelding pga. stress eller i værste fald, en opsigelse pga. de opslidende forhold, før politikkerne får øjnene op, og ser hvilke kritiske forhold dem der forsøger at give vores mindste børn en tryg, lærerig og omsorgsfuld hverdag, men ofte må prioritere imellem ovenstående for at få dagen til at gå op?

Frustrationerne er som forælder ikke at tage fejl af. Hverken hos de hårdt pressede dagplejere, eller når de fra dagplejekontoret ringer, for at fortælle at en dagplejer er syg, og de forgæves forsøger at finde en gæsteplejer som barnet kender i forvejen, men beklagende må meddele at det ikke er muligt, fordi vedkommende allerede går med 5 børn.

Flere vuggestuepladser er på vej. Det vil aflaste dagplejerne, men ingen kan sige hvornår pladserne kommer. Hvorfor prioriteres der ikke OGSÅ at ansætte flere dagplejere, så de der allerede er, kan få luft, og kvaliteten og arbejdsglæden igen kan højnes og valget mellem dagpleje og vuggestue kan foretages på et ligeværdigt grundlag?

De private pasningsordninger blomstrer op, og har ofte lange ventelister. Omsorgspersonerne i privatordningerne har ikke sjældent en baggrund som kommunal dagplejer.

Et andet aktuelt eksempel på en dygtig kommunal dagplejer der opsiger sin stilling, er en som bliver ansat hos den kommunale dagpleje i nabokommunen, for at drive dagpleje udenfor hjemmet. Når det bliver attraktivt at gøre op med en af grundstenene i dagplejen - pasning i privat hjem - og flytte arbejdskraften ud af kommunen, så er det vel reelt en falliterklæring på det der bliver tilbudt her i kommunen...

Er politikkernes strategi og måde at drive den kommunale dagpleje i Mariagerfjord kommune på, i virkeligheden et forsøg på at udfase den kommunale dagpleje?



Kommentarer til artiklen:
Svend Madsen og Jens-Henrik Kirk er formand og næstformand i udvalget for børn og familie med borgerligt flertal, så kritik og græskarhoveder med mere kan de måske være modtagere af fremover, da "greven" ligesom har stået for tur! Måske skulle Laura Holm også tage sig en snak med Kirk ved lejlighed!
Den store græskarmand, 19-10-2021 17:31:25

Et passende brøl herefter halloween fra forældre og dagplejere med børn dagplejen kunne være at løbe gennem byen med et gammelt græskarhoved (under armen) m huller i til næse, øjne og mund. Og afslutte med at aflevere de stakkels "udbrændte" hoveder foran borgmester kontoret eller hvor nu det største ansvar, for den meget kølige behandling af vores allermindste små uskyldige purker, skal ligges i Mariagerfjord Kommune.
Birte Bachmann, 19-10-2021 14:48:09

Et passende brøl herefter halloween fra forældre og dagplejere med børn dagplejen kunne være at løbe gennem byen med et gammelt græskarhoved (under armen) m huller i til næse, øjne og mund. Og afslutte med at aflevere de stakkels "udbrændte" hoveder foran borgmester kontoret eller hvor nu det største ansvar, for den meget kølige behandling af vores allermindste små uskyldige purker, skal ligges i Mariagerfjord Kommune.
Birte Bachmann, 19-10-2021 14:47:49

Skal det så forståes sådan Søren Greve at du har sat i 8 år og igennem de 8 år tilsyneladende læst om problemer med normering, nedslidte dagplejer, manglende tid til dokumentation m.m. Og bekymrede forældre gennem læserbrev og opslag via medier uden at du selv har tænkt om der kunne være noget om snakken. Du finder åbenbart ikke problematikken ang. at dagplejer ugentlig må have 5 gæstebarn for at kunne opretholde pasning, eller at flere og flere forældre finder det bekymrende at skulle aflevere deres guld til en helt fremmede dagplejer fordi der ikke kan findes plads andre steder bekymrende og noget du slet ikke har hørt om, det finder jeg godt nok bekymrende efter du selv nævner at du har sat der i 8 år.
Peter Christensen, 17-10-2021 23:23:14

