Klik venligst
Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligstKlik venligstKlik venligst

Klik venligstKlik venligst

Del på Facebook   Print siden

Skal nu også VUC i Hadsund lukkes?

Læserbrev
Søndag 19. november 2017 kl. 14:51

Skal nu også VUC i Hadsund lukkes?

Hvis VUC&HF i Hadsund må nedlægges som følge af en licitation, er det ikke bare ”ærgerligt” – det er ikke mindre end en skandale!

.
Af Knud Erik Thomsen
Marcussens Bro, Hadsund

I Nordjyske kan man lørdag læse, at VUC&HF i Hobro og Hadsund har tabt licitationen om sprogundervisning af flygtninge og indvandrere i Mariagerfjord.
Det indebærer, at VUC&HF i Mariagerfjord må lukke deres sprogskoler, som har fungeret upåklageligt i adskillige år. Det kan underminere grundlaget for driften af VUC i Hadsund således, at skolen i løbet af overskuelig fremtid må lukke og flytte til Hobro.

Det ville være frygteligt ærgerligt. Tag blot en tur omkring Tempovej i Hadsund og se den fyldte p-plads og det liv, der findes på stedet.

Opgaven med sprogundervisning blev vundet af det århusianske firma A2B. Hvis man googler lidt på firmaet, kan man læse, at firmaet er multinationalt og ejet af en privat person. Man kan læse, at firmaet igennem flere år har været i konflikt med Uddannelsesforbundet (lærerne) om den manglende vilje til at indgå overenskomst. Man kan læse, at Uddannelsesforbundet har set lønninger for deres ”konsulenter”, der ligger op til 5000 kr. under en sammenlignelig lærer. Overskuddet i A2B går til ejeren. Et evt. overskud i VUC&HF går til udbygning af institutionen til gavn for alle.

Er det dette, vore politikere foretrækker frem for en i kommunen mangeårig forankret institution?
Og alt sammen for at spare en million!!!

Vi har i den seneste valgperiode oplevet et byråd, herunder et borgerligt flertal og en borgmester, som ikke har formået at fastholde 10. klassecentret, produktionsskolen, erhvervsklasserne og Tech College i Hadsund. Alle var for få år siden en del af en symbiose på Tempovej i Hadsund, og her var de fødekæder for hinanden. Det burde der dengang være taget meget kraftigt hånd om at bevare for kommunens østlige områdes skyld.

Jeg kan fuldt tilslutte mig de synspunkter, som Preben Christensen fremlægger i sit læserbrev lørdag: Hvem bestemmer i Mariagerfjord kommune?
Politikerne ved ikke noget om det. Alt er foregået i lukkethed. Er det politikerne eller djøf’erne, der bestemmer i kommunen?”

Hvis VUC&HF i Hadsund må lukkes som følge af ovenstående beslutning, kunne jeg tænke mig at høre, om kommunens djøf’ere har regnet på, hvad det samfundsmæssigt betyder, at evt. lærere, administrations- og teknisk personale fyres og overgår til arbejdsløshedsunderstøttelse? Har man regnet på de manglende skatteindtægter? Har man regnet på, hvad det koster at skulle fragte kursisterne fra den østlige ende af kommunen til Hobro? For slet ikke at tale om alle de kursister, som man helt sikkert kommer til at tabe på gulvet ved en lukning af VUC’s afdeling i Hadsund.
Alt sammen for at spare en million!!!

Man kan læse i Nordjyske, at borgmesteren i det hellige udbuds- og udliciterings navn kan strække sig til at synes, at det er ”ærgerligt”. Og så må jeg igen spørge: Er det embedsvældet, der bestemmer i vores kommune, eller er det byrådet?
Nu må I, kære politikere, komme op af stolen og tage hånd om Hadsund. Og hvis borgmesteren ikke selv kan håndtere sagen, må han tage sine venner på Christiansborg i ed.

Hvis VUC&HF i Hadsund må nedlægges som følge af denne licitation, er det ikke bare ”ærgerligt” – det er ikke mindre end en skandale!
Vi står lige foran et valg, og nu stiller jeg spørgsmålet direkte til hver enkelt af de opstillede politikere: Hvad agter du at gøre ved denne situation?

Der er åbent for kommentarer allernederst på siden.







Kommentarer til artiklen:
Hvad vil en privat virksomhed gør hvis et produkt forsvinder? Hvis den vil overleve, så må det tage nye produkter ind i sit udvalg.

Så hvorfor skulle VUC lukke? Hvorfor smide håndklædet i ringen?

Der findes så mange muligheder inden for undervisning og kursusaktivitet, at alle må være kreative herunder også skoleledelsen. Med et Hadsund i vækst, så se muligheder og ikke hindringer.
Hardy Bjærge, 21-11-2017 16:02:16

Der mangler nogle håndvasken for alle, der er jo enighed i alle partier at VUC skal blive, men men det er jo nok ikke kommunen i den sidste ende som bestemmer???
Lass Brøndum, 20-11-2017 10:17:18

Hvordan udbudsrunden omkring sprogundervisningen er forløbet, må I tage internt i Byrådet.
Men min bekymring for VUC&HF Nordjylland er ikke blevet mindre.
Næste store udfordring bliver de nye FGU (Forberedende Undervisning for Unge) uddannelser. Der allerede fra august 2019 flytter ca. 20% af aktiviteten fra VUC til de nye institutioner.
Regionalt vil vi rigtig gerne styrke og bevare en decentral struktur på uddannelses området... men det bliver unægteligt sværere og sværere, og vi har brug for at kommunale politikere er tydelige på deres overordnede visioner på hele uddannelses området. Præcist så tydelige, at det arme embedsværk ikke er i tvivl om hvor I vil hen.