Skal det så forståes sådan Søren Greve at du har sat i 8 år og igennem de 8 år tilsyneladende læst om problemer med normering, nedslidte dagplejer, manglende tid til dokumentation m.m. Og bekymrede forældre gennem læserbrev og opslag via medier uden at du selv har tænkt om der kunne være noget om snakken. Du finder åbenbart ikke problematikken ang. at dagplejer ugentlig må have 5 gæstebarn for at kunne opretholde pasning, eller at flere og flere forældre finder det bekymrende at skulle aflevere deres guld til en helt fremmede dagplejer fordi der ikke kan findes plads andre steder bekymrende og noget du slet ikke har hørt om, det finder jeg godt nok bekymrende efter du selv nævner at du har sat der i 8 år.
Peter Christensen, 17-10-2021 23:23:12

Sørme Greve.. 8 år uden at have hørt noget som helst ..?
Så sent som d 24 sep skriv Peter B Christensen et skriv som blev delt via Foa Hobro ..vedr dagplejernes pres.. Nævnt er også Annemette Grønhøjs skriv.

Hvor er det helt præcist man skal henvende sig og melde ud..som du skriver?
Anne-Mette W Villadsen , 17-10-2021 18:48:20

Supplerende læsning fra fjordavisen 11. januar 2021, forfattet af Annemette Grønhøj, dagplejer i Hobro: Dagplejere i Mariagerfjord kommune : Det rene vanvid. Desuden kommentar af Kirk (C) om at tage det med i udvalget, og af Løkke om ekstra midler fra staten. Artiklen findes ved søgning, hvad blev der af den sag?
Jesper Salomonsen, 17-10-2021 14:50:52

Det kan ikke nytte Dagplejen skal være SÅ elektronisk! Vi lever i en verden med levende mennesker! Skal de have maske på når de møder i pasning? Den er helt gal!!! Lad dog verden og våres børn leve et trygt og godt liv. Det gør de ikke nu, børn hører hvad mor og far taler om der hjemme
Bente Tone Serup, 17-10-2021 14:18:08

Jeg har været dagplejer i 28-år. Er nu helt ude af denne dårlige spiral for de små børn. Jeg blev syg, men-presset på jobbet var ikke noget jeg ville leve med! I midt sygdomsforløb havde jeg en super kontakt med våres leder. Hun var super god! Mener bare dagplejerne skal mere med på råd end de er i dag. Alt data skulle forbydes.
Bente Tone Serup, 17-10-2021 14:09:01

Det er jo så også nu jeg melder ind Søren. Nu kan du se hvor udfordringerne ligger. Det kommer dog noget bag på mig, at du har siddet med det i 8 år og ikke har hørt noget.
Nu du er blevet oplyst, hvad tænker du så konkret du vil gøre ved problemet?
Louise Thomsen , 17-10-2021 11:44:35

Mange dagplejere er så nedslidte og trætte , at man ikke orker konflikten med kontoret. Man får bare at vide, at det skal man. Det er svært at holde sammen, når vi er så vidt spredt omkring i byerne. Vi har mange forskellige aldre, og nogle er nervøse for en skideballe og fyreseddel, hvis man fremkommer med negative kommentarerne eller brokker sig. Så mange finder sig i de dårlige vilkår.. Artiklen beskriver rigtig godt, hvordan dagplejere og forældre har det.
Anna Skouboe. , 17-10-2021 10:39:54

Jeg støtter bestemt både den kommunale dagpleje, vuggestuerne - men også de private.
Jeg har arbejdet med dette område i 8 år i Mariagerfjord Kommune. Hvis nogle oplever problemer med noget, så skal man altså melde det ind! Jeg har intet hørt omkring dette.

Søren Greve, 17-10-2021 00:16:36

Fuldstændig enig. Jeg oplever det både fra forældre-siden med netop opringning fra kontoret, og den ondt i maven det giver, når man skal aflevere sit barn ved en, det ikke kender. (Vi har virkelig påskønnet vores bedsteforældre i denne situation, men så heldige er alle ikke).
Og så er der det med normeringen - jeg har også skrevet et læserbrev om emnet. Vuggestuepladser er meget dyrere end en dagplejeplads, så jeg undrer mig over, at det er at foretrække. Men jeg ved, som forældrerepræsentant i bestyrelsen, også, at det er svært at tiltrække kvalificeret dagplejere - og det skyldes nok essensen af dette indhold. Pres, stress, for meget administration og tid der går fra kerneopgaven.
Laura Holm, 16-10-2021 22:42:22