Lis Mancini, Bestyrelsesmedlem VUC&HF Nordjylland, 20-11-2017 10:09:06

Det ville være dejligt, hvis politikerne ville være ærlige og indrømne, at hele sagen omkring udbud udelukkende er behandlet af embedsmænd, som efter min mening ikke har udvist rettidig omhu. Denne vigtige sag har øjensynligt slet ikke været inde omkring politikerne. Man kan finde ud af at sende milliarder i skattely og flyve til månen. Så tror jeg også, at det havde været muligt at udforme et udbudsmateriale, der ville have beholdt VUC i Hadsund - altså hvis viljen havde været der. Det er en rigtig møg-sag både for politikerne og for kommunens østlige område, som nu igen lænses for en institution. Og jeg håber virkelig, det afspejler sig i valgresultatet i morgen.
Knud Erik Thomsen, 20-11-2017 09:53:48

Jeg som kursist på VUC Hadsund vil være MEGET ked af at det lukkede. De er SÅ venlige og er obs på hver enkelt elev. Det ser du ikke mange andre steder.
Det er grunden til at jeg er kommet dertil hvor jeg er idag.

Det vil godt nok være synd og skam at ødelægge en skole af den karakter. Tænk også på de mennesker der mister deres arbejde.
Tina Arnth, 20-11-2017 09:15:11

Udbud af danskuddannelse for voksne udlændinge (sprogundervisning) jf. lovgivning skulle sendes i udbud. Lokalpolitisk behandling kan ikke ændre lovgivning. Derfor kom sprogundervisning i udbud. Undervisning skal foregå både i Hadsund og Hobro.Læserbrevet og kommentarer lægger op til en revurdering af tidligere godkendte kompetenceplanen og henleder opmærksomheden på behov at kommende udbudsrunder, uagtet hvad det drejer sig, skal behandles på en anden måde end hidtil.
Edin Hajder, 20-11-2017 09:11:19

Det er klart, at politikerne må følge dansk lovgivning og sende. Sprogundervisningen i udbud, men politikerne har ansvaret for at styre forvaltningen udarbejdelse af udbudsmaterialet. Man kunne have sikret i udbuddet, at undervisningen fortsat skulle foregå i både Hadsund og Hobro og ikke give mulighed for en centralisering i Hobro. Der er vel også mulighed for at stille krav til, at der skal være indgået overenskomster mellem underviserens i de bydende virksomheder. Alt dette kræver dog et politisk fokus, som måske ikke er til stede i den nuværende kommunalbestyrelse
Chris Pedersen, 20-11-2017 07:31:14

Svend Skifter Andersen, er vi enige om, at dette udbud er foregået alene i embedsværk? Af formodentlig nogle djøf'ere, som ikke befinder sig i vores område, og som ikke ved, hvilken betydning VUC har for kommunens østlige område. Dette embedsværk har ikke udvist rettidig omhu. For så skulle sagen have været omkring byrådet og offentligheden i så vigtig en sag. Det er muligt at føre milliarder i skattely og flyve til månen. Så jeg tror også, at det ville have været muligt at lave et udbudsmateriale, der ville have taget hensyn til bevarelsen af VYC i Hadsund.
Og så kan man spørge, hvad meningen med EU's udbudsregler i grunden er. Er det at ødelægge en velfungerende skole i kommunens østlige ende?
Knud Erik Thomsen, 19-11-2017 22:14:15

Kære Knud Erik!
Jeg forstår godt dine frustrationer!
Der er udbuds-pligt på sprogundervisningen i følge dansk lovgivning. Lokale politikere kan ikke bryde loven. Derfor kom sprogundervisningen i udbud.

Og derfor har sagen intet som helst med Hadsund eller ikke Hadsund at gøre. (Thorkild Løkke)

Men jeg havde da gerne set, at VUC kunne fortsætte med sprogundervisningen efter den 1. januar 2018. Jeg synes bestemt, at VUC har løst opgaven med sprogundervisningen godt de sidste mange år, hvor de har haft opgaven.
Svend Skifter Andersen, medlem af byrådet (S), 19-11-2017 21:48:43

Om 7 mdr kan jeg kalde mig pædagog, uden støtte fra vuc Hadsund var det aldrig sket. Et lille lokalt sted, hvor man ikke kun er et cpr nr men en person.
Henrik Nielsen, 19-11-2017 21:43:00

Nogle supergode pointer, som byrådet ikke har regnet på !!! Men hvad, det er jo bare Hadsund !!!
Thorkild Løkke, 19-11-2017 19:02:07

Vi skal bevare VUC i Hadsund det vil være en skandale hvis det lukker jeg vil kæmpe for at bevare VUC